OORtreders 2018: Festivalpas

OORtreders festival is een betalend festival met in openlucht ook enkele gratis muzikale interventies, performances en installaties in Provinciaal Domein Dommelhof. Festivalpas vooraf kan enkel online geboekt worden. Voor een festivalpas tijdens het festival (volgens beschikbaarheid) kan je terecht aan de balie van Theatergebouw Dommelhof of klik hier.

Wat kan je zien met deze festivalpas?

Patrick Housen – Trigger Tribe

13u30 Zwarte Doos

In dit nieuwe project van componist Patrick Housen en beeldend kunstenaar Marie van Vollenhoven onderzoeken zij de digitale connecties tussen beeld en geluid: een nieuwe vorm van live-componeren, op scène vertolkt door de percussionisten van BL!NDMAN. Ze gaan aan de slag met vier totaal verschillend klinkende set-ups (glas, hout, metaal & vel): tussen beats, klank en geheugen zinderen ritmisch enkele beelden na. Immersief voor het netvlies en tussen alle lijnen door: Trigger Tribe raakt ons in het diepst van ons zijn.

Patrick Housen is componist en geluidskunstenaar, geboren in Genk. Hij studeerde af als master in de beeldende kunsten, waarna hij de opleiding European Postgraduate in Arts in Sound (EPAS) volgde aan KASK, Gent. Hij maakt installaties, performances en veldopnames voor verschillende muziekeducatieve projecten zoals Musica Futurista met Matrix en Logos Foundation en werkt als componist met live-elektronics.

Maika Garnica & Aiko Devriendt – Sound Objects

16u30 Atrium

Verlichtende performance met keramische klankobjecten. Maika & Aiko leerden elkaar kennen in 2017 en versterken elkaar vanuit hun eigen achtergrond. Maika is beeldend kunstenaar en maakte voor OORtreders 2018 een reeks ‘Sound Objects’: muziekinstrumenten uit klei waarmee ze het spanningsveld tussen lichaam, klank en omgeving onderzoekt, wars van tonaliteit en klassieke instrumentenleer. Met Aiko’s technische kennis en muzikale achtergrond, onderzoekt het duo het klankspectrum van elk keramisch object. Gevoelsmatig en intuïtief zetten ze dit om in sferische, bijna dromerige performances met abstracte figuren, vloeiende klankvormen & kleuren.

Dounia Mahammed – w a t e r w a s w a s s e r

17u30 schouwburg

In w a t e r w a s w a s s e r geeft theatermaker Dounia Mahammed je een inkijk in haar gedachtewereld. Haar ingenieuze tekst is even lichtvoetig als diepzinnig en voert je mee langs levensvragen, dagelijkse beslommeringen, rijmpjes en absurde zijwegen. De improvisaties van pianist Alan Van Rompuy maken van de solo een levendige dialoog. w a t e r w a s w a s s e r is een grillige, poëtische voorstelling die je pijnlijk én vrolijk bewust maakt van de vloeibaarheid van het leven. Taal die muziek wordt, met het woord als enige houvast.

Mami Izumi & Germaine Sijstermans – Abstrusity for sounds & shapes

17u00 L123

Een samenspel van vorm, beweging en geluid: abstract en toch organisch, levend en toch statisch. Mami Izumi en Germaine Sijstermans versmelten in een performance bestaande uit insinuaties en silhouetten.

Het Quixtet & ChampdAction – The Well Tempered Circle/ Four Studies in Spatialised Phasing

20u45 Zwarte Doos

De mens spreekt sedert ongeveer 100.000 jaar, maar maakt al meer dan 200.000 jaar muziek. Die allereerste muziek was ritmisch van aard: we klopten stenen tegen elkaar en luisterden naar het ritme van ons hart terwijl we in Eden naar het blauwe monochroom van de hemel keken. De hartslag heeft een zeer specifiek ritme: 60 hartslagen per minuut is een vorm van een menselijke invariant. Deze menselijke invariant over alle culturen heen is een onderwerp dat Stefaan Quix na aan het hart ligt. Ook in eerder werk werkte hij rond dergelijke fenomenen: primaire kleuren, het octaaf, het oerritme, eigenlijk zijn het allemaal fysiologische fenomenen die een culturele weerslag hebben.

Met ‘The Well Tempered Circle’ maakt Quix een voorstelling over deze eerste, “primitieve” ‘beats’ en hun technologische evolutie, uitgevoerd door 8 percussionisten die het publiek omringen. De percussionisten worden gesynchroniseerd via 8 hoofdtelefoons die ieder een individuele, van alle andere verschillende ‘click track’ krijgen. Het resulterende, nochtans gecomponeerde, klanklandschap doet denken aan een massa krekels op warme dag in het zuiden. Neem plaats in het midden van een cirkel van geluid, sluit je ogen en laat je volledig onderdompelen in een gespatialiseerd klanken-universum.

Hans Roels – Glas

16u00 Sportcentrum Dommelhof

Kijkend van binnen naar buiten, ontsluit zich een bewegend klanklandschap dat gespeelde – en omgevingsgeluiden vermengt tot één levende soundtrack. Met de sporthal als backing en de looppiste als speelveld, creëert Hans Roels met Glas een tussen-ruimte waarin live-compositie, fieldrecording en instrumentale improvisatie naadloos in mekaar overlopen.

Hans Roels is muzikant, onderzoeker en componist. Hij studeerde piano bij hedendaagse muziekspecialist Claude Coppens en compositie bij Godfried-Willem Raes. Aan het conservatorium in Gent geef hij les over live elektronische muziek en hij leidde er een proefproject over in de Stedelijke Academie van Deinze. Hij onderzocht ontstaansprocessen in hedendaagse compositie, behaalde in 2014 een doctoraat in de kunsten en verricht voor het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen artistiek onderzoek naar compositie voor specifieke locaties.

Book of Air VVOLK

22u15 Atrium

Een ligconcert met ultra langzame klankwolken, gespeeld door een 18-koppig orkest van muzikanten uit de jazz en hedendaagse muziek. Op de grens tussen compositie en improvisatie, worden klanken microscopisch vertraagd tot atmosferen, waarin elke perceptie van tijd en ruimte verdwijnt. Strijk je neer op één van de zachte kussens in de Atriumzaal en laat je meedrijven op deze bedwelmende sluier van geluid; een heilzame totaalervaring voor lichaam en geest.