C-TAKT artiesten op Theater op de Markt

Theater op de Markt neemt van 10 tot en met 14 augustus de Hasseltse binnenstad weer over en vult je zomer voor de 19de keer met verrassend circus en verbazend openluchttheater. Op het programma staan ook tal van makers en artiesten die C-TAKT ondersteunt. Bij deze een overzichtje van de zaken die u zeker niet mag missen. Het volledige programma kan u hier raadplegen, ook aardig de moeite.

Benjamin Vandewalle – Studio Cité

Met Studio Cité vormt choreograaf Benjamin Vandewalle de kolenkaai om tot een kunstenkermis, een speelveld voor de menselijke blik met verschillende kijkdozen die ons van de alledaagse realiteit vervreemden. Benjamin gelooft dat hoe we een stad waarnemen, invloed heeft op hoe we ons in die stad voelen en gedragen. Door de manier waarop we onze dagelijkse realiteit waarnemen te bevragen, kunnen we dus ook ons handelen veranderen.

Studio Cité daagt onze zintuigen dan ook uit om op een andere manier naar de stad en haar bewoners te kijken. Zo maak je niet alleen als toeschouwer actief deel uit van de installaties, de hele stad wordt een onderdeel van deze magische en bevreemdende kijkkastenkermis.

Cie l’Homme Debout – Mo et le ruban rouge

Mo et le ruban rouge volgt het verhaal van Mo, een achtjarige jongen, gescheiden van zijn familie, op zijn fantasiereis naar een nieuw leven. Mo heeft een verbleekt cadeau vast. Hij slaapt. Hij droomt van gelach en plezier, van zijn familie, zijn verjaardagsfeestje, zijn cadeau, de explosie, het geschreeuw, de paniek. Hij wordt wakker. Hij draagt een reddingsvest. Er is niets om hem heen, niets dan zijn cadeau.

Het cadeau ontsnapt en ontvouwt een lang, rood lint. Mo gaat het lint achterna en zo ontstaat er een speelse zoektocht, vol verrassingen en beproevingen, doorheen de Hasseltse binnenstad. Een reuzeleuke, hartverwarmende voorstelling over kinderen op de vlucht, voor de hele familie.

ism In Situ

Collectief Elan(d) & Manoeuvre – I think we need to talk

I think we need to talk van Collectief Elan(d) nodigt je uit om een plek te zoeken in het roze wollen universum dat zich voor je ogen ontrolt. Brei mee aan een verhaal over verbinding, aan een roze draad die generaties in beweging brengt, verweeft en aan elkaar knoopt.

Voorafgaand aan de voorstelling is er ook een open atelier op woensdag 10 augustus. Deze ateliers worden in samenwerking met Manoeuvre uitgedacht en gedragen. Vele handen bouwen verder aan dit roze universum. Door samen te knopen, haken en vingerhaken ontstaat een volledige nieuwe, wollen sculptuur, dat doorheen de ganse tournee groeit. Elk atelier laat een eigen afdruk achter.

Het open atelier op woensdag is gratis!

Donika Rudi – Ode to Life

In Ode to Life van Donika Rudi ga je op reis naar de baarmoeder en ervaar je hoe dagdagelijkse geluiden ons beïnvloeden. Als een foetus voel je de trillingen en geluiden om je heen, of het nu de stem van de moeder is of de geluiden van de stad. Een indrukwekkend klankentapijt neemt je mee op een tocht naar de oorsprong van ieders bestaan.

Observatory

Tijdens Theater op de Markt presenteert Donika Rudi Ode to Life in de installatie Observatory van Kevin Trappeniers. Kevin brengt ook zijn installatie Icarus naar Hasselt.

Johannes Bellinkx – Continuum

Continuum is een immersieve installatie die je uitnodigt om de wereld om je heen als één grote doorgaande beweging te ervaren. Je kijkt naar een ruimte die, net als jij, continu in beweging is. Al je zintuigen raken in de war en het onderscheid tussen wat je ziet, hoort en voelt verdwijnt.

Zo bevraagt Johannes Bellinkx hoe we de wereld om ons heen waarnemen, door ons mee te nemen naar een andere dimensie. Als toeschouwer word je deel van een continue beweging: een beweging die ver buiten onszelf begint en eindigt, of misschien wel oneindig is.

Kevin Trappeniers – Observatory & Icarus

Observatory

In de hertekende landschapsarchitectuur van het in 2020 vernieuwde Kapermolenpark staat een geodetische koepel. De zuivere koepel als architecturale vorm komt terug in christelijke en Perzische architectuur ter bevordering van mystieke beleving. De geodetische koepel, een lichte, sterke structuur opgebouwd uit een netwerk van onderling verbonden driehoeken, werd ontworpen door Walther Bauersfeld voor een planetarium. Buckminster Fuller populariseerde de geodetische koepel en zette hem in voor industriële gebouwen en tentoonstellingsruimtes. Tegenwoordig wordt de structuur makkelijk ingezet als tijdelijk object tijdens publieke events en voor glamping, en ook als beschermkoepel tegen weersinvloeden voor botanische tuinen, gesloten ecosystemen, broeikassen en zelfs een toekomstwens voor overkoepelde steden.

In dit stil object in het stadspark kan de bezoeker binnengaan en zich terugtrekken. Observatory omarmt de bezoeker, die kan plaatsnemen op een bank in de koepel, en zo het omliggende landschap kan observeren als door een lens.

Icarus

Ingeplant in een stadsvernieuwingsproject bevraagt de installatie de ware noden van een woongemeenschap in stedelijk gebied. Welke voorzieningen werden beklemtoond in het ontwerp van de wijk en in hoever zijn die afgestemd op de huidige en toekomstige noden van de stadsbewoners? Werden duurzame voorbereidingen getroffen voor de uitdagingen van de nabije en verdere toekomst? Of worden we verblind door het flitsende van kortetermijndenken? Icarus toont een momentopname van een inzicht dat wenst permanent te zijn.

Icarus is een deel van de serie Present van kunstenaar Kevin Trappeniers: een reeks van site-specifieke interventies in steden, gebouwen, de publieke ruimte, de natuur. Present is een zachte oproep om ons bewust te blijven van de ruimtes die we als gemeenschap en als individu bewonen, alsook een zorgzaam geschenk om gekende realiteiten in een nieuw licht te plaatsen. Iedere actie is een artistieke, visuele commentaar die de verbeelding activeert. Present biedt de gelegenheid om even stil te staan, en de drang naar voortdurende beweeglijkheid te weerstaan. Een moment van stilte in het lawaai van hedendaags leven. Present wordt online gedocumenteerd op www.presentproject.be

Kyoko Scholiers – Zone X

Zone X van Kyoko Scholiers is een futuristische stadwandelingen doorheen de ruïnes van De Ramp van 2034. Gids Miko neemt je mee op wandel door het hermetisch afgeschermde gebied waar het noodlot toesloeg, waar de tijd bleef stilstaan en waar de bevolking nog leeft zoals in de jaren 2020.

Wandelend doorheen deze levendige ruïne van de vroege 21ste eeuw ontleedt Miko met passie en bevreemding onze sporen. Ze fileert ons hedendaags denken en handelen genadeloos, houdt ons onder de microscoop als de bizarre wezens die we voor onze nalaten zullen blijken te zijn geweest. Aangezien veel informatie verloren is gegaan, moet Miko hier en daar behoorlijk creatief zijn met haar interpretaties en verklaringen.

ism In Situ

Liesbet Hermans – NFAQ (not frequently asked questions)

NFAQ (not frequently asked questions) van Liesbet Hermans is een installatie over niet veelgestelde vragen. In een intieme setting krijgt het onuitgesprokene een plaats. De installatie heeft de vorm van een hedendaagse biechtstoel. Binnenin kom je oog in oog te staan met de persoon aan de overkant. Een moment voor reflectie over dingen die geen deel uitmaken van onze dagelijkse communicatie.

Het project fungeert als een spiegel van de micro-cosmos van een stad. Te midden van snelheid en drukte verliezen we snel het contact, niet alleen met onszelf, maar ook met de ander. Een uitnodiging aan de stad en zijn bewoners om ruimte te geven aan het onbespreekbare.

SAMESAMEBUTDIFFERENT – Brumes & Jamais-Toujours

Brumes

Tijdens Theater op de Markt presenteert kunstenaarsduo SAMESAMEBUTDIFFERENT hun album Brumes bij een matinee-concert in het Modemuseum.

Jamais-Toujours

SAMESAMEBUTDIFFERENT nodigt je uit voor een imaginair ritueel in hun aterlier in het Modemuseum. In een geweven universum verbinden ze mensen en plekken met en aan elkaar.

“Wij stellen ons een groot rood weefsel voor dat voortdurend verder beweegt, aan de hand van gewoven ontmoetingen, verbindingen, knopen, scheuren in verschillende ruimtes en landschappen. Wij nodigen u uit om deze rode draad samen te maken, draden tussen elkaar te trekken, tussen ons en onze ruimtes, tussen ons en onze doden, tussen het zichtbare en het onzichtbare.”