In residentie: Ikue Nakagawa

Ikue Nakagawa komt in residentie met haar nieuwe project TAMANEGI. Dit project begint met een tekening die zij heeft gemaakt met de gedachte aan haar vader die worstelde met zijn ziekte en haar familie die hem bleven omringen. Het bleek dat de tekening die ze op dat moment van haar familie maakte, op een ui leek. Vandaar de titel, TAMANEGI, wat ui betekent in het Japans.

Uit de gemeenschappelijke wortel komt een preekstoel te voorschijn, waarvan de lagen breder worden maar in dezelfde richting groeien. Elk van de lagen beweegt zich geleidelijk weg van het centrum en beschermt alle andere, tot aan de kleinste die de kern van de structuur vernieuwt. Zoals in een gezin waar de oudsten de jongeren beschermen. Evenzo is de schil van de ui die dunner wordt naarmate hij groeit, vergelijkbaar met hoe we zwakker en zwakker worden naarmate we ouder worden.

Er is met name een begrip dat niet te vertalen valt:”見 守 る / MIMAMORU” Dit woord is samengesteld met twee kanji (ideogram): 見 る (MIRU) = kijken, en 守 る (MAMORU) = beschermen.

Het is een soort bijna ongrijpbare en toch behoorlijk concrete, echte aandacht / actie. Aandacht die men nooit zeker zal hebben ontvangen, en die niettemin constitutief is. Het is typisch dit soort onzichtbare en onuitsprekelijke activiteit die familiebanden beheerst, die Ikue plastisch en choreografisch wil formuleren om het te delen.Net als in haar vorige show, zal ze gebruik maken van levensgrote poppen in relatie tot haar lichaam, hier om een representatie van familiestructuren en dynamiek te bouwen; structuren waarin verstrengelde levens vooraf bestaan en plaats maken voor elkaar, verdwijnen en sporen achterlaten die volgende generaties zich opnieuw toe-eigenen.