Gorges Ocloo wint Ultima ‘opkomend talent’

Op 10 mei werden de Ultimas uitgereikt, de Vlaamse Cultuurprijzen. De allereerste Ultima ‘Opkomend Talent’ gaat naar de multidisciplinaire Genkse maker en performer Gorges Ocloo. “De onbevreesdheid waarmee Ocloo zich in verschillende disciplines en rollen manifesteert, is enorm verfrissend. Een bezoek aan een voorstelling van hem is nooit vrijblijvend,” aldus de jury.

Het juryrapport:

De jury draagt Gorges Ocloo voor als laureaat voor de Ultima Opkomend talent 2021.

De multidisciplinaire maker en performer Gorges Ocloo is een zowel politiek correcte als politiek incorrecte artiest met een veelzijdig parcours dat erom vraagt om in de breedte en de diepte verkend te worden.

Allereerst onderzoekt, verscherpt en bevraagt Ocloo in zijn werk de grenzen tussen de scène, acteurs, muziek, esthetiek en inhoud. Hij doet dat in een waaier aan genres: moderne dans, performance arts, community arts, visual arts, scenografie en muziek. Die vorm en inhoud combineert Ocloo met een grote liefde voor zijn vaders religie: voodoo. Hij vindt daarin de ultieme synthese van performance, spelen, acteren en zijn. Het mag duidelijk zijn: Ocloo beschikt over een groot talent en een breed en prikkelend referentiekader.

Ocloo toont dan ook al enkele jaren en met verschillende voorstellingen zijn eigen visie op en invulling van het genre ‘muziektheater’. Hij vertrekt niet vanuit een vorm, maar vanuit zijn eigenrijke fantasie en daagt zijn publiek uit om samen met hem te associëren. Op een niet belerende manier weet hij met een fijngevoeligheid de nuances van maatschappelijke pijnpunten te raken. Hij schuwt het provocatieve niet, maar kwetsend wordt het nooit: mensen aan iedere zijde van het spectrum kunnen zich beledigd voelen als ze dat zélf zouden willen. Tegelijkertijd bevat zijn werk een enorme rijkdom aan beelden en fantasie en spat de vrolijkheid ervan af, hoewel de ondertoon donker kan zijn. Ocloo creëert telkens een eigen universum, waarin het absurde al na enkele scènes heel normaal, vanzelfsprekend en haast alledaags wordt. Zo duwt en trekt hijlustig aan de grenzen van normen, kaders en (denk)patronen die bij velen de overhand kunnen nemen.

De onbevreesdheid waarmee hij zich in al die verschillende disciplines en rollen manifesteert, is enorm verfrissend. Diezelfde onbevreesdheid toont hij ook in de onderwerpen die hij kiest. Onder andere mannelijke fragiliteit, een onafhankelijk Vlaanderen en een pandemie kwamen al aan bod. Op een constructieve, poëtische en gefundeerde manier verweeft hij die onderwerpen met zijn eigen referentiekader en met de hedendaagse context, waardoor wat hij brengt, inwelke vorm ook, ontzettend relevant is in het hier en nu. De samenwerkingen die Ocloo aan gaat zijn steeds kwalitatief en verrassend. Het resultaat roept herkenbaarheid op, zowel voor de leek als voor de doorwinterde theaterbezoeker. Die herkenbaarheid dwingt ons tot kijken, luisteren, ervaren en nadenken. Een bezoek aan een voorstelling is nooit vrijblijvend.

Als laatste is de jury verheugd dat Ocloo zich ook aan het kindertheater waagt. De voorstellingen die hij bij De Maan maakt, worden enthousiast ontvangen door zowel kinderen als volwassenen. Het is fantastisch om te zien dat een dergelijke maker zich ook richt op kinderen, op dezelfde fantasierijke, open en intelligente manier, waardoor ook hun denken en normenpositief worden geprikkeld en bevraagd.

Wij hopen dat deze erkenning en waardering van Gorges Ocloos werk een bevestiging én stimulans mogen zijn. Want we kijken uit naar meer, veel meer van wat deze kritische, creatieve, fantasierijke maker voor ons in petto heeft.

 

Foto: Michiel Devijver