The Space Between

Biografie

The Space Between creëert ervaringen in de ruimte tussen beeld, geluid en tekst. De betekenis ontstaat wanneer deze drie lagen samenkomen tijdens een live-performance. De coach Josse De Pauw noemt ons een jazztrio: soms spelen we samen, soms speelt iemand een solo. De progressie ligt grotendeels vast, maar de uiteindelijke mix van beeld en geluid wordt telkens opnieuw gecreëerd, samen met het publiek. Daarom zal elke voorstelling anders zijn.

In 2019 creëerden ze hun eerste voorstelling: Fotograf, in coproductie met muziektheater LOD. Deze documentaire performance speelt met het persoonlijke en collectieve geheugen, over het onopgeloste verhaal van een album vol foto’s van een jonge vrouw, genomen tijdens een zomer in 1941 in een kleine Poolse stad. De voorstelling is nog op tournee, en de samenwerking verliep zo goed dat we nu aan een nieuwe voorstellingwerken.

Katharina Smets

De Belgisch-Poolse audiokunstenaar en doctoraal onderzoeker Katharina Smets boetseert documentaire materialen tot beklijvende verhalen, zowel voor live-performances als voor radioproducties. Katharina werkte als onafhankelijk maker in België, Nederland en Groot-Brittannië. Ze doceert audiostorytelling aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en werkt momenteel aan een doctoraat inde kunsten rond auditieve verbeelding (UAntwerpen en Koninklijk Conservatorium). Katharina heeft een opleiding in Engelse en Nederlandse filologie, filosofie en theaterwetenschappen. Samen met de audioorganisatie Grenzeloos Geluid en de internationale organisatie In The Dark organiseert Katharina avonden in verschillende steden in Vlaanderen en Nederland waar ze creatieve audioverhalen voor een live-publiek cureert en produceert. In september 2016 co-organiseerde en cureerde ze Oorzaken, een vierdaags audioverhalenfestival voor radioverhalen, podcasts en geluidskunst, bezocht door ongeveer 3000 individuele bezoekers. In maart 2019 co-cureerde ze Oorzaken voor de tweede maal. Katharina is co-founder van MIRP, the Meeting of Independent Radio Producers.

Ingrid Leonard

Ingrid Leonard is fotograaf, videomaker en (foto)tentoonstellingsmaker. Na haar studies toonde ze eigen werk in het Middelheim Museum (The Tiberius Principle, 2011), Extra City (Random Walk,2011) en het Caermersklooster (Boer vindt land, 2014). Ze werkte als regieassistent voor de Franse documentairemaker Bertrand Delapierre (2013). In haar eigen werk onderzoekt ze de grens van film en foto, bijvoorbeeld in Arriba Bolivia (2013), de tentoonstellingsfilm Belgian Dream (2014) en de kortfilm Flaneur. Daarna begon ze steeds meer met gevonden beelden te werken. Ze was verantwoordelijk voor de beeldresearch voor het documentaire productiehuis Off World (Canvas-serie Red Star Line, 2014) en historisch onderzoeksbureau Geheugen Collectief (2013-2015). Als assistent-curator in het Fotomuseum Antwerpen maakte ze de voorbije 5 jaar mee de tentoonstellingen van internationale en nationale fotografen (2014-2019). Een belangrijke expositie over de grens tussen film en fotografie was The Still Point of the Turning World, Between Film and Photography (2017). Verder is ze sinds 2014 verantwoordelijk voor het platform voor fotografisch talent .tiff, waar ze instaat voor de selectie, het netwerk en de coaching van fotografen en de redactie van het magazine. Ingrid heeft een master in Beeldende Kunsten – Fotografie (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen, 2007-2011) en een master in Geschiedenis (Universiteit Antwerpen, 2007-2011) met als specialisatie Cultuur — Nieuwste Tijd. Haar thesis was De verbeelding van België. De constructie van nationale identiteit in vroege non-fictiefilm, 1895-1914.

Inne Eysermans

Inne Eysermans is frontvrouw, songschrijver, arrangeur, producer en muzikant van de band Amatorski. Amatorski toerde internationaal, maakte interactieve multimediaprojecten en de titelsong voor de succesrijke serie The Missing (BBC). Ze werkten daarnaast o.a. samen met Julia Holter en Hiele. In tussentijd studeerde ze af aan het Conservatorium in Gent in de richting Muziekproductie en maakte geluid/muziek voorfilm, theater en radio/podcast. Ze maakte verschillende klankverhalen met schrijver Saskia De Coster, die onder andere gepresenteerd werden op TAZ, Bozar en Watou. Voor Katharina Smets maakte ze eerder muziek voor audioverhalen (Detroit Detour, Menuet) en een audiogids (Van Gogh Museum). Sinds 2017 vormt ze samen met Katharina Smets en Ingrid Leonard het collectief The Space Between. Onder het persona Velma Spell maakt ze samen met Liew Niyomkarn geluidsperformances en een maandelijkse radio show (The Word). Recent startten Liew en zij samen met Jo Caimo en Sjoerd Leijten het collectief toitoi DROME: een fysieke en mentale ruimte waar experiment voorop staat. In zowel haar solo als collaboratief werk, zoekt ze naar interactieve performance systemen waarbinnen instructie en spontane acties in eenzelfde ruimte organisch kunnen bestaan. Sinds september 2017 is Inne gastdocent voor het vak geluid/muziek in de opleiding Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

Meer info

The Space Between

In residentie LAND

Detroit. Motor City. De stad die in amper een eeuw tijd gekatapulteerd werd in een enorme economische groei. Van overal ter wereld kwamen mensen naar Detroit om in welvaart te  leven, een huis met een tuin te hebben, een auto te kopen. Miljoenen trokken uit het zuiden van de Verenigde Staten om te werken in de fabrieken. Migranten zochten een nieuwe gemeenschap in de uitdijende stad, en namen tegelijkertijd hun thuisland mee. Maar dan kwam een einde aan de voorspoed.  Sociale onrust en grote economische veranderingen zorgden voor het verval van infrastructuur en talloze huizen. Meer dan de helft van de bevolking trok weg, maar de trots van Detroit bleef. In de lege ruimtes van de stad hangt herinnering, en wordt tegelijk plaats gemaakt voor nieuwe verhalen bovenop de geschiedenis.

Voor de multimediale documentaire voorstelling LAND richten theatermaker Katharina Smets, videokunstenaar Ingrid Leonard en geluidskunstenaar Inne Eysermans hun blik op een kleine Belgische migrantengemeenschap in Detroit. Ooit verlieten hun voorouders België met hoop op een beter leven in de Verenigde Staten. Nu vullen ze hun Belg-zijn in door krulbol te spelen, een eigen versie van Manneken Pis op te richten en een nieuwe Vlaamse Leeuw te verzinnen. De Belgian-Americans houden ons een vervormde spiegel voor. Plots bevinden we ons in een Belgische twilight zone.

The Space Between maakt documentaire vertellingen en performatieve installaties tussen beeld, tekst en geluid. Voor LAND werken Inne, Ingrid en Katharina samen met kunstenaars uit Detroit: de dichteres Marsha Music en de muzikant en activist Bryce Detroit. Marsha en Bryce buigen zich samen met hen over vragen over nationale identiteit, migratie in een superdiverse wereld, en de vrijheid om je nationale symbolen weer toe te eigenen.

LAND verenigt verhalen en rituelen, perspectieven en geschiedenissen in een multimediale documentaire voorstelling.

project details