In residentie: Paula Almiron

Er wordt gezegd dat de kolonisten tijdens de koloniale tijd op het Boliviaanse Andesplateau spraken over de Desaguadero-rivier als duivels, als een kwaadaardig waterlichaam. Door de rivier ‘de Duivel’ te noemen, wilden ze deze transformeren in een plek die vermeden, vernietigd en geëxploiteerd moest worden. De opeenstapeling van eeuwen van voortdurende vernietiging en extractivisme resulteerde in de voortdurende verwoestijning van de Desaguadero-rivier; de transformatie van zijn lichaam van water naar zout.

In The River and The Devil, waarin zowel de materiële als de spirituele verwoestijning van de rivier Desaguadero aan de orde komt, nodigt Paula Almiron het publiek uit in een choreografische leesruimte waarin een circulatie van woorden, geluiden, gebaren en objecten de ruïnes van dit verdwijnende lichaam belichaamt en voorstelt. of water. Wat voor (levens)vormen kunnen er ontstaan in een zoutruïne? Hoe kunnen we ons collectief de levende wereld voorstellen in een voortdurend veranderende omgeving?

The River and The Devil is een semi-fictieve choreografie waarin de Duivel optreedt als bewaker van de rivier. Kunnen we leren van de kracht van de Duivel als instrument voor veerkracht? Waar is de Duivel gebleven nu het water verdwenen is?