Expo: Karen Hendrickx – ‘Sketches of Emotion’

Van zaterdag 24 feb. tot maandag 25 maa.
Locatie: Theatergebouw Dommelhof

Karen Hendrickx is een beeldend kunstenaar uit België. Sinds 2017 werkt ze aan een serie die schilderkunst, dans en beweging combineert, waarvoor ze samen met de Belgische choreografe Justine Copette de voorstelling ‘Sketches of Emotion’ creëerde. Tijdens deze voorstelling gaan beide kunstenaars op een interdisciplinaire manier met elkaar in interactie, waarbij Hendrickx werken maakt die in het moment ontstaan.


Emotie staat altijd centraal in het werk van Hendrickx. Zo probeert ze haar onderwerp altijd te doorleven en te intensiveren, in plaats van het precies weer te geven. Tijdens het werk gebruikt Hendrickx haar medium op een lichamelijke, spontane manier, waarbij ze letterlijk probeert in de beweging te kruipen. Haar gestuele manier van schilderen wordt sterk beïnvloed door haar samenwerking met choreografe Justine Copette. Haar materiaalkeuze is divers, variërend van houtskool, krijt, Chinese inkt, bister, acryl tot olieverf, die ze op uiteenlopende ondergronden aanbrengt; papier, canvas, zelfs plexiglas.


De reeks ‘Sketches of Emotion’ bestaat uit werken die gemaakt zijn tijdens de performance alsook uit werken die zijn ontstaan in haar atelier. Voor deze werken werkt Hendrickx puur vanuit een innerlijke energie, die zij ervaart in de dans, de muziek, de stad, de natuur,….. de werken die ontstaan in haar atelier zijn stuk voor stuk herinneringen aan emoties die zij op een bepaald moment heeft beleefd.


Toeval speelt een belangrijke rol in het werk van Hendrickx, waarbij zij het doek of het papier eerder beschouwt als een arena waarbinnen de actie plaats vindt. Zo maakt zij tijdens het werken gebruik van haar hele lichaam, waarbij er een soort choreografie plaats vindt op het doek. Tijdens de performance maakt zij samen met Justine Copette een groot grondwerk, waarbij de danssporen deel gaan uitmaken van het kunstwerk. Vluchtige energieke sporen zijn heel belangrijk in haar werk, omdat het de kracht van het werk bepaalt en het stille getuigen zijn van een handeling die heeft plaats gevonden. Tijdens het werken werkt zij eerder met sponzen en alternatieve, al dan niet gevonden materialen, dan wel met penselen. Dit omdat het voor haar een veel directere manier van schilderen is.