Renée Goethijn

Biografie

Renée volgde regie aan het Ritcs in Brussel. Ze tast er de grenzen af tussen theater en beeldende kunst. Tijdens haar opleiding maakt ze To get properly confused you have to put your head underwater. Deze voorstelling wordt samen met haar eindwerk Two things to do and two more things to do en haar performance UFO’s geselecteerd voor TAZ Jong werk 2013 en er gepresenteerd als drieluik. Na haar studies krijgt ze een jaar onderdak in Kc Nona binnen een jongemakerstraject. Daar werkt ze o.a. mee aan Katja Dreyers Kroniek en sluit af met de eigen creatie Reconstruction of the day I left. Samen met nog een 15-tal andere ex-Ritcsers richt ze K.A.K. op, een los-vast verbond van theatermakers, knutselaars, denkers en andere sjoemelaars. De afgelopen jaren werkt ze in co-creatie met Dries Gijsels aan twee voorstellingen, No Use For Binoculars (2015) en Totally (2017). Verder werkt Renée als begeleider bij jeugdtheater Bronks en bij jeugdtheater Larf!, waar ze sinds kort ook de artistieke coördinatie van de atelierwerking op zich neemt.

Meer info

detheatermaker – Renée Goethijn

Foto: C-mine cultuurcentrum

In residentie TOTALLY

In TOTALLY proberen Dries Gijsels en Renée Goethijn een voorstelling te maken waarin niets kan misgaan. Voor elk mogelijk probleem dat zich zou kunnen gaan voordoen, wordt preventief een oplossing voorzien. De mogelijkheid van een lege zaal, een vergeten lap tekst die de hele betekenis verandert, brand, een overstroming, het overlijden van een acteur op scène, alles wordt overlopen. Samen met performers David Chazam, Lotte Diependaele, Micha Goldberg en Femke Stallaert onderzoeken Gijsels en Goethijn hoe ver ze hierin kunnen gaan.

Ze vertrekken van de vraag: als er niets kan misgaan, kan er dan nog iets wezenlijks gebeuren? Kunnen we nog wel om met de fundamentele onzekerheid die bij het leven hoort? Hoezeer zijn we doordrongen geraakt van het geloof dat de werkelijkheid volledig controleerbaar is? Durven we het onverwachte nog toelaten? Durven we nog te verdwalen?

TOTALLY toont een afspiegeling van een getoeristificeerde wereld waarin toeval en onzekerheid systematisch gemeden worden ter wille van comfort, gemak en efficiëntie. Verwacht u dus aan een hoogst oncomfortabele, uiterst ongemakkelijke en volkomen inefficiënte voorstelling over wat er kan gebeuren, als er niets meer kan gebeuren.

details project