Biography
Nada Gambier is een kunstenares wiens werk verbonden is met theater, dans, performance en beeldende kunst. Haar repertoire bestaat hoofdzakelijk uit installaties, toneelwerken en werken die gemaakt zijn voor verschillende publieke en private ruimtes. Nada Gambier studeerde dans aan de London Contemporary Dance School en in Brussel bij P.A.R.T.S. Sindsdien is ze vooral bezig met eigen werk. In 2015 richtte ze een eigen bedrijf op, namelijk Nada & Co. Nada Gambier creëert in de ruimte tussen rede en onzin, tussen feiten en fictie, tussen perfomativiteit en spontaniteit. Haar werk flirt vaak met de grenzen tussen theatraliteit en abstractie en ze wordt aangetrokken door dingen die ze niet begrijpt of niet kan bevatten. Voor haar gaat het creatieve proces over het verplaatsen van een intuïtieve plaats naar een plaats waar een innerlijke logica verschijnt, specifiek voor de combinatie van de verschillende elementen die in het proces worden gebracht. Het niet-spectaculaire, het absurde en het voortdurende verlangen om het buitengewone in het gewone leven te onthullen, behoort tot haar bekendste handelsmerken als kunstenaar.
Meer info
Foto: Nada & Co
In residentie Voice of a City
03.12.2018 – 15.12.2018
The Voice of a City is een multidisciplinair project dat op een fantasierijke en reflectieve manier reist tussen werelden en tijden, gebaseerd op stadsverhalen in Europa en subjectieve percepties op het dagelijks leven. Het werk combineert fictie en feit, geheugen en interpretatie, en brengt persoonlijke, sociale en publieke stemmen bij elkaar. Tussen april 2017 en maart 2018 reizen Nada Gambier, Mark Etchells en Thomas Kasebacher door Europa, van zuid naar noord en van oost naar west, op zoek naar verhalen, getuigenissen en observaties van de huidige stand van zaken. Tijdens hun reizen houden ze zich bezig met open gesprekken met een breed scala aan lokale bewoners, samen reflecterend op begrippen als toebehoren, verandering en rijkdom. Bestaat er een verband tussen de wereld van een schoolleraar in Tbilisi, Georgië en een boer die op het platteland in België woont? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in perceptie van mensen van het heden? Hoe beïnvloedt een bepaalde geschiedenis (of het nu een persoonl
Deze verliest ontmoetingen en de onderdompeling in specifieke lokale contexten tot een maand per maand, zet hen aan om een creatief proces aan te gaan waarin teksten worden geschreven, beelden worden vastgelegd in de vorm van video, fotografie en tekenen en geluiden worden verzameld, klinkt dat op één of andere manier de aard van de bezochte plaatsen doorgeven en de mensen elkaar onderweg ontmoeten.
In residentie BREAKFIX
23.03.2026 – 03.04.2026
Nada Gambier’s new project BREAKFIX is grounded on the principles of the Japanese art of kintsugi, namely that breakage and repair are part of the history of an object, and should not be disguised. Fundamental questions driving the work are; If breakage is needed to create change, how can we deal with the cruelty of it, which will always be an inherent part of the process? Is the notion of demolition as a pleasurable act only violent or does it have other, more positive, aspects and connotations to it? How is it related to privilege? Does the dysfunctional open space for a kind of freedom and what might be the problem of this perspective? What if we look to hacking and reverse engineering as forms of repair? If we want to move away from the simplification of things as either broken or fixed what words do we use and what expressions can this take (physically, vocally, visually)?
In the process Nada and her team Mark Etchells (performance) and Vic Grevendonck (performance/tech) will use collage, fragmentation and autobiography to speak of the messiness of daily reconstruction and transformation. They will revisit material from past processes, work with noise as resistance, loss/death and happy accidents. They are now working on the trio that will premiere mid-June 2026 during the Almost Summer Festival in Buda, Kortrijk. The complete process of BREAKFIX however extends over four years (2024-28) and consists of a creation phase, a destruction phase and a re-creation phase. Further details will be communicated as the work progresses.




