Beyond the Black Box Antwerpen – programma

Van 2 tot 5 mei strijkt Beyond the Black Box voor de derde keer neer in Antwerpen! Tijdens het vierdaagse festival ontdek je kunstenaars die zich buiten de gebaande paden wagen. Ze experimenteren met zinnenprikkelende kruisbestuivingen tussen theater, performance en beeldende kunst. Het festival daagt je uit om anders te komen kijken. Laat je verrassen door werk op onverwachte plekken of momenten en kom met open blik ondervinden wat kunst nóg kan zijn.

Ticketinfo 

Om Beyond the Black Box te bezoeken is een dagpas nodig. Met deze dagpas heb je toegang tot het volledige programma. Wel heb je voor enkele programmaonderdelen een reservering nodig in verband met de capaciteit. Wanneer je je dagpas aankoopt, kan je aangeven voor welke van deze voorstellingen je wenst te reserveren.

Beyond the Black Box werkt met het pay-what-you-can systeem. Je koopt een dagpas voor de prijs die jij zelf bepaalt.

Koop hier je dagpas voor donderdag 2 mei.
Koop hier je dagpas voor vrijdag 3 mei.
Koop hier je dagpas voor zaterdag 4 mei.
Koop hier je dagpas voor zondag 5 mei.

Blokkenschema’s

Programma

The Furious – Rodrigo Batista

2 mei 2024 – 20.30
Monty

Furieus is hij, de Braziliaanse theatermaker Rodrigo Batista. In deze tweeledige solo vol expliciete beelden, sloganesk taalgebruik en bloederige porno, gooit hij zijn eigen lichaam in de strijd tegen al wat kapitalistisch is.

In (SIDE A) brengt Rodrigo’s razende alter ego een danssolo op een soundtrack van Braziliaanse popsongs. Hij gaat op zoek naar het groteske en het extatische en maakt daarbij een nadrukkelijk seksuele en agressieve energie tastbaar.

The B-SIDE is een intens politiek lichaamsonderzoek waarin hij dekolonisatie als territoriale strijd ontmaskert en pornografie en necropolitiek als uitwassen van een verscheurend kapitalisme blootlegt.

Bonus Track is een videowerk dat een “nieuw” type ideologische kolonisatie ontleedt, gebaseerd op bekende technologieën die gebruikt worden door de Noord-Amerikaanse alt-right: nepnieuws, expliciete vrouwenhaat, racisme, homofobie, samenzweringstheorieën, anarcho-kapitalisme en de daaruit voortvloeiende vernietiging van de Latijns-Amerikaanse democratie.

Folds&Wrinkles – Rebecca Lenaerts

2 mei 2024 – 14.30
4 mei 2024 – 14.00 & 16.30
5 mei 2024 – 14.00 & 16.30

Monty & WZC Hof ter Beke

“Ouderen en voorouders zijn de oudste bewoners op aarde. Net als steen en rots bewaren ze ‘de diepe kennis’ van de aarde. In de rimpels van ouderen zit tijd gekerfd. In de transparantie van hun huid wordt de gelaagdheid van een lichaam zichtbaar.”

Folds&Wrinkles is een performance op de grens tussen theater en beeldende kunst waarin Rebecca Lenaerts aan de slag gaat met linnen, textiel en katoenen lakens afkomstig uit haar familie. Met dit materiaal vol van verhaal transformeert ze haar lichaam tot sculptuur. Het textiel beeldhouwt het lichaam. De plooien leiden een eigen leven. De toeschouwer is getuige van hoe de lagen langzaam afpellen.

Tiny Demolitions – Line Mertens

2 mei 2024 – 17.30
3 mei 2024 – 18.30
4 mei 2024 – 15.40

Monty, wpZimmer & WZC Hof ter Beke

Tiny Demolitions/De Zachte Afbraak spreekt over de verhalen waarin we elke dag leven. 

Voor Beyond the Black Box brengt Line Mertens 3 speeches, op drie verschillende locaties op drie verschillende, onverwachtse momenten.
Elke speech is 20 minuten spreken en publiek denken.
Elk onderwerp dat wordt aangesneden hoogstpersoonlijk en door en door politiek.

Tiny Demolitions begint niet uit het niks. Het bouwt verder op een lange traditie van feministische theorie en filosofie, en voegt daar een dagelijks leven bij, gesitueerd in lijf, tijd en ruimte. 

Tiny Demolitions is toegewijd aan het slopen van mythen en wil narratief puin verzamelen. En zo verder bouwen aan verhalen waarin we kunnen leven.

Sfincterman – Niko Hendrickx

2 mei 2024 – doorlopend van 14.00 tot 23.00
4 mei 2024 – doorlopend van 14.00 tot 23.00
5 mei 2024 – doorlopend van 13.00 tot 18.30

Monty

C-TAKT bracht in 2023 regisseur Karel Tuytschaever en beeldend kunstenaar Niko Hendrickx samen om een aanvullend videowerk te creëren voor de sculptuur ‘Sfincterman’.

‘Sfincterman’ is een fictieve hedendaagse superheld. Door een overvloed aan oppervlakkig en eenzijdig geconsumeerde informatie zijn mutaties van meerdere sluitspieren in zijn lichaam ontstaan. Meer nog, de mutaties hebben grote delen van zijn lichaamsweefsels opgeslokt en van zijn lichaam een onwaarschijnlijke leegte gemaakt.

Sfincterman bezit de bovennatuurlijke kracht om met zijn sluitspieren alles wat in zijn weg staat te bedelven onder een alles verstikkende brij van vulgarisatie, on-empathisch gewauwel, ondoordachte kritiek en alternatieve feiten.

De indrukwekkende montage van dans, geluid, tekst en actie in de video ondersteunt en versterkt het kunstwerk.

In de opstelling van het kunst -en videowerk in de Monty kan u participeren door de rol van Sfincterman over te nemen en zelf tekst aan het kunstwerk toe te voegen.

Hexeneinmaleins – Nazanin Fakoor

3 mei 2024 – 17.30, 19.30 & 21.00£
wpZimmer

Hexeneinmaleins is een meeslepend werk dat zich richt op de datakloof bij vrouwen, waarbij kwesties als onzichtbaarheid en uitsluiting worden aangepakt. Het richt zich op de systematische ondervertegenwoordiging van vrouwen in data en onderzoek, wat ernstige gevolgen heeft voor de gezondheid, het welzijn en de kansen.

Vooroordelen bij het verzamelen van gegevens, historische en culturele factoren en patriarchale attitudes dragen bij aan deze kenniskloof. Meer dan de helft van de bevolking blijft ondervertegenwoordigd in statistische strategieën en wordt over het hoofd gezien bij het verzamelen van gegevens, wat gevolgen heeft voor verschillende aspecten van het leven, van openbaar vervoer tot gezondheidszorg.

Het project heeft tot doel collectief het wissen te trotseren en het delicate evenwicht tussen realiteit en fictie te onderzoeken. Via een meeslepende installatie waarbij artiesten en publiek betrokken zijn, duikt het in gedeelde menselijke angsten en plaatst deze naast contemplaties over het onbekende. Hexeneinmaleins combineert zintuiglijke taal, intellectueel discours en wetenschappelijke feiten naadloos in een samenhangende verkenning van de vrouwelijke datakloof.

Dry Dances – Kinga Jaczewska

3 mei 2024 – 17.00, 19.00 & 20.30
wpZimmer

De praktijk van Dry Dances vertrekt vanuit Jaczewska’s interesse in brutalistische architectuur. Tijdens haar onderzoek naar dit architecturale genre creëerde ze een serie tekeningen gebaseerd op het werk van de Zwitsers/Franse architect Le Corbusier, die ze nu benadert als choreografische partituren.

Dry Dances verkennen Le Corbusiers eigen systeem van afmetingen en verhoudingen: The Modular. Met zijn ambitie om wiskunde, de menselijke vorm, architectuur en schoonheid in één systeem te verenigen, plaatste de Modular een 183 cm lang, aantrekkelijk mannelijk lichaam in het centrum van alle architecturale composities van Le Corbusier om harmonie te bereiken. Bij de introductie van dit systeem sloot Le Corbusier bewust metingen van de lichamen van vrouwen en kinderen uit, omdat hij deze beschouwde als een bron van onevenredigheid en disharmonie.

ANGRYBODIES – Guus Diepenmaat & Anouk Friedli

4 mei 2024 – 19.30
Monty

DANS, SCHREEUW, ROEP en ZWEET mee met ANGRYBODIES.

ANGRYBODIES is een explosieve performance die de emanciperende kracht van woede viert. Op de beats van Anne van de Star brengen Anouk Friedli en Guus Diepenmaat (For Real vzw) politieke manifesten in de vorm van punk-songs. 

Wij zijn boos. En velen met ons. We willen onze woede niet onderdrukken. Ze mag er zijn.  Omdat elke politieke of sociale verandering begint bij de mogelijkheid tot handelen, achten wij het ventileren van kwaadheid en frustraties een essentieel onderdeel van activisme. In deze stelling voelen wij ons gesteund en geïnspireerd door activisten/schrijfsters zoals Audre Lorde, Valerie Solanas en Marianne Donner. Wij zijn ervan overtuigd dat in een ziek systeem, dat enkel gericht is op prestatie en optimalisering, destructie wellicht constructiever is dan zelfhulp. Wij  willen met ANGRYBODIES een ode brengen aan constructieve woede en destructie.

But, Will I Remember? – Naghmeh Manavi

4 mei 2024 – 20.30
Monty

In de lecture performance But, will I remember? onderzoekt Naghmeh Manavi de begrippen geheugen, identiteit en machtsdynamiek in menselijke relaties. Ook onthult ze verborgen vormen van onderdrukking. Haar creatieve verkenningen putten inspiratie uit verschillende gebieden, waaronder neurowetenschappen, politiek en narratologie die ze via verschillende media uitvoert.

De enscenering van de voorstelling is drieledig. Ze mengt verschillende manieren van presenteren om de relatie tussen drie lagen van het zelfbeeld, geportretteerd als personages, vorm te geven. Er is de verteller, de spreker (een live streaming videopersonage dat de verhaalstructuur ontvouwt voor het publiek) en het derde personage, dat live op het podium wordt opgevoerd en zich richt op de individuele en collectieve aspecten van menselijk handelen.

But, will I remember? is Manavi’s merkwaardige poging om een evenement te creëren dat ervaren moet worden zonder een hoofdverhaal om het in te kaderen.

Proxemics – Salomé Mooij

4 mei 2024 – 22.00
Monty

Wanneer komt iemand te dichtbij?
Wat is de juiste afstand tot de ander, in een bepaalde situatie? En hoe weten we dat?

In de voorstelling Proxemics verkent Salomé Mooij de nabijheid tussen ons. Geïnspireerd op het boek The Hidden Dimension van Edward T Hall, oefent zij zich in het verhouden tot de ander en de ruimte tussen ons in doorheen verschillende nabijheden, afstanden en toenaderingen.

Misschien is het soms een onhandige oefening, een klunzige, is het soms onverstaanbaar en soms te luid, blijft het te ver of komt ze te dichtbij.
Het kan in elk geval niet zonder de ander. 

A Deluded State of Mind – Liesbet Hermans

4 mei 2024 – 14.00, 17.00 & 20.00
5 mei 2024 – 13.00, 15.00 & 17.3
0
Monty

In A deluded state of mind, een intieme performance in de publieke ruimte, onderzoekt Liesbet Hermans samen met haar performers de relatie tussen ons lichaam en onze geest. Volgens haar hebben wij soortgelijke gedachtepatronen, maar hoeveel impact hebben zij op ons leven? En wat zou er gebeuren indien we deze gedachten de aandacht geven die ze verlangen?

Ga mee op een intrigerende wandeling door de stad. Via een hoofdtelefoon luister je naar de innerlijke wereld van de persoon die je volgt. Je hoort denkbeelden over zichzelf, over zijn of haar plaats in de wereld, over de wereld en over de mensheid. Door samen op pad te gaan ontdekken we onze eigen denk neigingen en ontstaat er een gedeeld gevoel van samenzijn. Of zijn we slechts eenzame individuen?

Speaking Characters – Wannes Deneer

2 mei 2024 – 16.00
4 mei 2024 – 14.00

Monty

Wannes Deneer bestudeert luidsprekers om te begrijpen hoe ze werken. Hij schroeft, klopt en snijdt ze open, zo analyseert hij de bron van het elektronische geluid. Nadien maakt hij zijn eigen luidspreker collages. Met magneten, koperdraad, karton, plastic folie, papier, touw, metalen blikken en steentjes worden verschillende configuraties uitgetest in prototypes. Elke keuze heeft effect op de vorm en het geluid. Door te verfijnen en aan te passen krijgt iedere speaker haar eigen auditieve en beeldende karakter. Samen vormen de assemblages een polyfoon orkest van eigenzinnige speakers.

Speaking Characters is een speelse installatie vol verwondering voor de fysica en technologie van geluid. De compositie herhaalt zich doorlopend en evolueert van laag naar hoog, van abstract naar concreet, van onhoorbaar tot hoorbaar en van zichtbaar naar onzichtbaar. Toeschouwers bewegen zich vrij door de installatie en componeren op die manier hun eigen symfonie.

Publiek Plan – CAMPUSatelier

5 mei 2024 – 15.00
Monty

CAMPUSatelier werkt samen met stadsbewoners aan de verbeelding en beleving van de publieke ruimte. Ze gaan in gesprek, ontwerpen en bouwen participatief en co-creatief. In Antwerpen werken ze aan het project Publiek Plan. Op die manier verzamelden ze diverse verhalen over de publieke ruimte: herinneringen, belevenissen en dromen over de pleinen, straten en parken van Antwerpen. Op basis van die verhalen maken ze begin 2024 een stadskaart “Publiek Plan Antwerpen N°1” als een eerste aanzet om de stad verder in kaart te brengen, van onderuit, vanuit de beleving van de vele dingen, mensen en gebeurtenissen die Antwerpenaren wekelijks tegenkomen in de stad. 

Gedurende de week assembleren ze de verschillende aangevulde stadskaarten, tekeningen en maquettes tot één gigantisch cartografisch patchwork, dat ze uiteindelijk samen naar buiten door de stad zullen dragen. In de theaterzaal van de Monty delen ze alle inzichten en resultaten uit de week met een divers publiek. Een muzikale, planologische, visuele, literaire, culinaire samenkomst!

Oef! – Erica Camporesi

5 mei 2024 – 14.00
Monty

Alles wat er is – de ruimte, de klanken, de taal en talen die wij soms delen, de verhalen die we vertellen, de kleinste fluisteringen en de grootste winden – alles wat er is – ontstaat in een ruimte van onderhandeling. Dat is riskant, intiem en spannend. Zo ontmoeten wij elkaar dagdagelijks!

In de performative workshop Oef! spelen wij met geluid maken en elkaar begrijpen. In de eenvoudige opstelling van een foleystudio geven wij vorm aan een geluidslandschap met onze lichamen, stemmen en omgeving.

Wij stellen onze repetitieruimte open voor het publiek (8+) om samen te spelen met geluid als motor voor verbeelding en dit aan de hand van live amplificaties van allerlei objecten en collectieve improvisaties. Doe je mee en breng je je favoriete geluid mee?

Crash Test – Line Bogaerts & Ine Claes

5 mei 2024 – 15.30
Monty

Crash Test is de nieuwe participatieve performance van beeldend kunstenaar Line Bogaerts & muziek-en performance maker Ine Claes. Een project dat tekenen, geluid en beweging in dialoog brengt met kinderen tussen de 9 en 12 jaar die als performer deelnemen.

In Crash Test tekent Line op een grote glasplaat. De tekeningen worden geprojecteerd op een projectiescherm dat in de ruimte hangt. Kinderen maken deel uit van een ’tableaux vivant’ terwijl ze door de ruimte bewegen. De bewegingen van de kinderen vormen schaduwen op het scherm die versmelten met de tekeningen van Line om zo een poëtisch geheel te vormen. Het project verwijst naar autorijden en roept een specifieke manier van aandacht op: Vervreemding. Half slapend, half dromend op de achterbank, de straatlantaarns, de bomen,… vervormen tot bizarre figuren… 

De afwisseling van betekenissen is een constante in het werk. Concrete objecten, lichamen en visuele aspecten worden omgevormd tot een droomachtig werk waarin herinnering en subjectiviteit centraal staan.