Sébastien Hendrickx

Biografie

Sébastien Hendrickx werkt als podiumkunstenaar, dramaturg, kunstcriticus en docent. In 2010 en 2011 was hij artistiek leider van het Bâtard Festival. Van 2010 tot en met 2014 was hij in KVS Brussel aan de slag als huisdramaturg. Hij zette er in 2012-2013 mee de schouders onder het stadsproject Tok Toc Knock. Als productiedramaturg werkt(e) hij o.a. voor Benjamin Verdonck, Thomas Bellinck, Jozef Wouters, Simon Allemeersch, Heike Langsdorf, Ula Sickle, Piet Arfeuille, David Weber-Krebs, Alexander Vantournhout, Luanda Casella en Bosse Provoost.

Sinds 2013 maakt hij als performer deel uit van Time has fallen asleep in the afternoon sunshine, de levende bibliotheek van Mette Edvardsen, in de hoedanigheid van T.S. Eliots Four Quartets. In 2014 won hij de Marie-Kleine Gartman pen voor zijn essay ‘Kunst die zich voordoet alsof ze iets anders is als kunst’ en in 2016 de basisprijs jonge kunstkritiek voor een recensie over Jan Fabre’s Mount Olympus.

Sinds juni 2014 maakt hij deel uit van de kernredactie van het podiumkunsttijdschrift Etcetera, waarvoor hij essays schrijft. Daarnaast publiceert hij regelmatig over beeldende kunst in De Witte Raaf. Hij geeft les aan de opleiding Drama in KASK/School of Arts in Gent. In 2016-2017 voerde hij aan a.pass in Brussel een artistiek onderzoek naar complexiteit, narrativiteit en de figuur van de detective. In 2018 volgde een artistiek traject ondersteund door VGC getiteld Op zoek naar zwakke verhalen. Hij begon in 2019 aan zijn eerste eigen voorstelling te werken, The Good Life.

 

Foto: Fred Debrock

In residentie The Good Life

Waaruit bestaat “een goed leven” als er een ecologische catastrofe op ons afkomt? Het debuut van dramaturg Sébastien Hendrickx.

“Everything is wrong.”  (Henrik Plenge Jakobsen, Deense kunstenaar)

Wat is een goed leven? Waaruit bestaat zo’n leven als je tegelijk de ecologische crisis onder ogen probeert te zien? The Good Life neigt naar een antwoord, maar blijft ook hangen bij de vraag.

Sébastien Hendrickx was de voorbije vijftien jaar vooral als actief als dramaturg, onder meer voor podiumkunstenaars als Benjamin Verdonck, Alexander Vantournhout en Luanda Casella. Naast zijn werk als co-organisator voor Extinction Rebellion, wilde hij ook een poëtisch antwoord formuleren op de natuurhistorische omwenteling die we op dit moment meemaken.

Wat Hendrickx vooral intrigeert, is de verwarrende tegenstelling tussen wat er op ons afkomt, en het dagelijkse leven – met al zijn kleine en grotere zorgen en routines.  Voor The Good Life werkt hij samen met lichtontwerper Michaël Janssens, geluidscomponist Jürgen De Blonde en scenografe en kostuumontwerpster Karolien Nuyttens.

The Good Life is een polyfone compositie van geluiden, melodieën en flarden tekst. Ze speelt zich af in het (half)donker, 360 graden rondom het publiek. De figuur die spreekt, wisselt voortdurend van stem en gedaante. Hij valt van klaagzang in zelfspot, in kwaadheid, in weerstand, in veerkracht.

Is het mooi weer vandaag? Wel, ja en nee.

 

details project