Patrick Housen

Biografie

Patrick Housen is componist en geluidskunstenaar, geboren in Genk. Hij studeerde af met een master in de beeldende kunsten en behaalde verder zijn diploma in de lerarenopleiding. Momenteel is hij de enige Belg die deelneemt aan het European Postgraduate in Arts in Sound. Buiten de grenzen treden en de zoektocht naar meeslepende geluiden zijn de belangrijkste elementen van zijn oeuvre. Hij was als kunstenaar en als opvoeder betrokken bij projecten en workshops van scholen en organisaties in België, Nederland en Duitsland, zoals Music Futurista [mede gecreëerd met Matrix en logo’s], Art4Kids, YOUnited9000, A Peace of Art, etc. maakt ook muzikale installaties, performance-kunst, composities en veldopnames die vaak samenvallen met live-elektronica als componist.

Meer info

Patrick Housen

Foto: Maxime Jean-Baptiste

In residentie Here she lies, sir

Na meer dan 10 jaar ervaring in het theater als kostuumontwerper, decorontwerper, videomaker en fotograaf maakt Mario Leko voor het eerst zijn eigen werk Here she lies, sir.Het vertrekpunt van dit project zijn Ophelia, Lady Macbeth en Thaisa; drie vrouwelijke personages van Shakespeare die op het eerste zicht niet veel met elkaar te maken hebben, behalve dat ze niet veel spreken en dat ze alle drie dood gaan. Leko is gefascineerd door het feit dat deze figuren geworteld zijn in een tijd die vrouwen niet eens toeliet tot het theater en waar vrouwenrollen door mannen werden vertolkt. Met Here she lies, sir wilt hij onderzoeken wat hiervan vandaag nog rest. In zijn zoektocht naar antwoorden wordt hij bijgestaan door drie intrigerende performers: Darya Gantura als Ophelia, Marie De Corte als Lady Macbeth en Juriji des Klee als Thaisa. Leko stelt de vraag hoe deze performers worden gedefinieerd door hun performatieve lichaam. In welke mate heeft dit invloed op wat wij als publiek ervaren? En welke invloed heeft deze interactie tussen de blik en het subject op de betekenis die ontstaat?Daarnaast onderzoekt Leko de manier waarop betekenissen worden gerepresenteerd via afbeeldingen. Hiervoor vertrekt hij van het schilderij van Ophelia van de Britse schilder Sir John Everett Millais. Dit is  tot op de dag van vandaag een van de meest memorabele representaties van de vrouw als slachtoffer. Wat betekent dit nog vandaag.

project details

In residentie Trigger Tribe

Beeld dat het geluid beïnvloedt of geluiden die beelden veranderen… Maar kan dit ook wederzijds en liefst tegelijk? Dit nieuwe project, Trigger Tribe, tussen Marie Van Vollenhoven & Patrick Housen tracht beelden en geluiden op gelijke manier met elkaar in dialoog te laten treden. From scratch onderzoeken zij hoe beeld en geluid met elkaar praten via digitale connecties. Een nieuwe vorm van [live-]componeren, die de regels van muzikaliteit een frisse bries bezorgen. Live wordt dit vertolkt door de percussionisten van BL!NDMAN [drums]. Zij gaan met vier totaal verschillend klinkende set-ups [glas, hout, metaal & vel] aan de slag om mee het auditief gelaagde landschap te creëren waar u zich als toeschouwer in begeeft. Als toeschouwer willen wij u onderdompelen in deze zoektocht naar de impact van immersief geluid en beeld op de menselijke waarneming. Ga gedurende deze voorstelling samen met ons mee op een gelaagde reis op zoek naar het hart van onze stam, het hart van onze Trigger Tribe!

project details

In residentie I STILL REMAIN X

Geluidsartiest/componist Patrick Housen en choreograaf/danser Judith Clijsters maken I STILL REMAIN X. Met een knipoog naar de wereld van games, gaan ze de strijd aan met hun demonen. Verwikkeld in hun eigen discipline, universum en patronen, is het de uitdaging elkaar te vinden. Te midden van een wereld waar tegenstellingen steeds groter worden, zoekt I STILL REMAIN X naar verbinding. Deze voorstelling is een onderdompelende trip in de kracht van het samenzijn. Een ode aan de verbondenheid die middels dans en muziek rechtstreeks het hart aanspreekt.

Patrick Housen en Judith Clijsters maakten eerder I Still Remain 1.0 voor Passerelle vzw. Hierin zochten ze samen met 5 amateurdansers naar het plezier en de immersieve ervaring die dans kan brengen in een groep. In dit maakproces gingen Judith en Patrick op onderzoek naar elkaars taal. Die hebben ze gevonden. Nu is het verlangen ontstaan om die twee talen tegenover elkaar te zetten in een confronterende setting: Patrick/muziek vs. Judith/dans. De twee mensen en hun disciplines worden recht tegenover elkaar gezet. Er ontstaat een dialoog tussen hun kunstvormen. Op deze manier worden ze als performers gedwongen nog dichter naar elkaars taal toe te bewegen en kunnen ze de spreekwoordelijke strijd heel nauw aangaan. Zo kunnen ze elkaar onmogelijk ontlopen en maken ze de impact van de confrontatie of verbinding des te sterker.

I STILL REMAIN X wordt een duet van muziek en dans voor de black box van ongeveer 50 minuten met een klassieke publieksopstelling voor het vlakke vloeren circuit die in première gaat op Festival Cement 2020. Hiernaast wordt een kortere versie gemaakt die geschikt is voor diverse festival contexten zoals Moving Futures en Lowlands. De voorstelling speelt zowel in Nederland als in Vlaanderen.

project details