Raf Custers & Greet Brauwers

Biografie

Greet Brauwers is onderzoeker, filmmaker (KASK School of Arts, Gent) en kunstenaar, gevestigd in Brussel. Na haar studies werkt ze in de media, combineert ze haar journalistieke werk met een sociaal-artistieke praktijk, verkent ze de mogelijkheden van geëngageerde visuele en narratieve praktijken, zet ze audiovisuele projecten op en maakt ze documentaires. Sinds 2016 wijdt ze zich volledig aan haar artistieke praktijk.

Samen met Raf Custers start Greet een onderzoek naar diepzeemijnbouw. Ze creëren een participatieve performance, collectieve performances, een podcast, een collectieve workshop en keramisch werk met klei uit de diepzee.

Raf Custers is onderzoeker, journalist en betrokken bij koor- en collectieve projecten. Freelancer in de mainstream media. Onafhankelijke reportages en documentaires over de strijd voor soevereiniteit in Afrika (DR Congo) en Latijns-Amerika. Medeoprichter van Indymedia-België (2000). Enkele van zijn documentaires: Cri d’alarme du Kivu (2001, Signis-prijs), Le lithium de la Bolivie (2011, met Greet Brauwers, FRDO-prijs). Specialist in de politieke economie van grondstoffen. Enkele van zijn boeken: Chasseurs de matières premières (2016), De uitverkoop van Zuid-Amerika (2016). Koor- en performanceprojecten: productie, dramaturgie van koorprojecten met BBEK-Bxl, deelname aan Bxl-Experimental en Zinneke Parade. Werk als grafisch ontwerper (academies Hasselt, Anderlecht, Molenbeek).

In residentie A Seat for the Sea

Mens en zee houden elkaar in spanning. De zee is een bron van zowel welvaart als ontbering; ze verschaft ons voedsel, maar daagt ons ook uit met haar immense kracht. A Seat for the Sea (AsftS) leidt het publiek naar een andere ambiguïteit. Er klinkt sereen geluid, dat wel, tot bruusk metaliek gekraak je tot orde roept. ‘Alles is onder controle’, beweert een ingenieur bij hoog en laag, tot islanders vragen of de zee soms van hem is.

AsftS laat een nieuwe vorm van geweld voelen, die van de mijnbouw in de diepzee. Dit extractivisme staat voor de deur. Het gaat achter de metalen van de oceaan aan. Kilometers diep zullen graafmachines hun tanden zetten in vulkanische korsten en polymetallische knollen, omdat ze metalen bevatten. En niemand kan daarvan de impact inschatten.

Laten we afdalen in het halfduister van een mariene microkosmos. De installatie is een haptisch portaal, een toegang tot sensaties. Met een schelp tegen je oor kan je de zee horen, de zee ruiken, er hangen wieren binnen handbereik. Dan spreekt de rede. De argumenten van de industrie klinken overtuigend, haar techniek lijkt superieur. Maar houdt het pleidooi voor diepzeemijnbouw stand wanneer we luisteren naar de organismen van de diepzee, de stromingen, de sedimenten, onze metgezellen, in hun eigen omgeving?

Tijdens de residentie bij C-Takt, komt het duo Greet Brauwers & Raf Custers samen met hun team om de performance installatie van ASftS, ‘Beyond the dirt, in 5 selfies’, af te werken.

project details