Nazanin Fakoor

Biografie

Nazanin Fakoor is een Iraanse Duitse beeldend kunstenaar en regisseur. Zij studeerde Theaterwetenschappen aan de Ludwig-Maximilian Universiteit in München en aan de Sorbonne Nouvelle in Parijs. Daarna studeerde ze scenografie aan de La Cambre School voor Beeldende Kunsten in Brussel. Haar studies leidden haar uiteindelijk naar de grens tussen theater en beeldende kunsten.

In 2004 ontmoet ze de Amerikaanse avant-garderegisseur Robert Wilson, die haar introduceert in zijn artistiek laboratorium in New York waar al even geïntegreerd wordt gewerkt: fotografie, performance, video, choreografie, geluid en licht beïnvloeden elkaar als deelfragmenten van de hedendaagse beeldende kunst.

Fakoor’s beeldende en performance installaties zijn utopische benaderingen van een realiteit die zich ook al in een grensgebied bevindt: tussen herkenbaar en bevreemdend, tussen waarheid en illusie.

Haar recente creaties omvatten de interactieve installatie Light Drawing en de immersieve installatie, de perfomatieve installatie en de muziektheatervoorstelling van Rainbow. Haar werk werd getoond in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en Canada.

Meer info

Nazanin Fakoor

Foto: Moulay Guissée

 

In residentie Rainbow

Rainbow is een project dat vragen stelt over identiteit en de vele facetten ervan. Tijdens de laatste onderzoeksfasen heeft dit project zichzelf als meervoudig in zijn vorm getoond. Vier vormen ontwikkelen gelijktijdig dezelfde bouwstenen en komen voort uit hetzelfde onderzoeksmateriaal: de Rainbow Fountain, de performance met livemuziek, de Immersive-installatie en de video-installatie.

Het werk is geïnspireerd door The Conference of the Birds van de Perzische dichter Attar. In Attars werk wordt de identiteitsvraag opgelost door liefde (door het anders zijn) en staan ​​de vogels symbolisch voor de ziel. Het is het gesprek van ons innerlijke zelf. Op dezelfde manier als regenbogen worden gevormd door de reflectie, breking en verspreiding van zonlicht door regendruppels, zijn we allemaal het resultaat van een oneindig aantal reflecties of brekingen van de ontmoetingen die we maken tijdens ons leven, en dit vanaf het begin, met onze eerste ontmoeting – dat met onze familie.Onze identiteit is meervoudig. Er is alleen maar een standpunt, hoewel we constant worden geconfronteerd met een vereenvoudigende indeling (rechts en links, jong en oud, man en vrouw, enz.). Het lijkt echter duidelijk dat we complexe mensen met verschillende facetten zijn en lagen die zich gedurende ons leven verzamelen en die daarom verschillende dingen tegelijkertijd zijn.

details project

In residentie HEXENEINMALEINS

Hexeneinmaleins is een videoperformance over heksen en de vrouwelijke datakloof.

Onzichtbaarheid, niet-verschijning en uitroeiing zijn centrale figuren waarrond het stuk is opgebouwd. Mannen zien als de menselijke standaard is fundamenteel voor de structuur van de menselijke samenleving. En dus luisteren we naar een gesprek over vrouwelijke crashtestdummies en onopgemerkte hartaanvallen, verweven met fragmenten uit emblematische heksenscènes in klassieke literatuur als Shakespeares Macbeth en Goethes Faust.

Voor haar onderzoek naar het contrast tussen de beeldvorming van heksen en hoe heksenjachten feitelijk plaatsvonden, ontwikkelde Nazanin Fakoor in een eerdere onderzoeksfase een video over angst. Ze stelde mensen vragen als «Wat is een heks?» en “Waar ben je bang voor?” en creëerde een associatieve droomreeks uit de antwoorden die ze ontving. Dit materiaal wordt nu verder uitgewerkt tot een videoperformance.

details project