Rodrigo Batista

Biografie

Rodrigo Batista is een Braziliaanse theatermaker en docent, gevestigd in Nederland. Rodrigo behaalde in 2019 een masterdiploma aan DAS Theatre Amsterdam en in 2015 ook een masterdiploma Theaterregie aan de Universiteit van São Paulo. Sinds 2009 heeft hij een bachelordiploma Theaterregie van de Universiteit van São Paulo.

De kern van zijn werk is het belang van het vertolken van politieke statements, directe en expliciete boodschappen gericht op de huidige wereldpolitiek. Recent ontwikkelde hij een collectie stukken, in het kader van de masteropleiding van DAS Theatre, die de ambitie heeft om opstand en vandalisme binnen de performancewereld te brengen. Zijn meest relevante werk is de tweezijdige voorstelling “The Furious Rodrigo Batista (kant A)” + “The B-kant”. Het stuk werd gepresenteerd op Centrale Fies (Italië, 2018), Frascati Amsterdam (2019 en 2021), Spielart Festival (München, 2019), Berlin Performing Arts Festival (2019), Worm (Rotterdam, 2018 en 2019), Žižkovská Noc Festival (Afgelast, Praag, 2020), Santarcangelo Festival (Afgelast, Italië, 2020), Art of Performing Week (Rotterdam, 2020), Beursschouwburg (Brussel, 2020), Centro Cultural São Paulo (2021), Campo (Gent, 2021), ACT Festival (Sofia, 2022) en Murf/Murw Festival (Tilburg, NL, 2023).

In 2021 maakte Rodrigo in opdracht van Frascati Amsterdam de film “Bonus Track: fires, stomach burns and the North-American Post-truth in the Tropics”. Deze werd vertoond op Frascati Amsterdam (2021), Campo (Gent, 2021) en het ACT Festival (Sofia, 2022).

Als docent regisseerde Rodrigo het stuk “Kill All Normies”, met bachelorstudenten van KASK Gent (2022) en “Rabo de Toro” met bachelorstudenten van het Conservatorium Drama Antwerpen (2022). Samen met Tchelet Pear Weisstub werd Rodrigo in 2022 uitgenodigd om een ​​twee maanden durend onderzoekslab te ontwerpen en begeleiden voor de masterstudenten van DAS Theatre, getiteld “Forces: the line between transformation and perpetuation”.

Rodrigo regisseerde “The Heroes Journey of Anastácia” van Carolina Maciel de França, gepresenteerd in DeSingel (Antwerpen, 2022), Beursschouwburg (Brussel, 2022) en Viernulvier (Gent, 2023).

Als gastartiest heeft Rodrigo samengewerkt met choreograaf Flávia Pinheiro in het stuk “The Magnificent Bacteria” (Amsterdam en São Paulo, 2022-2023), met Dood Paard in het stuk “De Meiden” (Nederland, 2020-2022) en met Ehsan Fardjadniya in het stuk “Dr. Strangerfolks” (Amsterdam, 2019).

Als dramaturg werkte Rodrigo samen met choreograaf Bruno Freire in het stuk “Matamatá” (Brussel, 2023) en met Paula Chaves in het stuk “Omni Toxica” (Rotterdam, 2019). Als buitenstaander werkte Rodrigo mee aan het stuk “Up your ass”, een tekst van Valerie Solanas, geregisseerd door Lieselot Siddik en Nona Demey Gallagher (Gent, 2023), en aan de langlopende voorstelling “Do we dream under the same sky?” van Tom Oliver Jacobson en Flávia Pinheiro (Amsterdam, 2023).

Rodrigo nam deel aan verschillende artist-in-residenties, zoals Workspacebrussels (2023), WPZimmer (2023), Studio Alta (Praag, 2023), International Forum Theatertreffen (Berlijn, 2022), We Act – ACT Platform for European Performing Arts (Innsbruck, 2021), LIVE WORKS Performance Act vol. 6, Centrale Fies (Italië, 2018). Hij was artist-in-residentie bij WOW Amsterdam tussen 2017 en 2019 en nam deel aan het Zürcher Theater Spektakel, Watch and Talk (Zürich, 2017). Rodrigo ontving diverse prijzen en beurzen, waaronder de International Grant Scheme van het Fonds Podiumkunsten (2020), Trust Foundation DAS Graduate School (2018/2019), Jan Kassis Foundation (2018), Schuurman Schimmel Van Outeren Stichting (2018), Talent Grant (2017/2018) en Holland Scholarship (2017).

Voordat hij zich binnen het Europese veld ontwikkelde, werkte hij meer dan 10 jaar met zijn groep “[pH2]: Estado de Teatro” in São Paulo. Ze presenteerden theatrale onderzoeken in dialoog met filosofie, cinema en dans, die diverse fondsen en prijzen wonnen, zoals de prijs voor Beste Korte Film in Mostra do Filme Livre (Brazilië, 2017), de Teatro Fomenting Law van São Paulo (Brazilië, 2015 en 2011), de Myriam Muniz Award (Brazilië, 2015), de Rumos Itaú Cultural (Brazilië, 2014) en de ProCultura Award van het Braziliaanse Ministerie van Cultuur (Brazilië, 2012).

 

In residentie KIDNAPPED

Vertrekkend vanuit het idee van theater als een instrument voor het uitbeelden en beïnvloeden van noties van realiteit, reflecteert Rodrigo’s nieuwste onderzoek op een veronderstelde hedendaagse realiteit (of realisme), geboren uit het postmoderne tijdperk, dat zich de afgelopen zes decennia heeft ontwikkeld onder invloed van het neoliberale regime en de misleidende beloften van de vrije markt, individuele subjectiviteit en privatisering van het leven, waardoor we achterblijven in een landschap dat wordt gekenmerkt door collectieve hallucinaties die het gevestigde begrip van waarheid in twijfel trekken en een doordringende schaduw van twijfel werpen op onze collectieve overtuigingen.

In deze context metaforiseert het project dat we in onze illusoire wereld van neoliberale “vrijheid” allemaal ontvoerd zijn. Ontvoerd door ideologieën, identiteiten, technologieën, politieke systemen, roofzuchtige relaties, kapitaal, structurele ongelijkheden… Met andere woorden, we zijn ontvoerd door het gewortelde onderbewustzijn van kolonialisme en kapitalisme, gevangen tussen de concrete – en dagelijkse – absurditeit van geglobaliseerde macropolitiek en het abstracte – vaak elitaire – verlangen naar oplossingen in het micropolitieke domein.

project details