BERLIN/YouTurn

Biografie

YouTurn is een nieuw label binnen de werking van BERLIN. Binnen YouTurn gaan we op zoek naar nieuwe bestemmingen voor het artistiek materiaal dat de afgelopen twee decennia werd gecreëerd. We duiken in ons archief en gebruiken het als uitgangspunt om alternatieve manieren van omgaan met repertoire te onderzoeken en nieuwe (soms onverwachte) artistieke samenwerkingen aan te gaan.

In 2024 bestaat BERLIN 20 jaar. Een uitgelezen moment om de rijkgevulde database aan filmopnames die doorheen de jaren werd verzameld, te herbekijken. Zowel materiaal dat in de voorstellingen terecht kwam als outtakes. Voor vele voorstellingen (binnen de stedencyclus met o.a. Iqaluit, Jerusalem, Moscow, Tagfish – gefilmd in het Ruhrgebied – , Zvizdal, etc.) is er in totaal ongeveer 700 uur aan beeldmateriaal gedraaid op locaties die tot de verbeelding spreken. Deze “pool” aan materiaal vormt de basis voor YouTurn.

YouTurn geeft studenten, kunstenaars, onderzoekers en BERLIN-getrouwen toegang tot een groot deel van het archief en stimuleert hen om op basis van het materiaal dat hen aanspreekt aan nieuwe projecten te werken. YouTurn zal vijf jaar lopen (2023-2027) en wordt een samenwerking met diverse partners wereldwijd. Het project valt uiteen in twee luiken: Ongeveer 100 uur aan beeldmateriaal gaat naar scholen (vnl. studenten film en beeldende kunsten) en daarnaast kunnen ook collega-kunstenaars een deel van de BERLIN-geschiedenis (her)activeren en inzetten voor een eigen project.

In het academiejaar 24-25 starten we met het ‘scholenluik’, waarbij dus voornamelijk jongeren (aan het begin van hun carrière binnen de kunsten) met een frisse blik aan de slag gaan met ons materiaal. Studenten creëren nieuw artistiek werk met archiefmateriaal. Het eindresultaat kan diverse vormen aannemen (kortfilm, videoclip, video-installatie, mixed-media, online experiment, etc.). Ze kunnen daarbij zo ver van de originele context waarbinnen de opnamen werden gemaakt afwijken als ze zelf willen. Bekend zijn met het werk van BERLIN is geen vereiste. Gesprekken met, of masterclasses door BERLIN zijn echter wel mogelijk. Samen met de partners en de lokale organisaties wordt ook gekeken naar de beste manier om het artistieke resultaat te tonen. Dit kan online zijn, in een expositieruimte, black box, projectieruimte, in de vorm van een publicatie, etc. BERLIN volgt mee op en brengt nu en dan projecten mee onder het voetlicht. Op welke manier dit gebeurt – gebundeld tijdens een presentatiemoment, dan wel online of in tandem met eigen werk op bepaalde speelplekken – wordt telkens samen met de partner en lokale organisatie bekeken. Gauw meer hierover op deze website.

Niet alleen studenten maar ook collega-kunstenaars en BERLIN-getrouwen krijgen dus toegang tot het bredere BERLIN-archief (naast het filmmateriaal dat studenten gebruiken, kunnen ook decorobjecten, scripts, muziek, etc. dienen als inspiratiebron voor nieuw artistiek werk). Binnen dit luik zijn er reeds drie projecten in the making: One Day I Will Make The Onion Cry, Sehnsucht en On Boat Sides.

YouTurn wil een andere manier van storytelling voorstaan, waarbij we voortbouwen op elkaars ervaringen en visies, een archief deprivatiseren en zo ook de notie van repertoire en hoe ermee omgaan onderzoeken. YouTurn wil uitwisseling stimuleren door verschillende artistieke talen met elkaar in dialoog te laten gaan. We kijken ernaar uit om ons te laten inspireren door vele andere stemmen en verhalen.

In residentie On Boat Sides

BERLIN initieert zelf het eerste project binnen YouTurn. Het gebruikte voor meerdere van zijn voorstellingen de filosofische vragen van Max Frisch [gepubliceerd in Fragenbogen] als inspiratiebron voor interviews/scripts. Binnen YouTurn worden een aantal van deze vragen nu op de zijkant van grote vrachtschepen geschilderd.

Vragen zoals: Heb je een goed gevoel voor humor wanneer je alleen bent? Als je vergeet wat je te zeggen hebt en zegt wat je denkt, wat is dan je antwoord? Hoe diep is je eigendom volgens jou? Waar eindigt het in de grond?

Omdat deze schepen slechts af en toe in het zicht liggen, is het plan om ze op film vast te leggen wanneer ze de haven verlaten en/of op hun bestemming aankomen. We zijn momenteel op zoek naar rederijen die dit project samen met ons willen realiseren.

project details

In residentie Sehnsucht

Hannes d’Hoine (muziek) en Stijn Grupping (video) doken in het BERLIN-archief en gingen aan de slag met materiaal gefilmd voor de voorstelling Bonanza. Sehnsucht is een filmtableau waarvoor Grupping een kort fragment uit Bonanza onder handen neemt. Hij speelt met tijd en perceptie waardoor het landschap gaandeweg transmuteert en zelfs lijkt op te lossen. In Sehnsucht versterken beeld en geluid elkaar op organische wijze. d’Hoine startte met componeren na enkele kijksessies van het archiefmateriaal. Hij liet zich inspireren door de levens van de overblijvende bewoners van het quasi verlaten mijnstadje en het weidse, mysterieuze landschap dat hen omringt. Sehnsucht wekt de suggestie dat er, naast de verhalen die aan bod komen in de voorstelling, meer verscholen zit in de beelden: onontgonnen geheimen die zich net onder de oppervlakte schuilhouden.

Sehnsucht is de eerste in een reeks tableaus waarvoor d’Hoine en Grupping binnen YouTurn aan de slag gaan met archiefmateriaal. Het project kan gaandeweg verschillende vormen aannemen.

project details

In residentie One Day I Will Make The Onion Cry

Tijdens One Day I Will Make the Onion Cry krijg je een week lang de kans om deel te nemen aan een één-op-één-ritueel van en met Barbara Raes. In haar praktijk Beyond the Spoken creëert Raes, artistiek leider bij NTGent, al jaren op maat gemaakte rituelen. Verborgen vormen van verlies krijgen zo een plek. Nu integreert Raes haar privépraktijk voor het eerst in een theatrale context.

One Day I Will Make the Onion Cry geeft ruimte en vorm aan het verdriet dat gepaard gaat met solastalgie, het gemis van iets dat nog niet verloren raakte. Het verdriet dient zich al aan terwijl het echte afscheid nog moet komen.

Samen met beeldend kunstenaar en BERLIN-scenograaf Manu Siebens bouwt Raes verschillende ruimtes in De Expeditie om tot een poëtisch landschap waarin het verband tastbaar wordt tussen de overproductie van uien, tranen om wat zal veranderen, en het interpreteren van onze tranen. Een plek waar je verdriet mag omarmen om wat ooit verdwijnen zal.

One Day I Will Make the Onion Cry is een creatie in het kader van YouTurn. Raes en Siebens geven de uienmachine uit de BERLIN-voorstelling Land’s End (2011) een nieuw leven.

Van 4 tot en met 10 oktober 2024 is de vernieuwde installatie publiek toegankelijk. Overdag wordt ze het decor en parcours voor een één-op-één-ritueel met Barbara Raes. Op andere momenten diept Victoria Deluxe de vragen en emoties verder uit die de installatie oproept.

project details

In residentie WeTurnTwenty

In het kader van 20 jaar BERLIN presenteert BERLIN in NTTent WeTurnTwenty, een concert dat de muziek uit de voorstellingen opnieuw tot leven brengt. Een zevenkoppige band neemt je mee op een trip doorheen twee decennia aan muziek. Met vier muzikanten die meespeelden in eerdere BERLIN-producties, onder leiding van huiscomponist Peter Van Laerhoven en special guest Hannes d’Hoine (o.a. DAAU). Verwacht een dynamische mix van originele composities en vernieuwende herwerkingen. Een feestelijke avond met muziek die recht naar het hart gaat en nu en dan ook op de benen mikt.

project details

In residentie We Lost Time To Gain Theatre

Twee decennia geleden begon BERLIN met Jerusalem aan een reis langs de grens tussen documentaire en theater. Bekend om zijn interdisciplinaire aanpak, waarbij video een sleutelrol speelt, creëert BERLIN hybride artistieke projecten die de scheidslijnen tussen podiumkunsten, film en beeldende kunst doen vervagen. Het visuele archief werd uitgekamden de harde schijven ontgrendeld om de meest sprekende beelden en verhalen naar boven te halen. De publicatie We Lost Time To Gain Theatre is een uitnodiging om (opnieuw) kennis te maken met BERLIN’s bijzondere kijk op de wereld en de ontmoetingen en verhalen die het gedurende twintig jaar heeft verzameld. 

De publicatie wordt op 4 oktober gepresenteerd in NTTent – om 21u30, met aansluitend het concert WeTurnTwenty.

project details