Ant Hampton

Biografie

Ant maakte zijn eerste werken onder de naam Rotozaza – een performance-gebaseerd project dat begon in 1998 en dat uiteindelijk theater-, installatie-, interventie- en schrijfgebaseerde werken omvatte. Zijn werk, hoewel gevarieerd in toon en inhoud, heeft consequent gespeeld met een spanning tussen levendigheid en automatisering. Meestal ging het hierbij om het begeleiden van mensen door ongehoorde speelsituaties, en sinds 2007 wordt het publiek zelf opgenomen in structuren die losjes worden gedefinieerd als Autoteatro. Rotozaza werd een partnerschap met Silvia Mercuriali en eindigde in 2009 na hun laatste productie Etiquette, wat ook het eerste Autoteatro-werk was. Sindsdien heeft Ant samengewerkt met Tim Etchells, Christophe Meierhans, Britt Hatzius, Gert-Jan Stam, Glen Neath, Joji Koyama en Sam Britton om de hier genoemde werken te creëren die internationaal blijven toeren – er bestaan ​​meer dan 60 verschillende taalversies van de verschillende Autoteatro tot nu toe gemaakte producties.

Voor zijn optredens hoeft niemand te reizen; een paradoxaal resultaat (voor een kunst die zich inzet voor levendigheid en aanwezigheid) die op zijn beurt de basis vormde voor zijn recente belangenbehartiging en onderzoeksproject ShowingWithoutGoing.live

De laatste jaren heeft zijn praktijk zich uitgebreid tot een breder onderzoek naar radicaal vertrouwen, het nemen van risico’s en sprongen in het diepe, het meest duidelijk via de ‘automatische werkplaats’ The Thing. Vanaf 2018 resulteerde een voortdurende samenwerking met Rita Pauls in meerdere iteraties van het Mouth Piece-project, evenals een diepgaande workshop. In 2023 lanceert hij samen met David Bergé Time Based Editions, een serie ‘live boeken’ die print en audio combineren.

Andere soloprojecten omvatten experimenten rond ‘live portretten’ zoals The Other People: gestructureerde ontmoetingen met mensen uit een niet-theatraal milieu.

Hij was hoofddramaturg voor ‘Projected Scenarios’ bij Manifesta7 Biënnale voor Hedendaagse Kunst en draagt vaak bij aan projecten van anderen, waaronder Ivana Müller, Anna Rispoli, Jerome Bel en Forced Entertainment.

Ant heeft ook gewerkt als coach/mentor voor artiestenprogramma’s als MAKE (Ierland), A-PASS, Sound Image Culture (België) en Dasarts (Nederland) waar hij samen met Edit Kaldor een blok van 10 weken ontwierp en begeleidde, ‘Every Zenuw’. Hij heeft wereldwijd workshops gecreëerd en geleid, waaronder ‘Fantasy Interventions – Writing for Site-Specific Performance’, ‘Raising Voice in Public Space’ met Edit Kaldor en ‘Mouth Piece Workshop’ met Rita Pauls. Zijn samenwerking met Christophe Meierhans om een ‘automatische werkplaats’ (The Thing) te creëren, ontwikkelt ideeën achter Nobody Else en zijn eerdere werk met Kaldor.

In residentie Time Based Editions – Borderline Visible

Borderline Visible begint als een reis van Lausanne naar Izmir in 2022 door twee bevriende kunstenaars, van wie er één halverwege gezondheidsproblemen krijgt en moet stoppen. Terwijl de ander verder reist richting Turkije, plotseling alleen, groeit de vertelling uit tot een ontroerende en verontrustende psychogeografie die wisselt tussen ‘wij’ en ‘ik’, heden en verleden, en waarde en betekenis samenvoegt uit de zeer menselijke ruïnes van aspiratie, geschiedenis en taal.

Ant Hamptons voorzichtige, soms wonderbaarlijke proces van herverbinding licht geleidelijk een constellatie op: stemmen en aardbevingen, de Sefardische diaspora, toerisme en gedwongen verplaatsing, instortingen en dementie, het einde van het Ottomaanse Rijk, gierzwaluwen en zwaluwen, Eliot’s ‘The Waste Land’ en een dringend inzicht in verborgen wreedheden aan de rand van Europa die vanuit het centrum worden gefinancierd.

Borderline Visible (2023) is de eerste uitgave in de serie Time Based Editions.

Time Based Editions is een imprint van PHOTOGRAPHIC EXPANDED PUBLISHING ATHENS.

 

project details