Rona Kennedy

Biografie

Rona Kennedy bouwt werelden, creëert scheuren: tijdelijke autonome plekken voor experiment en agency. Als kunstenaar gebruikt ze performance, interventies in de publieke ruimte, audiovisuele installaties en workshops als manieren om gesprekken op gang te brengen. Ze is nieuwsgierig naar wat er in deze ontmoetingen kan ontstaan.

Ze komt oorspronkelijk uit Groot-Brittannië en is afgestudeerd in Theater en Performance Studies aan de Universiteit van Warwick. Ze werkte in Londen als freelance kunstenaar met dakloze jongeren, sekswerkers en vluchtelingen. Sinds ze in België woont, werkte ze als regisseur, performer en workshopbegeleider voor onder andere Mestizo Arts Platform, Victoria Deluxe, Bij de Vieze Gasten en Wisper, en als docent en artistiek onderzoeker aan de Karel de Grote hogeschool.Ze is gefascineerd door (collectieve) praktijken die meerstemmigheid, dialoog en wederkerigheid verkennen. Ze maakt deel uit van het artistiek onderzoeksproject Migrating Dialogues dat werkt rond migratie, macht en voorrecht. Ze is medeoprichter van ZORAS collective. Dit interdisciplinaire collectief van kunstenaars en activisten onderzoekt hoe we voorbij de tweedeling hoop/loosheid, in/actie kunnen bewegen om meervoudige en complexe praktijken voor ecologische en sociale verandering te ontwikkelen.

Meer info

Rona Kennedy

In residentie The Unreliable Archives

The Unreliable Archives’ is een audio-installatie-performance over de onbetrouwbaarheid van (collectieve) herinneringen.

Een archief kan nooit betrouwbaar of volledig zijn: het is een subjectieve verzameling van fragmenten, geordend door subjectieve archivarissen binnen een specifiek tijdperk of kader. Ook onze herinneringen zijn onbetrouwbaar, subjectief en veranderen doorheen de tijd. Door een kader van onbetrouwbaarheid te gebruiken, stelt Rona Kennedy het idee van ‘objectiviteit’ in vraag en onderzoekt ze welke verhalen ontbreken of verzwegen zijn.

In verhalen over mijnbouw linkt Kennedy bijvoorbeeld ondergrondse verhalen met bovengrondse. Ze verzamelt niet alleen verhalen over migratie en mijnbouw in Zuid-Afrika, maar ook verhalen over de impact van mijnbouw op de Laplandse natuur en gemeenschappen. Verhalen over de zoektocht naar je roots en, ondanks (collectieve) trauma’s, het vinden van je thuis. Denk hierbij aan gedwongen landonteigening, het Britse internaatsysteem, of het separatistische homelands-systeem in Zuid-Afrika destijds.

De impact van deze trauma’s, op zowel mens als natuur, is niet onmiddellijk zichtbaar. De trauma’s worden over generaties heen doorgegeven en vormen letterlijk littekens in landschappen.

Het verzamelen en delen van zulke verhalen, als startpunt voor ontmoeting en uitwisseling, staat centraal in Kennedy’s artistieke praktijk.

In deze transdisciplinaire installatie nodigt Kennedy ons uit als medearchivarissen, om de tijd te nemen deze complexe materie te ‘voelen’. Welke veranderingen in perspectief wil je zelf zien? In  welke complexe relaties zit je zelf verweven?

project details