Foto door Sara Claes

Ine Claes

Biografie

Ine is een transdisciplinair kunstenaar die werkt met beweging, stem, geluid en beeldende kunst. In haar werk legt zij de nadruk op vocale compositie en improvisatie, de innerlijke weg van de beweging en de afbakening van de persoonlijke ruimte. Ze is op zoek naar het ontstaan van desoriëntatie bij de performer en bij het publiek door het toepassen van multitasking waarbij zij verschillende lagen samenbrengt.

In 2019 ontving zij een beurs van de Vlaamse overheid voor de ondersteuning van haar onderzoek waarin ze specifiek kijkt naar de gemeenschappelijke kenmerken in haar werk en het Japanse theater. Ine creëert geluidsprojecten, geluidscomposities en –voorstellingen en werkt samen met verscheidene artiesten. Nadat ze in 2008 afgestudeerde aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten bracht Ine’s interesse in beweging en beeldende kunsten haar tot samenwerkingen op het vlak van interventies in de publieke ruimte, kortfilm en installaties met verschillende beeldend kunstenaars als Liesbeth Marit, Tomas Israël & Jacques Urbanska, Koen Moerenhout en Sara Claes.

Haar belangstelling voor de wereld van het geluid groeide met de jaren en ze werd een stem-autodidact. In 2012 creëerde ze haar eerste werk waarbij stem, beweging en de publieke ruimte werden samengebracht in het duet Riptide met Aloun Marchal, in première op Nuit Blanche Brussel 2012. Als danseres en vocaliste werkte ze samen met Jerzy Bielski, Marion Levy, Sabine Molenaar, Cie Le Cardage, Aloun Marchal en anderen. In 2018 was zij assistante mise en scène in de Opera van Lille voor de opera La Légende du Roi Dragon van Arthur Lavandier.

In 2013 stichtte zij, samen met Johanne Saunier, het muziek- en dansproject Ballets Confidentiels waarin het duo stem, muziek en dans samenbracht. Het gezelschap creëerde stukken bedoeld voor de onconventionele ruimte. Ine ontwiep en voerde een breed repertoire uit en werkte samen met verschillende componisten, schrijvers en musici waaronde Georges Aperghis, Joâo Lobo, Martin Crimp, Quatuor Tana, Toma Gouband. De projecten werden vertoond in o.a. Handelsbeurs, Bozar, Paris Quartier d’été, Maison de La Danse Lyon, Odegand,… Na 5 jaar verliet Ine Ballets Confidentiels om zich te concentreren op haar eigen onderzoek en werken te ontwikkelen waarvoor zij zelf de stem en het geluid creëert. In 2017 creërde zij de solo stem/beweging I choke, You choke, let’s All choke together, op uitnodiging van het muziekfestival Ecouter pour l’Instant in Frankrijk. Dit werk kreeg de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie en was in residentie bij Nadine Brussels. Deze solo legde de grondslag voor haar lopende onderzoek en kunszinnige richting naar multitasking en desoriëntering.

In 2019 creëerde zij het geluidsproject DIVE, met Mathieu Calleja en Juan Parra Cancino, een project met stem, percussie en elektronische muziek voor musea en concertruimtes. Eveneens in ’19 creërt zij een nieuw project met Maja Jantar, Dialogues with a view – Soup for Breakfast, een project met videoprojectie en live stem. In 2020 volgt de creatie van asfaraswecantell, een voorstelling voor 2 zangers en 2 dansers die stem en beweging samenbrengt via een transdisciplinaire dialoog. Asfaraswecantell is haar eerste werk waarbij Ine niet zelf op scène staat. Het is een co-productie van C-TAKT, Muziekcentrum De Bijloke en kamikamka, met de steun van workspacebrussels, WALPURGIS/deFENIKS, Halolalune Production and L.A.R.D. In 2020 werd Ine uitgenodigd door beeldend kunstenaar Line Boogaerts, voor een artistieke samenwerking in Line’s project Interval Wiper Switch, waar zij, naast het performen ook de soundscape ontwierp voor deze installatie. In residentie in workspacebrussels en in première in Whitehouse Gallery in juli ’20. In seizoen ’20-’21 zal Ine een ontwikkelingsfase houden die focust op muzikale ontwikkeling, waarbij zij wil focussen op instant-stemcompositie, de theremin en field recordings. Tijdens deze ontwikkeling zal zij een onderzoek voeren met Braziliaans componist Otacílio Melgaço en vocalist Adrián Sánchez Núñez. Deze ontwikkeling wordt ondersteund door workspacebrussels, Nadine, Netwerk Aalst, Cas-co/30CC en Akropoditi Dance Center.

Meer info

Ine Claes

Foto: Sara Claes

In residentie Asfaraswecantell

Asfaraswecantell is een transdisciplinaire voorstelling waarbij stem en beweging verweven worden. Het is een performance voor 2 zangers en 2 dansers die elk hun eigen discipline zullen overstijgen. Ine vertrekt in haar werk altijd van het geluid, voor dit werk schreef zij een stemcompositie van 50min die de fundering vormt voor alle andere elementen als beweging, scenografie/ruimte en licht. Het werk is een portret van onze “24-on-going” maatschappij, waarbij de invloeden van multitasking en het non-stop bezig zijn op de performer, onderzocht worden. Ine werkt met het combineren van verschillende lagen, als stem, beweging en ruimte, en experimenteert met hoe deze lagen zich tot elkaar verhouden en hoe zij onafhankelijk (of niet) van elkaar functioneren. Door middel van verschillende technieken gaat zij op zoek naar het desoriënteren van performer en publiek, en schept op een absurde en virtuoze manier een eigenaardige wereld van geluid, beweging en ruimte. Zij is niet alleen op zoek naar het portretteren van ons drukke bestaan, maar wil tevens inzoomen op de poëzie van de simpele handeling.

details project