Diederik Peeters

Biografie

Ondanks zijn diploma in de beeldende kunsten, raakte Diederik Peeters al snel verstrikt in de coulissen van de podiumkunsten. Hij duikt regelmatig op in het werk van collega-kunstenaars, kien vermomd als acteur, performer of artistiek klankbord. Meestal creëert hij echter liever zijn eigen artistieke brouwsels — telkens in samenwerking met zorgvuldig uitgekozen handlangers.

Doorheen de jaren pleegde Peeters uiteenlopende voorstellingen en performances, waaronder Chuck Norris doesn’t sleep, he waits, Red Herring en Apparitions. Peeters staat bekend om zijn pathologische voorliefde voor verwarring: in zijn werk wordt de notie van een vaste, onveranderlijke werkelijkheid consequent ondergraven. Absurditeiten en tegenstrijdigheden stapelen zich op en onthullen een universum in voortdurende transformatie, waar niets is wat het lijkt. In zijn voorstellingen — die telkens een sterke visuele inslag hebben — tast hij graag de grenzen van de theatermachine af. Zijn trilogie (Thriller, Red Herring en Hulk) onderzocht respectievelijk scenografie, geluid en licht als centrale dramaturgische bouwstenen.

Met Confabulations, zijn meest recente project, zet Peeters zijn onderzoek naar illusie, perceptie en het onzichtbare verder. Deze keer gebruikt hij de geschiedenis (en toekomst) van de psychiatrie als toegangspoort tot zijn artistieke doolhof.

Samen met Kate McIntosh en Hans Bryssinck richtte hij SPIN op, een Brussels platform voor artistieke reflectie en ondersteuning. Daarnaast was hij, samen met Anna Czapski, verbonden aan KASK / School of Arts in Gent (BE) voor het onderzoeksproject Futurologie van de samenwerking. Af en toe duikt hij ook op in educatieve contexten aan kunsthogescholen en universiteiten.

In residentie Confabulations

Op zoek naar het ultieme bewijs dat het idee van een objectieve werkelijkheid slechts een illusie is, duikt Diederik Peeters diep in de archieven van de psychiatrie en neurologie. In een vreemd, visueel universum waar het theater zelf tot leven lijkt te komen, loodst hij ons langs de dunne lijn tussen rede en waanzin, realiteit en verbeelding, illusie en waarneming. Welke werkelijkheid delen we écht – en wie bepaalt welke werkelijkheden als ‘pathologisch’ worden bestempeld?

Confabulations nodigt ons uit om onze ideeën over mentale gezondheid te herzien, en zet het begrip van een vaste, absolute realiteit op losse schroeven. Op scène met Peeters: Marcos Simões, Grégoire Blanc en Ode Windels. Christoph Hefti en Sofie Durnez ontwierpen kleurrijke stoffen, Alice Spenle roept klankgeesten op, en Henri-Emmanuel Doublier zet ze in het licht.

project details