Klankenbos residenties

Biografie

Het Klankenbos is een fysieke ruimte die aanzet tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Elk jaar worden verschillende jonge klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding ondersteund in hun artistieke praktijk, met inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. De focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën. De kunstenaars krijgen de kans om in dialoog te gaan met internationale kunstenaars, of om de resultaten van hun werk te presenteren voor het publiek tijdens een toonmoment.

In residentie Klankenbosresidenties 2019

Het Klankenbos is een fysieke ruimte die aanzet tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Elk jaar worden verschillende jonge klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding ondersteund in hun artistieke praktijk, met inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. De focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën.

Myriam van Imschoot – New Polyphonies

Vanuit de kunst en praktijk van polyfonie volgt een onderzoek naar installaties en concerten als een context voor geluidsperformances waarin luisteren centraal staat.

Iosif Kiraly

De Roemeense kunstenaar ontwikkelde in Pelt een klankkunstwerk in het kader van Europalia.

project details

In residentie Klankenbosresidenties 2020

Het Klankenbos is een fysieke ruimte die aanzet tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Elk jaar worden verschillende jonge klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding ondersteund in hun artistieke praktijk, met inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. De focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën.

Jacob Vanneste & Charlotte Peys – Litanie van het thuisgeluid

Tekenaar Peys & ‘geluidenaar’ Vanneste sprokkelden geluidsfragmenten bij elkaar van mensen tijdens de lockdownperiode. Hieruit creëren ze in beeld en geluid een geluidsritueel tegen mindere tijden.

project details

In residentie Klankenbosresidenties 2021

Het Klankenbos is een fysieke ruimte die aanzet tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Elk jaar worden verschillende jonge klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding ondersteund in hun artistieke praktijk, met inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. De focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën.

Amber Meulenijzer – SAAB SCULPTURE VI: PLACES UNSEEN (25-29/05)

Kunstenaar Amber Meulenijzer bouwt haar iconische Saab 900 om tot een reflecterende geluidssculptuur. Het audiostuk PLACES UNSEEN werd gecomponeerd op maat van de twaalf Toa luidsprekers op het dak en resoneert met de akoestiek van de omgeving.

Anne van de Star – Bling rrring (27-29/05)

De installatie Bling rrring (2020) werd gecreëerd tijdens een residentie in Atelier Lucas Pellens, in het kader van OORtreders Festival. Tijdens de residentie werd deze omgevormd tot een werk in dialoog met de omgeving van Klankenbos.

Begüm Erciyas – Forest Silent Gathering (26-31/07)

Het publiek wordt uitgenodigd in een bos bij zonsondergang. Zonder leidersfiguur wordt het publiek zelf gastheer, al luisterend naar een soundtrack via koptelefoon. Het geluidsstuk introduceert eigen sociale regels en leidt tot nieuwe vormen van samenzijn.

Wim Pelgrims – BOLSTER[bubbels] (20-24/09)

Een tweeledige queeste: enerzijds een persoonlijke evolutie van Pelgrims als post-instrumentalist, anderzijds een onderzoek naar verschillende manieren van interactie tussen performer en publiek. Dit alles in de omgeving van persoonlijke abstracte, esthetische wereld.

project details

In residentie Klankenbosresidenties 2022

Showcase Emerging Sound is een jaarlijkse staalkaart van 4 beloftevolle geluidskunstenaars in België, georganiseerd door STUK, Q-O2 en Musica. Drie artiesten van de lichting 2022 werkten aan hun showcase performance in een Klankenbos residentie tijdens het voorjaar:

Raphael Malfliet – Governors

Een onderzoek naar het samenspel tussen feedback signalen – het harmonische samenspel, maar ook de onvoorspelbaarheid.

Léa Roger

In haar werk voor harp en mechanische boog gaat Léa op zoek naar fysieke immersieve ervaringen die ons in een staat van semi-hypnose brengen.

Vica Pacheco

Met een reeks prachtige fluit-sculpturen opent Vica een totaal nieuw klankuniversum, gebaseerd op een eeuwenoude muzikale en rituele praktijk.

project details

In residentie Klankenbosresidenties 2023

Het Klankenbos is een fysieke ruimte die aanzet tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Elk jaar worden verschillende jonge klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding ondersteund in hun artistieke praktijk, met inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. De focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën.

Raphael Malfliet – Governors

Een onderzoek naar het samenspel tussen feedback signalen – het harmonische samenspel, maar ook de onvoorspelbaarheid.

project details

In residentie Klankenbosresidenties 2024

Met Klankenbos Residenties zetten we kunstenaars graag aan tot artistieke ontwikkeling in klankkunst en nieuwe muziek. Daarom ondersteunen we elk jaar meerdere klankkunstenaars of studenten van een kunstopleiding. We bieden je concrete handvaten in je artistieke praktijk door middel van inhoudelijke coaching en technische ondersteuning. We focussen op de ontwikkeling van nieuwe en avontuurlijke ideeën in klank en muziek, in relatie tot andere kunstvormen, ecologie, publieke ruimte en nieuwe technologieën. Bovendien krijg je de kans om in dialoog te gaan met internationale kunstenaars of om de resultaten van je werk tijdens een toonmoment te presenteren aan het publiek.

Tom De Cock – Autophagy III

Immersive micro-percussive feedback-installation

De micro-percussie setup van Tom De Cock verdwijnt hier als het ware in een landschap van ronde slagwerkinstrumenten. Deze framedrums en cymbalen worden aangestuurd door kleine transducers die de instrumenten tot speakers omvormen, waarvan de klank door middel van een microfoon op zijn beurt een feedback-loop aanstuurt. Deze installatie vormt een spectraal-harmonisch klanktapijt dat reageert op elke kleine verandering die plaatsvindt in de ruimte waarin het zich bevindt. De instrumenten passen zich automatisch aan elkaar aan, tot het moment waarop een enkele kleine ingreep alle harmonieën door elkaar kan schudden…

In het hart van deze feedbackinstallatie staat Autophagy III, een werk dat door Andrea Mancianti en Tom De Cock in co-creatie werd gemaakt in opdracht van Centre Henri Pousseur Liège, naar aanleiding van een onderzoeksproject gefinancieerd door FRArt, en verder opgevolgd werd in het onderzoek van Tom aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Het werk combineert dezelfde feedbackloops uit de installatie met polyritmische wolken, percussieve uitbarstingen en electronisch omgevormde slagwerk-clusters.Autophagy III is een hedendaagse reflectie op de compositietechniek van Iannis Xenakis in de belangrijkste werken voor slagwerk uit de 20ste eeuw.

project details