Publicatie over publieksontwikkeling

Laten we ons inspireren door Europese praktijken

De online Audience Development-publicatie Let’s Get Inspired by European Practices! is het resultaat van een breed programma voor capaciteitsopbouw dat is geïnitieerd tijdens het vierjarige samenwerkingsproject (UN)COMMON SPACES, dat begon in 2020 en loopt tot eind 2024.

Om kennisdeling over publieksontwikkeling tussen de partners op Europees niveau te stimuleren, werden 17 personeelsuitwisselingen georganiseerd en werd een vertegenwoordiger van elke partnerorganisatie ontvangen door een andere partner.

Dit peer-learningproces was bedoeld om personeelsleden de kans te geven om na te denken over hun eigen praktijken op het gebied van publieksontwikkeling en inspiratie te putten uit anderen. Om voort te bouwen op deze ervaringen kreeg Matina Magkou, de auteur van deze publicatie, van IN SITU de opdracht om actieonderzoek te ontwikkelen, waarbij een tijdschrift werd ontworpen om het deelnemende personeel door het proces te leiden, gevolgd door een reeks groepsdiscussies.

Dit onderzoek onthulde de nadruk die de partners leggen op publiek en participatie, de verscheidenheid aan artistieke dynamieken en uitingen in kunst in de openbare ruimte en de diverse realiteiten die dit in verschillende Europese landen omvat.

Om deze reden bestaat er geen one-size-fits-all script voor het benaderen van publieksontwikkeling. Wat voor de ene organisatie succesvol is, geldt niet voor de andere vanwege de variaties in de operationele context, het beleid en de financieringsomgeving, de omvang van de organisatie en de verschillende doelgroepen en artistieke stijlen.

Deze publicatie biedt een momentopname van de reflecties, praktijken en zorgen met betrekking tot publieksontwikkeling via kunst in de openbare ruimte, zoals gedeeld door deelnemers aan (UN)COMMON SPACES en vastgelegd door een derde oog.

Lees en download de publicatie hier.