Pak Yan Lau

Biografie

Pak Yan Lau, geboren in België, met roots in Hongkong en nu woonachtig in Brussel, is een geluidskunstenaar, improvisator, muzikant en componist. Ze heeft in de loop der jaren een rijk, dicht en boeiend klankuniversum ontwikkeld met geprepareerde piano’s, speelgoedpiano’s, synthesizers, elektronica en diverse geluidsobjecten. Door vakkundig elektro-akoestische benaderingen te combineren, verkent ze geluid op een betoverende manier, waarbij ze verschillende geluidsbronnen combineert met poëzie, magie en finesse.

Haar solo-inspanningen zijn onder andere vastgelegd op de uitstekende plaat “BOOKS” (2015), een prachtige trilogie van houten objecten die is uitgebracht op het label Silent Water. In drie afzonderlijke delen verkent ze de wereld van synthesizers, samplers en elektronica, vervolgens de wereld van harmonischen en metalen bassen van diverse “speelgoedpiano’s”, en ten slotte het interieur van een geprepareerde vleugelpiano, waarbij ze het conventionele geluid transformeert in een omhullend, gespannen klankweefsel.

Haar nauwe samenwerkingen gaan in verschillende richtingen, van groovende (Going) en abstracte texturering (Lauroshilau, Duo Pour 454 Chordes) tot crossmediale projecten met fotografen (Stills) en schaduwtheater (Le Poisson et La Perle/The Fabulous Choi Sisters). Ze componeerde muziek voor danstheater, korte films, geluidswandelingen en documentaires.

Als improvisator heeft ze muziek gedeeld met geweldige muzikanten zoals Chris Corsano, Akira Sakata, Darin Gray, Tatsuhisa Yamamoto, Tetuzi Akiyama, Mette Rasmussen, Rie Nakajima, Toshimaru Nakamura, Susana Santos Silva, Manuel Mota, Paolo Angeli, Lynn Cassiers, João Lobo, Giovanni Di Domenico, Norberto Lobo, Mathieu Ha, Mori-Shige, Daysuke Takaoka, Manja Ristic, Lionel Malric, Audrey Chen en vele anderen.

Haar album ‘Trudge Lightly’ (2020) verscheen op het label By The Bluest Of Seas, waar ze samenwerkte met bassist Darin Gray. De muziek ontwikkelt zich op brede structurele snaren en combineert op elegante wijze de verrassing van vrije improvisatie met de materiële suggesties van elektro-akoestische experimenten, in een bijna filmisch spel van referenties en narratieve ontwikkelingen, die een fascinerende klankwereld vertellen, vreemd vertrouwd maar toch constant nieuw en verrassend.

Geïntrigeerd door de sonische mogelijkheden van onconventionele instrumenten en objecten, gaf Lau het licht aan een zeskoppig ensemblestuk ‘Bakunawa’ (uitgebracht op het label Cortizona). Bakunawa is een voortzetting van Lau’s soloproject Book of Toy. Gedreven door de nieuwsgierigheid en mogelijkheden om voor een ensemble te schrijven, verkent dit stuk een combinatie van onconventionele instrumentatie (gongstaven, speelgoedpiano’s, metalen buizen in combinatie met harp, basdrum, tom) en delicaat gebruik van elektronica. Geïnspireerd door Aziatische rituele muziek, minimal music (Philip Glass en Eliane Radigue) en ambient, creëert ze een persoonlijke interpretatie van een rituele klankwereld.

Ze toerde op verschillende festivals (Rewire, Meakusma, Unsound, Jazztopad, Jazz Saalfelden, Keroxen, enz.) en podia (Ancienne Belgique, Botanique, Les Ateliers Claus, Cafe Oto, Cave12, enz.) in Europa, het Verenigd Koninkrijk, China en Japan.

In residentie (t)ears

Er valt een druppel. Er volgt geluid. Hoe klinkt het weergalmen van een traan?

De installatie (t)ears vangt verschillende gevoelens en geluid op in grote glazen druppels. Huilen is namelijk niet alleen een reactie op verdriet of pijn. Mensen huilen van immens geluk, opluchting of gewoon omdat er iets in hun oog prikt, zoals bij het snijden van een ui. Nu is het aan jou om te luisteren. Vreugdetranen, treurige tranen, liefdesverdriet of schoonheid,… kom dichterbij en hoor de traan in haar vele vormen weerklinken.

(t)ears verbindt live geluid met vooraf opgenomen audio tot een reeks soundscapes die vervormen naargelang jouw positie. Zo ervaar je een unieke compositie via de akoestische kamers uit geblazen glas.

project details