Ugo Dehaes

Biografie

Choreograaf Ugo Dehaes vertrekt bij het maken van zijn voorstellingen steeds vanuit de blik van de toeschouwer. Eerder dan te schermen met ingewikkelde concepten, vraagt  hij zich tijdens de creatie voortdurend af wat hij zelf graag op dat moment zou zien  gebeuren op het podium. Op die manier deelt hij zijn eigen verwondering en fascinatie  voor beweging met het publiek. Door uit te zoomen op een persoonlijk verhaal zet hij zijn eigen eerste vonk om in iets herkenbaars voor iedereen. Daardoor biedt hij het publiek een andere manier aan om naar de wereld te zien.

In het verleden focusten zijn sobere, radicale maar toegankelijke voorstellingen op de kracht van de dans en de dansers. Dehaes is immers gefascineerd door het menselijke lichaam en door de persoon die in dat lichaam leeft. De laatste tijd implementeert hij dit onderzoek op robots en vraagt hij zich af hoe extreem je kan denken in de zoektocht naar efficiëntie en optimalisatie van de maatschappij.

Meer info

Kwaad Bloed

Foto: Tina Herbots

In residentie Forced Labor: Arena

Hoewel artificiële mensen en mechanische automaten al sinds de oudheid bedacht en gemaakt worden, bestaat het woord robot nog maar 100 jaar. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en wordt verwacht dat er tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs door hen overgenomen zullen worden.

Choreograaf Ugo Dehaes stelt deze evolutie in vraag door ze toe te passen binnen zijn eigen artistiek proces: hij onderzoekt hoe hij zijn dansers kan vervangen door robots en zichzelf door artificiële intelligentie.

Naar aanloop van de tafelvoorstelling Forced Labor (première in 2021) presenteert hij zijn robots in de vorm van een installatie-parcours. In kleine groepjes loop je langs verschillende robots die hard oefenen om danser te worden. Je ziet hoe de robots beter worden in hun bewegingen en je helpt hen om intelligenter te worden door ze zelf te besturen en te beoordelen. Je vangt een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen. Maar is dat wel waar we naartoe willen?

details project

In residentie Forced Labor

Forced Labor is een dansvoorstelling met robots. Hoewel artificiële mensen en mechanische automaten al sinds de oudheid bedacht en gemaakt worden, bestaat het woord robot nog maar 100 jaar. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en wordt verwacht dat er tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs door hen overgenomen zullen worden.

In Forced Labor stelt choreograaf Ugo Dehaes deze evolutie in vraag door ze toe te passen binnen zijn artistiek proces. Hij investeert in robotmateriaal en creëert een voorstelling waarin de menselijke artiesten vervangen worden door artificiële intelligentie en robots. Robots die altijd beschikbaar zijn, nooit moe worden en niet vergoed moeten worden.

De toeschouwers nemen plaats rond een grote tafel waarop zich een voorstelling met kleine, erg organisch-ogende robots ontrolt. Doorheen de voorstelling evolueren ze naar complexere machines. Van heel dichtbij maakt het publiek mee hoe robots ontstaan, evolueren, leren bewegen, zich organiseren en een dansvoorstelling ontwikkelen.

In Forced Labor vangen we een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen. Maar is dat wel waar we naartoe willen?

details project