PLATFORM 0090 met ‘Choice from Flanders’ naar het theaterfestival van Istabul

Binnenkort is Platform 0090 met vijf podiumproducties te gast op het Theaterfestival van Istanbul. Deze ‘Choice from Flanders’ krijgt een centrale plaats op de 22ste editie van hét theaterevenement van het jaar in Turkije. In dit kader organiseren Platform 0090, Kunstenpunt en IKSV ook een vijfdaagse workshop kunstkritiek, waar een mooie schare Vlaamse en Turkse journalisten met elkaar in gesprek gaan. De precaire context die kunst en kunstkritiek in Turkije kennen, maakt van dit debat een prioriteit.

Het in Antwerpen gevestigde Platform 0090 en het İstanbul Tiyatro Festivali werken al jaren samen. 0090 startte in 2004 als een festival rond Turkse beeldende kunstenaars en podiumkunstenaars en zij die op het snijvlak tussen beide disciplines werken. In tussentijd evolueerde het naar een platform ter ondersteuning van een twintigtal internationale kunstenaars binnen deze domeinen. Het Theaterfestival van Istanbul is een van Platform 0090’s vaste partners in de uitwisseling tussen België en Turkije. In twee richtingen maken kunstenaars kennis met elkaar en met een diverse realiteit.

Deze samenwerking wordt nu bestendigd door Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd, en Brussel Sven Gatz, die hiervoor extra middelen uittrekt. Op deze manier wil Gatz inzetten op de ondersteuning van kunst(kritiek) die in een precair klimaat moet zien te overleven.

Waar het Theaterfestival van Istanbul vroeger opteerde voor gevestigde waarden, nodigt het nu ook jongere kunstenaars uit. Het omarmt makers die afstappen van de theatertraditie, overheersend in Turkije, en experimenteren met alle aspecten van het maken, van licht tot scenografie.

‘Choice from Flanders’ omvat vijf producties die ieder op hun manier een link hebben met Turkije.

‘being’ Bára Sigfúsdóttir

Toen ze een workshop gaf in Istanbul, leerde de Ijslandse choreografe Bára Sigfúsdóttir de Iraanse dansers Masoumeh Jalalieh en Seyed Alireza Mirmohammadi kennen. Samen met hen maakte ze ‘being’. De voorstelling toont een fysieke ontmoeting tussen het Westen en het Midden-Oosten, waarin het menselijk lichaam als instrument de dialoog aanwakkert.

‘Fourfold (Autonomous Scenography)’ Meryem Bayram en Guy Rombouts

Een installatie-performance van Turks beeldend kunstenaar en scenograaf Meryem Bayram, tevens stafmedewerker van Platform 0090, en haar Belgische collega Guy Rombouts, waarin twee mensen nieuwe betekenis crëeren door een gigantisch papieren vierkant te vouwen en te ontvouwen.

‘White on White’ Marc Vanrunxt en Bahar Temiz

Tijdens een project van Platform 0090 in Istanbul in 2014, ontmoette choreograaf Marc Vanrunxt Bahar Temiz, een van de belangrijkste hedendaagse dansers in de Europese scene. Hij schreef voor haar de solo ‘White on White’. Die heeft een sterk visueel karakter dankzij de inbreng van Anne-Mie Van Kerckhoven en Jean-Paul Lespagnard.

‘Nocturnal Symposium’ Mesut Arslan

Theatermaker en oprichter van 0090 Mesut Arslan herwerkte de gelijknamige voorstelling van Eric De Volder. In een indrukwekkende scenografie van Lawrence Malstaf en Meryem Bayram onderzoekt hij de complexe verhouding tussen mensen en systemen.

In deze voorstelling neemt C-TAKT-artiest Gökhan Girginol een rol over in de opvoeringen in Turkije.

‘YU’ Gizem Aksu

Kunst, politiek en filosofie komen samen in het werk van de Turkse Gizem Aksu, die via Marc Vanrunxt in België terechtkwam. In haar dansvoorstelling ‘YU’ staan de menselijke organen metafoor voor een innerlijke reis.