C-TAKT#5 dag 3 (19 september): Lucas De Man – Ugo Dehaes – Marialena Marouda – Marie Bink Van Vollenhoven

C-TAKT#5 – Dag 3: programma – zaterdag 19 september

Lucas De Man – In search of democracy 3.0

Zaterdag 19 september 2020
15u00
C-mine cultuurcentrum

Een democratische avond voor bijna iedereen. Een live onderzoeksperformance over de toekomst van democratie.

Autoritaire leiders, algoritmes en globalisering. Democratieën staan van alle kanten onder druk. Als we macht op een eerlijke manier willen vormgeven, moet er iets veranderen. Maar wat precies, en hoe?

Wij, Stichting Nieuwe Helden, ARSENAAL en Het Zuidelijk Toneel, gaan op reis door Europa met een nieuw project: In Search of Democracy 3.0 (Op Zoek naar Democratie 3.0). Samen met lokale partners en burgers doen we onderzoek naar hedendaagse democratieën, met al hun uitdagingen en mogelijkheden voor de toekomst. In Search of Democracy 3.0 bestaat uit een interactieve live performance, een documentaireserie, een lezing en een online kennisplatform. In de zomer van 2019 start de tour van de live onderzoeksperformance. Een fijne en dynamische bijeenkomst waarbij we u meenemen in ons onderzoek naar de geschiedenis, het nu en de toekomst van de democratie. We geven niet alleen een analyse maar zoeken ook actief naar nieuwe mogelijkheden en ideeën. Dus wees bereid om geprikkeld te worden. De combinatie van theater, muziek en directe dialoog zorgt voor een open en toegankelijke sfeer waarbij u zelf kunt kiezen of u deelneemt aan het onderzoek of dat u liever kijkt naar wat er gedacht en besloten wordt.

We hopen u gauw te ontmoeten!

Info & tickets
Van/met Lucas De Man, Sarah Eisa, Willy Thomas, Piet Menu, Niels Kuiters, Jasper van den Berg, Eva Meijering en Saar Vandenberghe // Spel (afhankelijk van de locatie) Lucas De Man, Sarah Eisa, Willy Thomas, Niels Kuiters, Eva Meijering en Saar Vandenberghe // Techniek Maarten Snoeck/Emile van Gils // Documentaireserie Emma Lesuis

Ugo Dehaes – Forced Labor

Zaterdag 19 september 2020
16u00 & 19u00
C-mine cultuurcentrum

Forced Labor is een dansvoorstelling met robots. Hoewel artificiële mensen en mechanische automaten al sinds de oudheid bedacht en gemaakt worden, bestaat het woord robot nog maar 100 jaar. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en wordt verwacht dat er tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs door hen overgenomen zullen worden.

In Forced Labor stelt choreograaf Ugo Dehaes deze evolutie in vraag door ze toe te passen binnen zijn artistiek proces. Hij investeert in robotmateriaal en creëert een voorstelling waarin de menselijke artiesten vervangen worden door artificiële intelligentie en robots. Robots die altijd beschikbaar zijn, nooit moe worden en niet vergoed moeten worden.

De toeschouwers nemen plaats rond een grote tafel waarop zich een voorstelling met kleine, erg organisch-ogende robots ontrolt. Doorheen de voorstelling evolueren ze naar complexere machines. Van heel dichtbij maakt het publiek mee hoe robots ontstaan, evolueren, leren bewegen, zich organiseren en een dansvoorstelling ontwikkelen.

In Forced Labor vangen we een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen. Maar is dat wel waar we naartoe willen?

Info & tickets
Een voorstelling van: Ugo Dehaes // Dramaturgie: Pol Eggermont // Silicone in samenwerking met Rebecca Flores // Artificiële Intelligentie in samenwerking met AI Experience Center VUB // Constructie scenografie in samenwerking met C-TAKT // Technische ondersteuning tournee Roeland Luyten // Productie kwaad bloed // Coproductie C-TAKT, Feikes Huis Amsterdam // Met dank aan Klein Verzet, Marie Peeters, Hans De Cank, Caroline Pauwels, Gertjan Biasino

Marialena Marouda – Oceanographies

Zaterdag 19 september 2020
17u00 & 19u45
C-mine cultuurcentrum

Wie weet wat een oceaan is? Wat is je relatie met de oceaan? Is er een element van de oceaan dat voor jou bijzonder relevant is?

The Oceanographies Institute (TOI), geïnitieerd door Marialena Marouda in 2018, functioneert als een samenwerkingsplatform voor artistieke praktijken die mens-oceaan verwantschappen bestuderen. De focus ligt in wezen op de relatie tussen twee waterlichamen: het menselijk lichaam en de wereldoceaan. TOI besteedt bijzondere aandacht aan affectieve en sensuele ontmoetingen tussen de twee lichamen. Het instituut bestudeert daarom de relaties van handen tot modder, oren tot het breken van de golven, voeten tot het gevoel van zinken, in plaats van de oceaan ‘op zichzelf’, alsof ze verstoken zijn van de menselijke aanwezigheid. Het verzamelt, analyseert en speelt de persoonlijke verhalen van mensen over hun ontmoetingen met de oceaan na. Performance, geluidskunst en verhalen vertellen zijn in de eerste plaats de instrumenten die het gebruikt voor deze studie.

Waar wetenschappelijke onderzoekers microscopen en petrischalen gebruiken, gebruikt TOI microfoons en het geluid van de stem, of het geluid van objecten – een zitzak, als handen erin zinken, bijvoorbeeld – als een middel om menselijke ervaringen van de oceaan te bestuderen. Momenteel evolueert het onderzoek rond de praktijk van polyfoon lezen en verhalen vertellen. Tijdens openbare uitvoeringen van TOI-fragmenten van taal / talen uit een veelheid aan stemmen – de werkelijke stemmen van de uitvoerders en de virtuele stemmen van de initiële gesprekspartners – zweren geluiden van objecten, texturen en sensaties samen om de oceaan op te roepen, waardoor het lijkt alsof als door magie, door de omstandigheden waarin het werd aangetroffen opnieuw te creëren.

De keuze om te werken als een Oceanographies Institute kwam voort uit de behoefte om de validiteit van bepaalde kennis van de oceaan terug te winnen, degene die inherent zijn aan het tegenkomen ervan, degenen die misschien als te kwetsbaar worden beschouwd en daarom niet worden vermeld. Een belangrijke reden voor het verzamelen van deze gesitueerde kennis is hun sterke politieke en sociale connotatie. De kwestie van iemands relatie met de oceaan onthult een complex netwerk van onderling samenhangende problemen: van de studie van het leven van kleine garnalen tot zeeziekte tot de gentrificatie van de wijk Vismijn in Oostende. Voor het Oceanographies Institute laat elke enkele relatie met de oceaan zien dat het persoonlijke politiek is.

Info & tickets
Van en met: The Oceanographies Institute // Performance: Marialena Marouda, Justine Maxelon, Elpida Orfanidou en Charlie Usher // Dramaturgie: Nassia Fourtouni // Technische leiding: Steven Uwersma // Het Oceanographies Institute wordt ondersteund door nadine vzw en arp vzw // Coproductie: C-Takt en Kaap // Voor het jaar 2019-2020 werd TOI ondersteund met een trajectsubsidie ​​van de VGC.

Marie Bink Van Vollenhoven – THE INFINITY GAMES

Zaterdag 19 september 2020
18u00
C-mine cultuurcentrum

THE INFINITY GAMES is een langlopend interdisciplinair onderzoek met wetenschappers, artiesten, gamedesigners én het publiek. Een performance reeks, die zich steeds verder zal ontwikkelen aan de hand van onderzoeksresultaten. Wetenschappelijk en artistiek onderzoek, dat plaats vindt in het lab, online – iedereen mag mee doen met een interactieve enquete en game -, en tijdens theatrale performances. Het publiek wordt uitgenodigd te participeren in een zoektocht naar harmonie in beeld en muziek, en… het leven.

Info & tickets
Performance: Marie Bink van Vollenhoven // Muziek: MOTOGOTO / Elwin de Vries // Coach: Diederik Honing // Tekst ondersteuning: Merlijn Huntjens // Technologie: Felix Herbst and Timo Pagen