Judith Clijsters

Biografie

Na haar studie aan de Northern School of Contemporary Dance en een tournee met het Phoenix Dance Theatre in het Verenigd Koninkrijk, verhuisde Judith in 2010 terug naar België, waar ze voor het eerst een cursus in de productie van podiumkunsten (Sabbattini – DeSingel). kennis als een producent, om haar passie voor bewegende lichamen voort te zetten en te delen. Door te presteren, samen te werken, te creëren, les te geven en te coachen, blijft ze geïnspireerd om door beweging te blijven groeien. Als artist in residence in C-mine cultuurcentrum creëerde ze Dagbreek (2012), Beautiful Self (2013), Same Self Defined, 28 jaar later (2015) en tourt ze nu naar Bored To Death (2017) en Lichtzucht (2018). Daarnaast werkt ze graag met semi-professionals, jeugdgroepen of amateurs en organiseert ze danscursussen die zich richten op choreografie en co-creatie zoals Dans Verder en DansLab. In deze context creëert ze ook in opdracht gemaakte werken (You Are My Surface, Holdings Space, Diep Verdwaald, Vol Vertrouwen, Moondays …) in samenwerking met Passerelle, Danspunt en C-mine cultuurcentrum. Ze maakt deel uit van het team van Antwerp Yoga en sinds 2018 is ze artistiek coördinator voor Passerelle, platform voor dans.

Meer info

Judith Clijsters

Foto: Maarten Mellemans

In residentie Genderless

Maryam K. Hedayat onderzoekt in haar multimediale voorstelling Genderless, de nood aan een nieuwe definitie van gender. Genderless zoekt antwoorden op de vraag of én hoe we functioneren vanuit overgeleverde concepten, verhalen en clichés om man- vrouwrollen te identificeren. Houdt dominante (beeld)cultuur het vastgeroeste denken over gender in stand? Hoe worden patronen van genderongelijkheid gehonoreerd en benadrukt? Hoe zwaar wegen bepaalde historische, culturele, populaire en of actuele standpunten over gender vandaag nog door in ons denken? Kunnen we een basisdenken over man/vrouw zijn doorbreken? Kunnen we nieuwe archetypen creëren? Welke definities en concepten bestaan er? Of moet er net geen definitie zijn? Moeten we streven naar een queer maatschappij?

Via interviews gaat Maryam na hoe taal, beeldvorming, cultuur en religie verantwoordelijk zijn voor een mannelijke of vrouwelijke connotatie bij bepaalde concepten en ideeën. Hoe sterk is onze beeldvorming gevormd door achtergrond en cultuur? Welke rol spelen mythes, sprookjes, archetypes ? Wat is de invloed van ‘feministische’ schrijfsters als Simone De Beauvoire, Judith Butler of Virginia Woolf? In dit artistiek onderzoek mixt Maryam K. Hedayat interviews, nieuwe en oude reclame – en filmfragmenten, nieuwe media en communicatietools tot een theatrale video-installatie. In een audiovisueel opgezet landschap creëert zij een dialoog en worden standpunten losgelaten op de toeschouwer. Het publiek bevindt zich in een multimediale landschap en is actief getuige.

project details

In residentie Bored to death

Een mens zit vast in het midden van een menigte. Ze is omringd door andere mensen die haar zien vechten tegen de tijd, keuzes vechten, het ritme bestrijden, haar eigen kritische geest bevechten. Wie vecht er? Haar lichaam vecht. Haar lichaam vecht tegen haar beperkende overtuigingen. Haar lichaam vecht voor ons vermoeiende eenogige gedrag en zoekt naar nieuwe en echte verbindingen. Wie wil spelen? Speel en loop het risico om wat losser te worden van onze manier van leven om te leven.

Mensen zijn fysieke wezens … waar gaan ze naartoe? Dat is de centrale vraag van mijn nieuwe (solo?) Werk dat ik maak. In een consumentencultuur waar onze geest het werk doet en zich achteraf vermaakt, worden onze lichamen verlaten en raken verbindingen zoek.

project details

In residentie I STILL REMAIN X

Geluidsartiest/componist Patrick Housen en choreograaf/danser Judith Clijsters maken I STILL REMAIN X. Met een knipoog naar de wereld van games, gaan ze de strijd aan met hun demonen. Verwikkeld in hun eigen discipline, universum en patronen, is het de uitdaging elkaar te vinden. Te midden van een wereld waar tegenstellingen steeds groter worden, zoekt I STILL REMAIN X naar verbinding. Deze voorstelling is een onderdompelende trip in de kracht van het samenzijn. Een ode aan de verbondenheid die middels dans en muziek rechtstreeks het hart aanspreekt.

Patrick Housen en Judith Clijsters maakten eerder I Still Remain 1.0 voor Passerelle vzw. Hierin zochten ze samen met 5 amateurdansers naar het plezier en de immersieve ervaring die dans kan brengen in een groep. In dit maakproces gingen Judith en Patrick op onderzoek naar elkaars taal. Die hebben ze gevonden. Nu is het verlangen ontstaan om die twee talen tegenover elkaar te zetten in een confronterende setting: Patrick/muziek vs. Judith/dans. De twee mensen en hun disciplines worden recht tegenover elkaar gezet. Er ontstaat een dialoog tussen hun kunstvormen. Op deze manier worden ze als performers gedwongen nog dichter naar elkaars taal toe te bewegen en kunnen ze de spreekwoordelijke strijd heel nauw aangaan. Zo kunnen ze elkaar onmogelijk ontlopen en maken ze de impact van de confrontatie of verbinding des te sterker.

I STILL REMAIN X wordt een duet van muziek en dans voor de black box van ongeveer 50 minuten met een klassieke publieksopstelling voor het vlakke vloeren circuit die in première gaat op Festival Cement 2020. Hiernaast wordt een kortere versie gemaakt die geschikt is voor diverse festival contexten zoals Moving Futures en Lowlands. De voorstelling speelt zowel in Nederland als in Vlaanderen.

project details