C-TAKT+ programma – najaar 2023

Voor het project C-TAKT+ gaat C-TAKT een samenwerking aan met zes verschillende cultuurhuizen in de omgeving. C-TAKT+ ondersteunt kunstenaars die transdisciplinair werken en zoekt nieuwe presentatieformules om dit soort werk breder te verspreiden. Zes cultuurhuizen gaan het engagement aan om enkele C-TAKT projecten in hun programma op te nemen. Zo vormt C-TAKT+ een netwerk van presentatieplekken met als voornaamste doelstelling het draagvlak voor de actuele podiumkunsten te verbreden. Het is een breekijzer voor een divers cultuuraanbod en een zoektocht naar een nieuw publiek.

De zes cultuurhuizen die meestappen in dit avontuur zijn: CC MUZE (Heusden-Zolder), CC Palethe (Pelt), de Bogaard (Sint-Truiden), CC de Werft (Geel), CCHA (Hasselt) en C-mine (Genk). Het C-TAKT+ programma voor het najaar van 2023 kan je in deze brochure terug vinden. Tickets kan je kopen op de respectievelijke website van het cultuurhuis waar de voorstelling zal plaatsvinden.

Kalender najaar 2023

The boy in the belfry – Jan Verheyen
13 augustus 2023 – 16.15 – de Bogaard, Sint-Truiden

Toilet Tango – Rodrigo Pardo
23 september 2023 – iedere 10 min. om 11.00, 11.30, 13.00 & 14.00 – de Bogaard, Sint-Truiden

Please (don’t) let me be misunderstood – Geert Belpaeme
23 september 2023 – 20.15 – C-mine, Genk

RrrrRRrrr – Wannes Deneer & Yinka Kuitenbrouwer
17 & 18 oktober 2023 – 20.15 – C-mine, Genk

Blueberries leave bruises on the skin – Astrid De Haes & Mona Thijs
19 oktober 2023 – 20.15 – CC MUZE, Heusden-Zolder

a deluded state of mind (workshop) – Liesbet Hermans
19 & 21 oktober 2023 – 10.00 – C-mine, Genk

The boy in the belfry – Jan Verheyen
22 oktober 2023 – 14.00 – CC Palethe, Pelt

FOON – dOFt
13 & 14 november 2023 – schoolvoorstelling – C-mine, Genk

Elisabeth gets her way – Jan Martens
16 november 2023 – 20u15 – de Werft, Geel

Korrol – grensgeval
19 november 2023 – 14.00  – C-mine
20 & 21 november 2023 – schoolvoorstelling – C-mine, Genk

Programma

The boy in the belfry – Jan Verheyen

13 augustus 2023 – 16.15
de Bogaard, Sint-Truiden
Info & tickets: debogaard.be

22 oktober 2023 – 14.00
CC Palethe, Pelt
Info & tickets: palethe.be

Jan Verheyen is stadsbeiaardier van Hasselt en Neerpelt en bezieler van Bells Lab. Hiermee ontwikkelt hij innovatieve projecten met klokken. Bells Lab richt zich tot verschillende publieksgroepen, speelt muziek in diverse genres en is in diverse domeinen actief: van theater en dans over educatie tot totaalspektakel. Hij doet ook educatieve projecten voor scholen en geeft workshops met bellen en klokken.

In The Boy in the Belfry raakt een jongen bezeten door klokken en bekijkt hij de wereld vanuit zijn torenperspectief. Een flinke dosis fantasie, doorspekt met weetjes uit de beiaardgeschiedenis. En uiteraard met beiaardmuziek – soms met een hoek af!

Toilet Tango – Rodrigo Pardo

23 september 2023 – iedere 10 min. om 11.00, 11.30, 13.00 & 14.00
de Bogaard, Sint-Truiden
Info & tickets: debogaard.be

Argentijnse choreograaf/performer en videokunstenaar, Rodrigo Pardo studeerde af als MA in Performing Arts aan Dasarts (Amsterdam/NL 2005-08) Contemporary Dancer, BA aan Teatro General San Martín (Buenos Aires/AR 1995-97) en Acteur, BA aan Bahia Blanca Theater Academie (Bahía Blanca/AR 1988-91)

Zijn artistieke werk varieert van dansstukken, video en muziek tot locatiespecifieke projecten met gebruik van gemengde media. Deze interdisciplinaire praktijk wordt gekenmerkt door een speciale relatie met stedelijke ruimtes, muzikale identiteit en het invoegen van geconstrueerde fictie in het dagelijks leven als een manier om deuren te openen naar bewustzijn over hoe we de werkelijkheid waarnemen.

Laat je omverblazen door de korte maar krachtige performance van Toilet Tango! Een dansperformance in het kleinste kamertje…? Gek- en schoonheid troef in deze dansvoorstelling!

Please (don’t) let me be misunderstood – Geert Belpaeme

23 september 2023 – 20.15
C-mine, Genk
Info & tickets: c-mine.be

Geert Belpaeme is theatermaker, performer en docent/onderzoeker aan KASK School of Arts Gent. Hij maakt voorstellingen tussen theater, circus, performance, dans en het filosofisch experiment. Speelsheid, abstractie en ongeremde verbeelding vormen de dominante rode draad doorheen zijn oeuvre, uitgevoerd in een artistieke taal die soms doet denken aan een minimalistische vorm van clownerie.

Naast l’hommmm, zijn collectief met Mats Van Herreweghe, richtte Belpaeme in 2016 samen met Bosse Provoost, Kobe Chielens en Lieselotte De Keyzer ook het gezelschap de polen op. In datzelfde jaar ontving hij eveneens de Roel Verniers Prijs voor zijn solo-performance First.

Sinds de vroege jaren zestig toen eerst Nina Simone en vervolgens The Animals ons met ‘Please don’t let me be misunderstood’ vroegen voor begrip om hun wangedrag, is de pertinente vraag/smeekbede niet aan relevantie ingeboet. ‘Please (don’t) let me be (mis)understood’ van Geert Belpaeme werd een fysieke voorstelling waarin menselijke lichamen uit hun oevers treden om ook niet-menselijke verhoudingen te spelen. Het is speels, abstract en met ongeremd veel verbeelding. En dat alles met de knipoog van een clown die je, voor je het weet, een wel erg rake spiegel voorhoudt.

RrrrRRrrr – Wannes Deneer & Yinka Kuitenbrouwer

17 & 18 oktober 2023 – 20.15
C-mine, Genk
Info & tickets: c-mine.be

In deze trillende voorstelling gaan schrijftster Yinka Kuitenbrouwer en geluidskunstenaar Wannes Deneer dieper in op onze relatie met de dingen die ons omringen. En daarom treedt het duo op in ruimtes waar dingen worden gemaakt of gerepareerd.

RrrRrrrrRrrrrrrrr. Alles is in beweging: atomen, de hamer van een beeldhouwer, wifi-golven.

En die trillingen brengen nieuwe dingen voort, of het nu het heelal, een breiwerk, een kind of een internetverbinding gaat.

Tekst en spel: Yinka Kuitenbrouwer // Klank en spel: Wannes Deneer // Dramaturgie: Marie Peeters // Spel advies: Suze Millius // Muziek advies: Toon Callier // Productie: Matter of Sound // Coproducenten: Concertgebouw Brugge, C-takt // Met steun van Vincent Company, C O R S O, De Grote Post en de Vlaamse Gemeenschap

Blueberries leave bruises on the skin – Astrid De Haes & Mona Thijs

19 oktober 2023 – 20.15
CC MUZE, Heusden-Zolder
Info & tickets: muze.be

Astrid De Haes begon met dansen toen ze zes was en heeft sindsdien grote interesse in beweging en het lichaam. Ze studeerde Autonome Vormgeving aan de School of Arts in Gent. Als masterproef voerde ze vooronderzoek voor haar voorstelling Untitled 1. Deze creatie met vier dansers en vijf muzikanten, en muziek van Abel Ghekiere, werd geselecteerd voor editie 2021 van Antwerps nieuwemakersfestival Love at first Sight. Astrid maakte in 2021 ook samen met en voor Pierre Bastin de danssolo After All, die te zien was in mobiel openluchttheater De Carrousel in Antwerpen.

Mona Thijs studeerde af als master Woordkunst en educatieve master Drama aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Er verschenen kortverhalen van haar in het literaire tijdschrift DW B en columns in De Standaard en Klasse. Onder de vleugels van theaterwerkplaats HETGEVOLG in Turnhout begeleidde ze samen met muzikant Elias Durnez een muziektheatertraject voor anderstalige nieuwkomers. Verder realiseerde ze Playlist van de pluk, een meertalige radioreeks waarin ze aan de slag ging met de muziek, verhalen en talen van seizoenarbeiders in de Haspengouwse fruitpluk. Momenteel werkt Mona aan haar debuutroman.

In de drietalige (Nederlands, Engels, Frans) danstheatervoorstelling ‘Blueberries leave bruises on the skin’ stellen drie spelers zichzelf de vraag: op welke manieren kunnen we onszelf vereeuwigen? En vanwaar komt de drang dat te doen? In een oneindig ogende, witte ruimte zoeken ze naar manieren om herinnerd te worden, van heroïsch tot klein, van kitsch tot pijnlijk eerlijk. Stilaan rijzen de vragen: waarom is die vereeuwiging zo belangrijk? Is leven an sich niet genoeg? En kan je jezelf wel vereeuwigen als je niet eens weet wie je nu bent?

‘Blueberries leave bruises on the skin’ is een bonte verzameling aan pogingen jezelf te vinden en te overstijgen, een viering van menselijke overmoed, een ode aan het leven, een feest waar niemand als eerste wil vertrekken, een steeds wankeler samenspel van drie figuren die opzoek zijn naar zichzelf.

Concept en regie: Astrid De Haes & Mona Thijs // Spel: Melody Van Gompel, Anna Tierney & Kaat De Bakker // Geluidsontwerp: Orlan Ghekiere // Kostuumontwerp: Eli Verkeyn // Lichtontwerp: Dominique Pollet // Dramaturgie: Jenne Van Daele // Educatief pakket: Gideon Hakker & Mona Thijs // Co-producenten: de Vlaamse overheid, ECRU, deSingel // Supported by: Kunstencentrum Buda, Kultuurfaktorij Monty, Destelheide Hanenbos, C-TAKT, Zuidpool, Passerelle vzw, Per Podium & Klein Verzet

a deluded state of mind (workshop) – Liesbet Hermans

19 & 21 oktober 2023 – 10.00
C-mine, Genk
Info & inschrijven: c-mine.be

Ken je dat gevoel wanneer je hoofd te snel en je lichaam te traag gaat? Krijg je de mond van in innerlijke criticus soms maar niet gesnoerd? Geven je gedachten je nooit een seconde rust?

Wie gelijk drie zuchten van opluchting slaakte, heeft misschien wel het ideale profiel voor Liesbet Hermans haar researchworkshop in het kader van een nieuwe voorstelling. Gefascineerd door alle gedachten die ons bezighouden, onderzoekt ze in ‘A deluded state of mind’ de relatie tussen ons lichaam en onze geest: welke oordelen, verwachtingen en angsten zitten in ons verscholen, en zijn die uniek of lijken die op die van de anderen?

De eigenlijke voorstelling gaat op 13 april in première in Genk.

FOON – dOFt

13 & 14 november 2023 – 13.30, 10.00 & 13.30 (schoolvoorstelling)
C-mine, Genk
Info & tickets: c-mine.be

28 maart 2024 – 13u30 (schoolvoorstelling)
CC MUZE, Heusden-Zolder
Info & tickets: muze.be

dOFt creëert vanuit artistiek onderzoek verrassende, uitdagende en impactvolle danstheater-voorstellingen voor een jong publiek. We staan bekend voor onze strakke uitvoering, poëtische beelden en acrobatische, gedetailleerde bewegingstaal. Centraal in ons werk staat de dialoog tussen beweging, tekst, muziek en scenografie en de originele vertelkracht die uit deze interactie voortkomt. Onze choreografische theatertaal is eigentijds, zorgvuldig en mathematisch van vorm, maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. We weten hierdoor ons jonge publiek een entree te verschaffen om ons werk associatief en persoonlijk te ervaren. Door onze speelse kijk en continue aandacht voor maatschappelijke thema’s worden onze producties ervaren als een frisse wind in het (jeugd)theatercircuit.

“Kan ik u verbinden?”

Meer dan 50 jaar geleden verbonden telefonistes aan kruissnelheid bellers met elkaar. Via een ingewikkeld systeem van kabels kwamen krakende gesprekken tot stand. Volgens de strenge telefoonetiquette mochten de schakeldames zelf niet lachen noch praten met elkaar. Het was zelfs verboden om te fluisteren en ze mochten al zeker niet meeluisteren met de telefoongesprekken. Terwijl ze de wereld met elkaar in contact brachten, was onderlinge communicatie ten strengste verboden. Deze spannende frictie vormt het uitgangspunt voor de nieuwe dOFt-voorstelling.

‘FOON’ wordt een dynamische, verrassende en speelse danstheatervoorstelling waar tekst, beweging, muziek, acrobatie en installatiewerk samenvloeien. Choreograaf Piet Van Dycke & theatermaker Jonas Vermeulen creëren samen met drie fysieke spelers een poëtische en visuele beleving voor iedereen vanaf 6 jaar over de (r)evolutie van ik-zij naar wij. Durven we nog plaats te maken voor elkaar in een leven vol chaos?‍

Dans, spel: Jotka Bauwens, Michèle Even, Sarah Vingerhoets // Choreografie: Piet Van Dycke // Tekst, regie: Jonas Vermeulen // Scenografie: Erki De Vries // Scenografische ondersteuning: Arjan Kruidhof, Arjen Schoneveld & Sibran Sampers // Kostuum: Elise Goedgezelschap // Muziekontwerp: Koen Brouwers & Jonas Vermeulen // Dramaturgie: Marie Peeters // Lichtontwerp: Raf Wouters // Artistieke productieleiding: Sam Cunningham // Coördinatie techniek: Daan tytgat // Techniek: Casper Van Overschee, Maarten Brants & Anton Spiessens // Coproductie: HET LAB Hasselt, C-TAKT, 30CC, Perpodium // Met steun van: Sabam For Culture, de Vlaamse Overheid // Met dank aan: de Warande, C-mine, De Ruimte, Destelheide, Warande

Elisabeth gets her way – Jan Martens

16 november 2023 – 20u15
de Werft, Geel
Info & tickets: dewerft.be

Jan Martens (°1984, België) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en volgde de opleiding Dans aan het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, waar hij in 2006 afstudeerde. Het werk van Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, en daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Met elke nieuwe voorstelling tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Zijn debuut I CAN RIDE A HORSE WHILST JUGGLING SO MARRY ME in 2010 werd snel gevolgd door meerdere solo’s, duetten en 10 groepsstukken.

In Elisabeth gets her way brengt de internationaal gelauwerde Jan Martens een gedanst hommage aan de Poolse klaveciniste Elisabeth Chojnacka (1939-2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.

In deze meeslepende solo wekt Martens haar ongelofelijk temperament terug tot leven en dompelt hij ons onder in haar rijke oeuvre. De soundtrack gaat breed: met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. Het is Jan Martens’ ambitie om al dansend dicht bij de soms complexe partituren te blijven. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Met verschillende bewegingsstijlen schets Martens een uniek en intiem portret van Chojnacka’s leven.

Choreografie en dans: Jan Martens// Sound engineer documentary: Yanna Soentjens // Lichtontwerp: Elke Verachtert // Kostuumontwerp: Cédric Charlier // Video en muziek: volledige lijst videofragmenten (© Archives INA) en muziekstukken: www.grip.house // Videomontage: Sabine Groenewegen // Outside eye: Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers en Rudi Meulemans // Technische leiding: Michel Spang/Elke Verachtert // Productie: GRIP // Internationale spreiding: A Propic – Line Rousseau en Marion Gauvent // Coproductie: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE) // Met de financiele steun van: de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest // Met dank aan: INA – l’Institut National de l’Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre -Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels and Kinga Jaczewska

Korrol – grensgeval

19 november 2023 – 14.00
20 & 21 november 2023 – 10.00 & 13.30 (schoolvoorstelling)

C-mine, Genk
Info & tickets: c-mine.be

Grensgeval maakt voorstellingen met en/of voor kinderen en jongeren. Het gezelschap neemt de kinderfantasie en de kinderintuïtie als uitgangspunt  om volwassen thema’s te onderzoeken. In de producties plaats Grensgeval die thema’s in een nieuwe, bewust naïeve, logica, gemixt met een dosis anarchie en punk.

Haar producties zijn sensorisch: theater dat niet enkel visueel prikkelt, maar dat ook doet met geuren, geluiden, tast of smaken en daarmee een eigen verbeeldingswereld schept.

Een bruisend circus geluidstheater waar het publiek bovenop zit! Met drummende blokken, een versteende acrobaat en dansend beton.

In KORROL componeert een acrobatische architect met kilo’s beton de ruimte. Jonas bouwt torens, de torens veranderen in een stad, een verlaten vlakte, een mens. Maar steeds als hij de laatste steen probeert te leggen, blijkt zijn werk onaf. Jonas balanceert op wankele torens, springt op zijn handen van steen naar steen. Maar wat hij ook probeert: alles blijft zo stijf en stil. Tot hij het beton aantrekt: draaiend op loodzware schoenen orkestreert hij een klein ballet, in een duet met een massieve bal scheert hij rakelings langs zijn publiek. Zijn hele lichaam (ver)bouwt hij. Wanneer Jonas zijn betonnen hoofd in de handen legt van het publiek worden zij mededrager van zijn creatie. In een wereld van reizend en voelbaar geluid verbouwen ze samen de wereld.