2020 – Individuele Projecten

Collectief Publiek Geluid

Omschrijving

door Lukas De Clerck, Sebastian Dingens, Anne van de Star, Joost Van Duppen & Eveline Vervliet

In 2020 focuste ieder lid van Collectief Publiek Geluid zich op een individueel project. Doorheen het jaar ondersteunden ze elkaar artistiek tijdens inspirerende feedback sessies. In het najaar gingen ze samen in residentie en zochten ze naar een vorm om alle projecten met elkaar te verbinden. Het resultaat was te zien tijdens de expo-route van OORtreders in het atelier van Lucas Pellens.

Alle projecten zijn in samenwerking met C-Takt en Musica, Impulscentrum voor Muziek

 

Silence after the Explosion in Silicone Valley

door Anne Van de Star

Wat blijft er over van onze bestuurssystemen als de toegang tot het virtuele wordt afgekapt? Wat gebeurt er dan op het oppervlakte, het aanrakingspunt tussen informatie en lichaam? Geluidskunstenaar Anne van de Star ontkoppelt het aanraken van schermen van zijn doelgerichte functie voor digitale communicatie en toegang tot kennis en brengt het terug naar zijn essentie: de ontmoeting van vaste en flexibele materie, van huid, adem en glas.

Hoe diep kunnen we gaan als we aan de oppervlakte blijven en welke informatie schuilt er achter de schermen?

Meer info vind je hier.

Ontwikkeld en gepresenteerd in PAF en PostX.

 

Gargars

door Lukas De Clerck

Het residu van een zondvloed. Het water neemt een vorm aan en creëert zo een diepte waarin het zelf niet weet wat er zich verscholen houdt.

Gargars is een project op de grens tussen muzikaliteit, performance en beeldend werk. Kunstenaar Lukas De Clerck onderzoekt het gorgelen op velerlei manieren en vertrekkende vanuit verschillende kunstvormen. Via acties, in situ performances, schilderijen, tekeningen, concerten en audiovisuele documentatie onderzoekt hij het spanningsveld tussen de publieke ruimte en een abstracte verbeeldingswereld.

Meer info vind je hier.

Video door Laura Brand

 

Public Sound from a World in Quarantine

door Eveline Vervliet

Het coronavirus heeft een grote impact op onze manier van leven. Dat is duidelijk merkbaar in de openbare ruimte. Sommige publieke plaatsen worden ontoegankelijk gemaakt, andere stromen spontaan leeg, en wat overblijft zijn kale, stille plekken. Of toch niet? Wanneer een bepaalde soundscape wegvalt, kunnen andere geluidsbronnen de kans grijpen om een luidere (sonische) plek in het landschap in te nemen. Zo genieten vogels met volle teugen van deze ruimte.

Hoe ervaart de mens deze veranderende functie, vorm en klank van de openbare ruimte? Dat tracht Eveline Vervliet met deze collectie van geluidsopnames en ervaringen te documenteren.

 

HIDDEN SOUND SERIES: Dusk of Hope

door Joost Van Duppen

Dusk of Hope is een onderdeel van Hidden Sound Series, een serie die zich focust op de ecologie van het klanklandschap.

Heel de wereld wordt geteisterd door een pandemie. Vele plaatsen waar normaal heel wat mensen samenscholen, liggen er verlaten bij. De economie ligt zo goed als stil. Om de pandemie in te dijken worden er heel wat restricties opgelegd en mag men enkel zich essentieel verplaatsen of een wandeling in je eigen buurt is toegestaan.

Daardoor rijden er veel minder autos en treinen maar ook bijna geen vliegtuigen in de lucht waardoor de omgevingsgeluiden die we nooit of zelden horen, in ons oor fluisteren. Dusk of Hope geeft een reflectie van de hoop die er tijdens de pandemie voordoet in een soundscape die zich afspeelt in het donker.

 

Erosion – Op zoek naar de resonantie tussen landschap en geheugen

door Sebastian Dingens

‘Volgens sommigen is leven een logische stap in de evolutie van de materie. En misschien is de gedachte, haar meest nobele gevolg, dat ook.’ (onbekend)

Net als landschappen vervagen onze gedachten, verdwijnen onze dromen en smelten herinneringen samen tot een nieuw reliëf.  Sebastian Dingens onderzoekt hoe we principes van erosie-processen zien terugkomen in de evolutie van onze herinneringen.

In 2020 ging hij op veldonderzoek en verkende de Belgische kanalen, de fjorden van Noorwegen en de Franse Alpen. Hij bestudeerde er waterlandschappen. Smeltend ijs, stollend water, krakende gletsjers, bruisende beekjes en kolkende rivieren, maar ook lichte regenval, stortbuien en onweders. Ze herbergen allemaal een klankwereld die vaak aan ons voorbijgaat.

Hij nam ze op en gebruikte ze als bron klanken in zijn composities en manipuleerde ze volgens processen als herinneren, vergeten, resoneren.