Marcia Liu

Biografie

Marcia Liu is een dansperformer en maker uit Brussel, oorspronkelijk afkomstig uit Hong Kong. Na haar studie aan de Hong Kong Academy for Performing Arts, ging Marcia verder met dansen in The Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) in België. Naast actief in performance, behaalde ze een masterdiploma in de wijsbegeerte aan de KU Leuven.

Als freelance performer heeft ze geïnvesteerd in verschillende fysieke kwaliteiten en interpretaties; in de afgelopen jaren groeide haar interesse naar de oosterse belichaamde praktijken en hun filosofie (Tachi, Qigong, Aikido), waarvoor ze poorten vindt om de mechanismen en motivaties van bewegende lichamen te relateren en te verbinden, te vermenigvuldigen.

Als maker houdt ze zich vooral bezig met ethiek. Ethiek niet als moreel oordeel maar mogelijkheid van relaties. Op dit moment houdt ze zich bezig met creatieve manieren om onze gastvrijheid en gevoeligheid voor een heterogeen begrip van de werkelijkheid te vergroten. In haar werken probeert ze om te gaan met filosofische vragen waar beweging wordt gevonden op de drempel van gedachten.

Marcia heeft verschillende projecten in België en Finland mede geïnitieerd. Haar onderzoek naar performance wordt/werd ondersteund door onder meer workspacebrussels, C-Takt, BAC atelier & cultureel bureau van de KU Leuven, de Vlaamse overheid, de Finse Culturele Stichting.

Meer info

Marcia Liu

Foto: Marcia Liu

In residentie Dr. Strange Love II: How I Stop Thinking & Fall in Love with A Cat

Wat betekent ‘falling in love with a cat’? Dit is de vraag die ik stel aan het gevoelde rapport dat eraan komt van de levende ervaring met een gedomesticeerd dier. Naast alle denkbeeldige en redenen die ik op die liefde zou kunnen projecteren, raakt deze relatie me op de een of andere manier om de mogelijkheid te ondernemen, om de exclusiviteit van de menselijke subjectiviteit te resetten en te beschouwen. Hoe dit “andere” wezen te ontmoeten, niet als eigenaar en huisdier, meester en slaaf, maar als voelende lichamen?

Het zet verschillende belichaamde reizen op gang waarbij ik mezelf als figuren onder verschillende gedomesticeerde omgevingen, waar zowel menselijke als niet-menselijke dieren worden blootgesteld. In mijn poging om te “deterritorialiseren”, en mislukte pogingen om een ​​dier te worden, vond ik mijn lichaam verstrikt in ons verhaal en geschiedenis van domesticatie, waar wildernis wordt vernederd, getemd, veroverd, gecontroleerd voor massaproductie of vervormd voor exotisme. In pogingen om de onuitputtelijke ander te ontmoeten, vond ik mezelf verstikt in een door de mens gemaakte steriele menselijke kooi.

In dit werk belichaam en visualiseer ik het rijk waar de kloof tussen menselijk en niet-menselijk is lichamen is nog steeds gedefinieerd – er was eens, aan het begin van ons verhaal van domesticatie. Hoe ontvouwt een vreemde liefde de voorwaarden voor empathische gevoeligheid, tussen en tussen soorten? Door mijn groteske poging om mijn kat te ontmoeten, wil ik ramen openen voor wat? verantwoordelijkheid kan betekenen in een wereld van verschillen.

“How to flourish together in difference without the telos of a final peace” – When Species Meet, Donna Haraway

project details