Fabian Barba

Biografie

Fabián Barba werd geboren in Ecuador, waar hij dans en theater studeerde, en werkte als professioneel performer. Parallel met zijn artistieke vorming volgde Fabián een opleiding communicatie en literatuur. In 2004 ging hij naar Brussel en genoot hij een verdere dansopleiding aan P.A.R.T.S. Na het afronden van zijn opleiding vormde hij het collectief Busy Rocks.

Fabián creëerde twee solo performances: A Mary Wigman Dance Evening (2009) en a personal yet collective history (2012). In samenwerking met Mark Franko werkte hij aan Le marbre tremble (2014) en met Esteban Donoso aan slugs’ garden (2014). Hij werkt ook als danser voor Zoo/Thomas Hauert. Hij presenteerde zijn werken in onder andere het MoMA (New York), Kaaitheater (Brussel), Frascati (Amsterdam) Dance Umbrella (London), Ignite Dance Festival (New Delhi) en Festival Panorama (Rio de Janeiro). In juni 2016 behaalde Fabián met grootste onderscheiding zijn master diploma Autonome Vormgeving aan het KASK (Gent).

Vanwege zijn lopend onderzoek naar het nalatenschap van kolonialisme en dansgeschiedenis werd hij uitgenodigd om seminaries en workshops te geven in verschillende Europese landen, de Verenigde Staten, Brazilië, Chili en Ecuador. De artikels die hij schreef werden onder andere gepubliceerd in Dance Research JournalNDD l’actualité en danseEtceteraDocumenta, Handbook of Danced Reenactment (Oxford University Press, 2017) en Transmissions in Dance (werktitel) (Palgrave Macmillan, 2017).

 

Foto: Bart Grietens

In residentie Uplifting Attractions

Deze performance-installatie kan worden beschouwd als een ode aan de zwaartekracht: materiële gedichten tot de macht van aantrekkingskracht tussen de Aarde en onszelf. Zwaartekracht maakt deel uit van ons dagelijks leven, het maakt zich op elk moment (ons eigen gewicht) gevoeld, en toch hebben we dat geleerd over het hoofd zien. Uplifting Attractions zijn een verzameling structuren die ons uitnodigt om na te denken, te voelen en te spelen met zwaartekracht. Door middel van touwen, katrollen en zeer eenvoudige mechanismen leiden we de zwaartekracht om de tuin en kunnen we in verschillende richtingen bewegen. Hier, hoewel de zwaartekracht ons altijd naar beneden trekt, zijn we gemachtigd om omhoog te gaan. Inderdaad, alle structuren van Uplifting Attractions laten ons toe om de grond te verlaten, om tijdelijk te worden opgehangen aan een onstabiel evenwicht.

En toch zijn de lichamen die zo de vloer verlaten niet etherisch. De lichamen kunnen omhoog komen omdat er in de tegenovergestelde richting getrokken wordt. De spanningen die ontstaan ​​in deze ontmoeting van tegengestelden vormen de kern van dit project. Zo, ergens tussen lichtheid en zwaarte, vallen en zweven worden partners van dezelfde dans; zwaartekracht flirt met zijn eigen suspensie; en elke structuur van opbeurende attracties toont de trucs die magie mogelijk maken.

Zwaartekracht kan zijn datgene wat ons universum bij elkaar houdt, draaiende in een fragiel evenwicht dat miljoenen jaren nodig had om zich te vormen. Zwaartekracht, op het oppervlak van de aarde en op de grenzen van de kosmos, heeft ons bestaan ​​mogelijk gemaakt.  Uplifting Attractions zijn liedjes voor de schoonheid en kwetsbaarheid van ons verbondenheid met dit onderling verbonden saldo. Omdat ze geen doel hebben, zijn ze slechts de tijd om er doorheen te dwalen onze inter-relationaliteit.

Uitbreiding van het principe van het naast elkaar bestaan ​​van dualiteiten, deze structuren worden niet alleen waargenomen door het publiek. Bezoekers zullen ook worden uitgenodigd om deel te nemen en de structuren  en ze zelf uit te proberen. Uit eerdere pogingen hebben we gemerkt dat wanneer de structuren worden geactiveerd door artiesten die de structuren, het evenwicht en het functioneren kennen van de structuren lijkt als common-sensical. Wanneer een nieuwkomer zichzelf echter verbindt met de structuren, het opnieuw uitgelijnde krachtenspel en de moeilijkheid om de juiste balans te vinden, maakt zichzelf aanwezig. Om de evenwichtige en rustige activering van de structuren door de artiesten, volgt de speelse en quasi carnavaleske recreatie van de bezoekers.

project details