Premières op OORtreders 2018

Op 20 oktober zijn er heel wat projecten die dan in première zullen gaan, tijdens het OORtreders festival voor kunst met geluid.

Hans Roels i.s.m. Jasper Vanpaemel – Street Music

“Each performer embarks upon a cosmic voyage, passing through a cycle of hallucinatory identifications. The player is his voice, and his voice is somewhere else.” (F. Rzewski)

Componist Frederik Rzewski heeft een soort haat-liefde verhouding met zijn vroege werk uit de jaren ’60. Artistiek onderzoeker en componist Hans Roels herneemt de politieke klankinterventie Street Music voor het eerst. Met het Creatief Atelier onder leiding van Jasper Vanpaemel en de makers van Collectief Publiek Geluid, werkt hij een nieuwe versie en een nieuw instrumentarium uit. Met stem, draagbare piano’s, elektrische gitaren en klankobjecten weven ze een “levend web van zachtheid” rondom stille geluiden.

Street Music zal plaatsvinden op het Marktplein in Neerpelt, vanaf 12u00.

Kevin Houben & Het Groot Pelts Fusiekoor

In 2019 versmelten Neerpelt en Overpelt tot één grote fusiegemeente: Pelt. Om het fusiejaar feestelijk in te zetten, verenigen zeven zangkoren uit Neerpelt en Overpelt zich in ‘Het Groot Pelts Fusiekoor’. De muziek is van de hand van de Limburgse componist Kevin Houben, die ooit nog op Tomorrowland stond. Met meer dan 240 zangers geven ze het muzikale startschot voor de nieuwe gemeente: Pelt!

Het groot Pelts Fusiekoor zal plaatsvinden aan het bruggetje van de Dommel achter het Theatergebouw van Dommelhof en zal starten om 13u00.

Patrick Housen – TRIGGER TRIBE

In dit nieuwe project van componist Patrick Housen en beeldend kunstenaar Marie van Vollenhoven onderzoeken zij de digitale connecties tussen beeld en geluid: een nieuwe vorm van live-componeren, op scène vertolkt door de percussionisten van BL!NDMAN. Ze gaan aan de slag met vier totaal verschillend klinkende set-ups (glas, hout, metaal en vel): tussen beats, klank en geheugen zinderen ritmisch enkele beelden na. Immersief voor het netvlies en tussen alle lijnen door.

TRIGGER TRIBE zal plaatsvinden in de Zwarte Doos van Theatergebouw Dommelhof en zal starten om 13u30

Volker Staub – Kula Kula

Kulning is een Scandinavische muziekvorm die gebruikt wordt om koeien en geiten van de hoger gelegen bergweiden naar beneden te roepen. Voor Kula Kula communiceren meer dan twintig muzikanten verspreid over een gebied van een vierkante kilometer in melodische en ritmische patronen met elkaar. Zij gebruiken bellen van lokale landbouwers, samen met andere instrumenten. De livemuziek verweeft zich met de geluiden uit te omgeving.

Kula Kula zal plaatsvinden in de Tussenstraat. Er is een pendelbus van het festival naar de Tussenstraat om 14u20 en 14u35 uur. Afspraak aan de Infostand in de Foyer van Theatergebouw Dommelhof. De vertoning is om 14u45.

Hans Roels – Glas

Kijkend van binnen naar buiten, ontsluit zich een bewegend klanklandschap dat gespeelde – en omgevingsgeluiden vermengt tot één levende soundtrack. Met de sporthal als backing en de looppiste als speelveld, creëert Hans Roels met Glas een tussenruimte waarin live-compositie, field recording en instrumentale improvisatie naadloos in elkaar overlopen.

Glas zal plaatsvinden in de foyer van Sportcentrum Dommelhof om 16u00.

Maika Garnica & Aiko Devriendt – Maika en Aiko

Verlichtende performance met keramische klankobjecten. Beeldhouwer Maika Garnica en muzikant Aiko Devriendt leerden elkaar kennen in 2017 en versterken elkaar vanuit hun eigen achtergrond. Gevoelsmatig en intuïtief creëren ze een sferische performance met abstracte figuren, vloeiende timbres en klankvormen.

Maika & Aiko doen hun ding in het Atrium van het theatergebouw Dommelhof om 16u30.

Collectief Publiek Geluid – Forest Studies

Collectief Publiek Geluid neemt Klankenbos over! Het werk Forest Studies omvat een reeks études, muzikale performances op maat van het bos. Naast een collectie geluidskunst is het bos ook een laboratorium voor muzikale creatie in openlucht. Met doorlopende installaties en enkele bosconcerten vormt deze groep van jonge makers, geluidskunstenaars en muzikanten ongetwijfeld het meest opvallende gezelschap van het festival.

Doorlopende installaties:

12u00 – 21u30: A Tent – (on)zichtbare muzikale tent met onverwachte geluiden
12u00 – 21u30: Speakers #2 – quadrafonische opstelling aan de rand van het bos
12u00 – 21u30: Imagine the present – Cagiaanse stilte die je zelf kan bespelen

Performances:

18.15 uur: A Tent – (on)zichtbare muzikale tent met magische geluiden
18.35 uur: Forest Scapes – eco-compositie, vanuit een hangmat
19.00 uur: We are trying to have a conversation i.s.m. KANL – fluitconcert
19.20 uur: Etudes in het duister #2 – muziekensemble gedirigeerd door licht

Yvan Vander Sanden – Interact II

Een game-achtige onderwaterruimte voor geeks en audio-freaks met elektronische blimps en zangers die je zelf kan besturen. Artist in residence Yvan Vander Sanden is componist en app-ontwikkelaar. Als C-TAKT-resident, bouwt hij de komende jaren aan een open source omgeving voor interactieve audiokunst.

Interact II zal plaatsvinden in de dansstudio van het theatergebouw Dommelhof en zal doorlopend open zijn tussen 12u00 en 21u30. Er zijn vocale performances om 14u00, 15u00, 15u45, 17u00, 18u30 en 21u15.

Maika Garnica – Hemispheric Ground

Centraal in deze tentoonstelling staat een reeks keramische instrumenten waarmee Maika Garnica de relatie tussen klank, lichaam en omgeving onderzoekt. Maika Garnica is beeldhouwer en muzikant en onderzoekt in haar werk de relatie tussen kunstenaar, toeschouwer en ruimte. Ze maakt contextgebonden installaties. De aard van haar werk verschuift voortdurend: van sculptuur tot geluidsobject naar gebruiksvoorwerp.

Deze tentoonstelling zal te zien zijn in de foyer van het theatergebouw Dommelhof.

Philipp Hawlitschek – Aandacht

Dit rietvijvertje is een van de meest poëtische plekken in Klankenbos. Klankkunstenaar Philipp Hawlitschek laat een van de planten zachtjes bewegen, een subtiele manipulatie van de bestaande situatie. Een bedaard heen en weer wuiven, als een traag tikkende klok, trekt langzaam onze aandacht. Alsof onze ogen moeten wennen aan een donkere ruimte. Het kunstwerk nodigt uit tot contemplatie. ‘Andacht’, de Duitse variant van aandacht, betekent concentratie, betrokkenheid en toewijding.

Marius Buck – Schwungbumm

SchwungBumm is tegelijk een speeltuig en een muziekinstrument. Instrumentenbouwer Marius Buck voegde aan de bestaande touwschommel in de Scoutsrally speeltuin een grote, handgemaakte stalen gong toe. De ritmische beweging van de touwschommel brengt de grote gong tot klinken, wat resulteert in rijke spectrale harmonieën. Het is niet zozeer de intensiteit, maar het juiste schommelritme dat de beste klank oplevert. Kijk en luister of probeer het zelf.