Mario Leko

Biografie

Na een beeldende kunstopleiding volgde Mario Leko (1982, Split, Kroatië) moderichting aan de faculteit textieltechnologie in Zagreb. Tegelijkertijd ging hij als assistent kostuumontwerper aan de slag in het theater, ballet en opera. Vanaf 2006 werkte hij in Kroatië als autonoom ontwerper van kostuums en scenografieën in de podiumkunsten. In 2014 behaalde hij de bachelor film en video aan de kunstacademie in Split. Video en nog meer fotografie zijn van grote invloed en erg toonaangevend in zijn artistiek aanpak. Zijn werk was te zien in solo en groepsexposities in Kroatië, Frankrijk, België, Israël en Bulgarije. Na een Erasmus-semester in Gent in 2014 besloot Mario om in België te blijven, op zoek naar nieuwe invalshoeken voor zijn werk in het theater, fotografie en video. Voor deze crossover benadering en multimediale aanpak volgt hij een masterprogramma aan de Toneelacademie in Maastricht en ontwikkelt momenteel zijn eerste autonome productie. Mario Leko woont in in Gent.

Meer info

Mario Leko

Foto: Mario Leko

In residentie Here she lies, sir

Na meer dan 10 jaar ervaring in het theater als kostuumontwerper, decorontwerper, videomaker en fotograaf maakt Mario Leko voor het eerst zijn eigen werk Here she lies, sir.Het vertrekpunt van dit project zijn Ophelia, Lady Macbeth en Thaisa; drie vrouwelijke personages van Shakespeare die op het eerste zicht niet veel met elkaar te maken hebben, behalve dat ze niet veel spreken en dat ze alle drie dood gaan. Leko is gefascineerd door het feit dat deze figuren geworteld zijn in een tijd die vrouwen niet eens toeliet tot het theater en waar vrouwenrollen door mannen werden vertolkt. Met Here she lies, sir wilt hij onderzoeken wat hiervan vandaag nog rest. In zijn zoektocht naar antwoorden wordt hij bijgestaan door drie intrigerende performers: Darya Gantura als Ophelia, Marie De Corte als Lady Macbeth en Juriji des Klee als Thaisa. Leko stelt de vraag hoe deze performers worden gedefinieerd door hun performatieve lichaam. In welke mate heeft dit invloed op wat wij als publiek ervaren? En welke invloed heeft deze interactie tussen de blik en het subject op de betekenis die ontstaat?Daarnaast onderzoekt Leko de manier waarop betekenissen worden gerepresenteerd via afbeeldingen. Hiervoor vertrekt hij van het schilderij van Ophelia van de Britse schilder Sir John Everett Millais. Dit is  tot op de dag van vandaag een van de meest memorabele representaties van de vrouw als slachtoffer. Wat betekent dit nog vandaag.

details project