JAZZY OPERA OVER VERNIETIGENDE VOORUITGANG

Eindelijk, veertien maanden na de bevalling kan de navelstreng doorgeknipt worden, is de geboorte van Moby Dick compleet. Op donderdag 12 maart 2020 was er de avant-première, op vrijdag 13 maart zou de première plaats vinden, maar toen werd alles in één klap toegesmeten. Eindelijk kan regisseur Gorges Ocloo, Belg met roots in Ghana, laten zien hoe hij een Westerse klassieker naar zijn hand heeft kunnen zetten en hoe hij vorm heeft gegeven aan wat hij in het boek van Herman Melville leest. Hij maakt er op basis van de tekst/libretto van Ben Okri een jazzy opera van. Nu is het dan toch zo ver, en hopelijk voor lang en op vele plekken, want het is een opera die gezien en gehoord moet worden.

‘I am not Ishmael, NO NO’, het is de eerste gezongen zin uit deze opera, en geeft dus aan dat het een ander verhaal zal zijn dan het gekende van het boek, dat immers begint met ‘Ik ben Ishmael’. Slechts twee personages zijn er op de scène: de zingende zwarte ‘halve wildeman’ Queequeg (vertolkt door sopraan Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga, voor de vrienden Lily) en de pratende witte rijke kapitein Ahab (Josse De Pauw). (…)

Lees de volledige recensie van Tuur Devens hier.