Lola, Yinka & Sara

Biografie

De samenwerking tussen Lola Bogaert, Yinka Kuitenbrouwer & Sara Haeck startte drie jaar geleden tijdens het Montignardsproject van Monty Kultuurfaktorij. Tegen een hoog tempo maakten zij voorstellingen en toonmomenten.

Het verlangen om collectief samen te werken ontstond simpelweg door elkaar bezig te zien. Door de confrontatie met elkaar aan te gaan levert dit materiaal op wat zij individueel nooit zullen maken. Ze dagen elkaar uit vanuit onze verschillende werkwijzen, en zoeken daarin naar een gedeelde taal. De kracht van het collectief ligt in de consensus en dat is dan ook altijd hetgeen waar zij naar op zoek gaan. Zij brengen onze drie theaterpraktijken samen: die van de speler, de maker en de regisseur. Het proberen samenvoegen van die verbeeldingswerelden is wat dit collectief doet leven.

Hun samenwerkingsverband resulteerde in 2017 in “De Tantalus in 10 minuten”, een lekker vrouwonvriendelijk stuk van 15 minuten, want ja, ze spelen vals. Ze vatten de Tantalus, een 719 pagina’s tellend toneelstuk van John Barton, in vijftien minuten. Een race tegen de klok met een oeroud verhaal waar de vrouw gereduceerd wordt tot lijdend voorwerp. Letterlijk en figuurlijk.

In het najaar van 2018, in de Broedplaats van Festival Boulevard werd hun samenwerking voortgezet en bestendigd. Daar maakten zij ‘De Odyssee: 24 verzen in 24 minuten’. We doorgronden Odysseus, de ingewikkelde man, in vierentwintig minuten, waarbij we elk een ander vrouwelijk personage uit dit verhaal vertolken: Kirke, Penelope en Calypso. Via het perspectief van deze drie vrouwen horen we verhalen over de figuur Odysseus en zijn reis. Odysseus zelf zwijgt in alle talen. Deze twee voorstellingen vormen de eerste twee delen van onze Griekse Trilogie.

Foto: Denis Van Laeken

In residentie Trilogie

In C-TAKT doen Lola, Yinka & Sara verder onderzoek rond onze Griekse Trilogie door drie vrouwen in (min of meer) drie kwartier. In dit project onderzoeken zij hoe ze oude verhalen opnieuw kunnen vertellen vanuit een modern en vrouwelijk perspectief. Tijdens hun residentie in C-TAKT zullen zij werken aan het derde en laatste deel, De Oresteia in de Overige Seconden. Zij zijn in deze Oresteia (een trilogie in zichzelf) vooral geïnteresseerd in de handelende vrouw. Eindelijk een Grieks epos waar de vrouw het heft in eigen handen neemt. Maar hoe wordt de vrouw hier geschetst? Hysterisch? Machtsgeil? Wraakzuchtig? In plaats van de vrouwen zo weg te zetten proberen ze ze te begrijpen. Maar de vrouw is allesbehalve onschuldig. Helaas is de realiteit ook hier dat het grijpen van macht gepaard gaat met grof geweld. Het roept de vraag op: kunnen we geweld alleen maar beantwoorden met geweld? Is dit een cyclus zonder zin en zonder einde? Of luidt het oeroude antwoord toch: als ons kwaad is aangedaan dan reageren wij dat af op anderen. Dat is menselijk.

Tijdens hun drie weken residentie in C-TAKT gaan we aan de slag met dit epos om een eigen antwoord te formuleren op deze vragen.

Deel 1 – De Tantalus in tien minuten

“Het is een ramp voor de familie.Eén verkrachting is een ongeluk.Men leert er op den duur mee levenzoals ik met uw moeder.Twee zorgt voor kritiek:‘Waarom keek u niet uit uw doppen?’Drie – dat duldt geen mens.Zo iemand breekt de gouden wetdie zegt: hou maat.”

Lola Bogaert, Sara Haeck & Yinka Kuitenbrouwer proberen de Tantalus, een 719 pagina’s tellend toneelstuk van John Barton, in tien minuten te vatten. Een race tegen de klok met een oeroud verhaal. Tantalus is de stamvader van een grote Griekse familie die zich laat leiden door wraakzucht, jaloezie en geweld.

Deel 2 – De Odyssee: 24 verzen in 24 minuten

“O muze, vertel van de zwerver die maar rond bleef dolenEn verbleef in paleizen, huizen, grotten en holen.Hij zag de steden veler mensenEn leerde hun gewoonten en zeden.O Muze, vertel ons over de tafels waaraan hij zatDe bedden waarin hij sliep,Het eten dat hij at.De verhalen die hij hoorden.En de vrouwen die hem bekoorden.Vertel het ons, O muze,En begin, waar u het goeddunkt, het verhaalOnder het genot van een lekker maal.”

Het publiek zit bij Lola Bogaert, Sara Haeck & Yinka Kuitenbrouwer aan tafel en onder het genot van een hapje en drankje wordt er een verhaal over gastvrijheid vertelt. Ze proberen De Odyssee, een oud epos van Homerus, in vierentwintig minuten te vatten. Lola, Sara en Yinka vertolken elk een andere vrouwelijk personage uit dit verhaal: Kirke, Penelope en Calypso. Via het perspectief van deze drie vrouwen wordt de figuur Odysseus en zijn reis geschetst.

Deel 3 – De Oresteia in de overige seconden

Wordt verwacht.

details project