Tapis

Pauline Brun

Omschrijving

Om over mijn werk te praten gebruikte een vriend van mij het werkwoord “délirer”, dat afkomstig is van de “lira”, een werktuig dat gebruikt wordt om voren in de aarde te maken. “Dé-lirer” betekent uit de voren aan de zijkant stappen.

De creatie maakt deel uit van een onderzoeksproject in Villa Kujoyama (Frans instituut, Japan) rond Chindogu – een Japans concept geboren in de jaren tachtig om een familie van hulpmiddelen te beschrijven die nuttig maar onbruikbaar zijn omdat ze om x redenen ineffectief zijn. Gemaakt door te knutselen, in elkaar te zetten en te friemelen, zijn het pogingen om antwoorden te vinden op alledaagse problemen. Om Chindogu te zijn, heeft het object aan een aantal voorwaarden voldaan, waaronder het niet worden verkocht of in massaproductie worden genomen. Voor mij fungeert dit concept als een prisma om de manieren van doen, de codes en conventies, en de performativiteit die aan het werk is in alledaagse rituelen en traditionele Japanse praktijken te onderzoeken. Door Chindogu te gebruiken, probeer ik performatieve situaties op een inefficiënte manier op te lossen. Soms moet ik mijn eigen Chindogu bedenken om op een context te reageren. Mijn pet bijvoorbeeld.

Mijn onderzoek neemt verschillende vormen aan: een reeks optredens, een tentoonstelling, een uitgave van tekeningen, een reeks video’s en een reeks foto’s.

TAPIS is een choreografisch en visueel trio dat de inefficiënties onderzoekt die we tegenkomen in onze relaties met anderen, dingen en contexten. De show gaat over augmentatie, een compleet trioalbum van de performanceserie, een verzameling fragmenten waarin geïsoleerde figuren en groepspogingen worden afgewisseld. Alle stukken behandelen en ontleden de representatiespellen volgens de “Chindogu”-methode. Met andere woorden: het ter discussie stellen van conventies door een afwijkend proces op te zetten. De afwijkingen openen andere logica’s die de groep vormen. Samen en apart houden ze zich vast aan de ruimte waarin ze zich bevinden, aan de dingen die ze tegenkomen, aan anderen, waardoor ze uitzinnige werelden uit hun mislukkingen halen.