Dries Gijsels

Biografie

Dries Gijsels is een van de drijvende krachten binnen het Brusselse theatercollectief Koekelbergse Alliantie van Knutselaars. Met K.A.K. maakte hij de afgelopen jaren o.a. Office de Tourisme/Agence de Voyage; Life, Death & Television en de kleutervoorstelling Snøw, die hij ook regisseerde. Ook creëerde hij in co-regie met Renée Goethijn No Use For Binoculars (2015) en Totally (2017), die beide in première gingen in Monty en daarna speelden in o.a. Kaaitheater, Frascati, nOna, KAAP, C-mine, AINSI, DeWarande, etc.

Daarnaast is hij nu en dan actief als regieassistent, o.a. voor Ivo Van Hove en Simon Stone, en werkt hij als vertaler en boventitelaar, o.a. voor Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Collectif La Station, Bronks en Theater Antigone.

In zijn werk onderzoekt Gijsels de relatie tussen de mens en de almaar sneller evoluerende technologie,en bevraagt hij het statuut van de werkelijkheid in een veranderende wereld. Hij fileert de wereld zoals we hem kennen en zet hem vervolgens met haken en ogen weer in mekaar, om zo een geheel eigen,tegelijk absurd en surrealistisch universum te scheppen. Daarin zijn menselijkheid, humor en mededogende ultieme handlangers om zich staande te houden in een wereld die hoe langer hoe ongrijpbaarder wordt.

Meer info

detheatermaker – Dries Gijsels

Foto: Anna Muchin

In residentie TOTALLY

In TOTALLY proberen Dries Gijsels en Renée Goethijn een voorstelling te maken waarin niets kan misgaan. Voor elk mogelijk probleem dat zich zou kunnen gaan voordoen, wordt preventief een oplossing voorzien. De mogelijkheid van een lege zaal, een vergeten lap tekst die de hele betekenis verandert, brand, een overstroming, het overlijden van een acteur op scène, alles wordt overlopen. Samen met performers David Chazam, Lotte Diependaele, Micha Goldberg en Femke Stallaert onderzoeken Gijsels en Goethijn hoe ver ze hierin kunnen gaan.

Ze vertrekken van de vraag: als er niets kan misgaan, kan er dan nog iets wezenlijks gebeuren? Kunnen we nog wel om met de fundamentele onzekerheid die bij het leven hoort? Hoezeer zijn we doordrongen geraakt van het geloof dat de werkelijkheid volledig controleerbaar is? Durven we het onverwachte nog toelaten? Durven we nog te verdwalen?

TOTALLY toont een afspiegeling van een getoeristificeerde wereld waarin toeval en onzekerheid systematisch gemeden worden ter wille van comfort, gemak en efficiëntie. Verwacht u dus aan een hoogst oncomfortabele, uiterst ongemakkelijke en volkomen inefficiënte voorstelling over wat er kan gebeuren, als er niets meer kan gebeuren.

project details

In residentie REALTIME

In REALTIME zetten Dries Gijsels en trawanten een expeditie op touw naar het wezen van de tijd. Ze voeren experimenten uit om hem uit te rekken en om hem te versnellen. Ze creëren een nieuwe tijdzone en tikken een machine op de kop om door de tijd te reizen. Maar omdat hun onderwerp nooit stilstaat,als een lastig model, hollen ze er vooral achteraan, worden ze onherroepelijk ouder samen met het publiek, en raken ze langzaam verstrikt in zijn netten, tot niets nog is wat het lijkt.

Hoe heeft technologie onze omgang met tijd veranderd? Hebben we meer tijd dan ‘vroeger’ of juist minder? Wordt het geen tijd om te revolteren tegen de dictatuur van de klok?

REALTIME wordt een voorstelling over verlangen naar traagheid in tijden van versnelling, over hoe we vandaag omgaan met vergankelijkheid en eeuwigheid, over de kleine mens met zijn tikkende horloge in het grote stille heelal.

Suzanne Grotenhuis, Greg Timmermans, Femke Stallaert en Jonas Devuyst spelen ten dans in een surrealistisch universum bevolkt door waanzinnige geleerden, planningsgoeroes en twijfelende idealisten.Ze gaan de wetten van de chronologie te lijf, in een poging om de controle te heroveren over hun bestaan.

project details