Bosse Provoost & Ezra Veldhuis

Biografie

Bosse Provoost (1993, BE) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts | KASK Gent. Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. Zijn eerste voorstellingen maakte hij met Kobe Chielens, waarin ze samen vaak de fysieke taal van tekenfilmfiguren opzochten. Recenter werk verkent het gebied tussen theater, performance en installatiekunst. Theaterruimtes worden geactiveerd tot ‘omgevingen’ waarin alles wat zich in een zaal bevindt de mogelijkheid in zich draagt om te spreken. Matisklo (2018) is een uitdagende zoektocht naar wat afbeeldbaar en uitspreekbaar is van de aardedonkere gedichten van de joods-Roemeense dichter Paul Celan. In SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, staat de evocatieve werking van licht en duisternis op een toeschouwer centraal. Het is een intieme performance die je zintuigen op scherp zet en speelt op de grens tussen waarneming en verbeelding.

Ezra Veldhuis (1991, NL) is beeldend kunstenaar. Ze onderhoudt een hybride praktijk, waarin licht als materiaal en onderwerp centraal staat: ze maakt schilderijen, installaties, films en creëert – voornamelijk als scenograaf en lichtontwerper – performances en theatervoorstellingen. Recent maakte ze samen met Bosse Provoost SUN-SET, een installatie-performance waarin een theaterzaal voortdurend transformeert. In SUN-SET staat de evocatieve werking van licht en duisternis op een toeschouwer centraal. Eerder creëerde ze ook het lichtontwerp en de scenografie van de voorstelling Matisklo, en exposeerde ze onder meer in In de Ruimte in Gent, Concertgebouw Brugge, MSK Gent, Plagia Rama in Brussel. Haar werk werd geselecteerd voor de KOMASK Prijs en de Grote Ernest Albertprijs, waarvoor ze een eervolle vermelding ontving.

In residentie Indoor Weather

Een locatievoorstelling in de schouwburg met de zaal als performer en de acteur als figurant. Mens en machine verwikkeld in een mysterieus spel. Wie beïnvloedt wie?

Wat als de schouwburg de maag van een enorme walvis was? Of nee wacht, een futuristisch, volslagen ongekend ecosysteem?

Geïnspireerd door onder meer Moby Dick en de eco sciencefiction van Jeff Vandermeer, zetten Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het volledige technische theaterapparaat in om uw verbeelding wagenwijd open te zetten. In Indoor Weather staan licht, geluid en theatertrekken op gelijke voet met de menselijke performers. Al deze elementen zijn verwikkeld in een mysterieus spel waarvan de spelregels net buiten het bereik liggen van ons begrip. Een schimmelgroen schijnsel valt opeens op het podium en breidt zich daarna als een olievlek uit doorheen de schouwburg; een speler brengt fragmenten uit it, de monumentale gedichtencyclus uit 1969 van de Deense dichteres Inger Christensen; klanklandschappen zwellen en krimpen in de ruimte als waren het hoge- en lagedrukgebieden. Wie beïnvloedt wie in deze voortdurend muterende omgeving? Wat is afhankelijk van wat? Is het milieu een steunpilaar of een vijand?

 

In front of the mountains, and before the mountains
burn or break up as planned,
houses are set up, but just houses
that are not real houses, but just real
fronts of unreal houses
into which everyone can easily run
when an artificial rain begins

(gedicht uit it, Inger Christensen)

 

details project