The Instrument

Biografie

The Instrument maakt performances die voortvloeien uit de samenwerking tussen choreografe Maya M. Carroll en componist Roy Carroll. Het werk van The Instrument is sensueel en wordt gekenmerkt door een bijna moleculaire tactiliteit en visceraliteit. Ze hanteren daarbij een duidelijke bewegings- en geluidsesthetiek, iets wat doorsijpelt in alle andere aspecten van de performances zoals, scenografie, lichtontwerp, grafisch ontwerp en beeldende kunst.

Maya M. Carroll is choreografe, performer, mentor en docente, en gevestigd in Berlijn sinds 2004. In de afgelopen veertien jaar heeft Maya meer dan 30 werken gemaakt, van solo’s tot uitgebreide groepsstukken. Ze heeft samengewerkt met artiesten met verschillende achtergronden; dansers, beeldend kunstenaars, dichters, muzikanten, acteurs, operazangers, toneel- en lichtontwerpers. Maya is actief als zelfstandig choreografe maar werkt bij gelegenheid ook in opdracht voor staatstheaters, onafhankelijke gezelschappen en dansacademies. Haar choreografisch werk speelt zich af op het snijvlak tussen het tastbare en het ingebeelde; werkelijkheid en mythe, steeds vertrekkend vanuit de grenzeloze expressie van het dansende lichaam.

Tussen 1997 en 2000 danste Maya in Muza-dansgezelschap, Tel-Aviv, Israël. Ze werkte vijf jaar samen met choreograaf Lara Barsacq (Tel-Aviv – Parijs). Tussen 2000 en 2003 danste Maya in het dansgezelschap Batsheva Ensemble, onder leiding van Ohad Naharin. Ze danste ook in de werken van Anat Danieli, Sharon Eyal en Arkadi Zaides. In 2005 vervoegde Maya het Research Project bij Sasha Waltz & Guests in Berlijn. Sinds 2013 werkt ze samen met choreograaf en regisseur Julyen Hamilton. Ze vervoegde zijn compagnie Allen’s Line in drie voorstellingen; Goat Ocean, Mud Like Gold en The Light from Beneath Reaches.

Roy Carroll is een muzikant en componist, gevestigd in Berlijn. Hij werkt voornamelijk met elektro-akoestische media; – transducers, synthese, feedback, audio-opnamen, versterking, software, – auditieve en psycho-akoestische fenomenen zelfs; om meerlagige vormen te maken die voortdurend opnieuw onderhandelen over de transformatie van elektrische audiosignalen naar verstoorde lucht.

Roy werkt samen met Maya M Carroll als collectief ’The Instrument’ sinds 2011. Samen creëerden ze meer dan 30 voorstellingen. Zijn werk met The Instrument breidt zijn elektro-akoestische / kinetische esthetiek uit om beweging en lichamelijkheid en de mogelijkheden van toneel en theater te omvatten.

Meer info

The Instrument

Foto Maya M Carroll: Julia Lipkins

In residentie Encapsulation

‘Encapsulation’ belicht de innerlijke wereld van een enkel personage. Ze beweegt, handelt, worstelt, verandert en transformeert binnen een droomstaat, een ‘alternatieve dimensie’. Ze manifesteert zichzelf binnen dit universum; ze vormt het, speelt er verschillende rollen in, ze beveelt situaties maar vindt ze ook zelf uit. Belichaamde beelden verschijnen in een hypnotiserende, tastbare en sonische omgeving, als een hybride van mythe en science fiction. In elke scène en met elke nieuwe situatie ontvouwt zich een narratief van groei en verandering. Een spel zonder grenzen dat uitmondt in een epische revelatie.

‘Encapsulation’ vindt zijn oorsprong in de allereerste ontmoeting tussen choreografe Maya M. Carroll (IL/DE) en danseres Stephanie Van Aken (BE) in 2010. Als studente aan de Salzburg Experimental Academy of Dance, maakte Stephanie deel uit van Maya’s creatie ‘Undergrowth’, een stuk met zeven dansers voor de compagnie Bodhi Project. In dit stuk werd een personage ontwikkeld – belichaamd en gedanst door Stephanie – dat een hele unieke wereld en eigen verhaal op scène bracht. Voor de nieuwe creatie, getiteld ‘Encapsulation’, wordt dit personage als basis genomen en krijgt het een heel podium voor zichzelf.

project details