Foto door Sara Claes

Ine Claes

Biografie

Ine behaalde een bachelor Moderne dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten in 2008. Haar interesse voor beweging en beeldende kunstleidde tot samenwerkingen met beeldend kunstenaars Jacques Urbanska en Thomas Israel voor het project Percept (2008), met Liesbeth Marit en Sara Claes voor het project Les Soeurs de Consolation, een interactieve performance gecreëerd voor recyclart en het Stedelijk Museum Amsterdam (2006). Met Koen Moerenhout creëerde ze de outdoor performance The Artist Impulse 2068 in het kader van de tentoonstelling La Conquète du monde par l’image (2008). Ine werkte als danseres voor Joji Inc , Cie Le Cardage, Artshare, Cie Le Cardage, Sabine Molenaar, Jerzy Bielski en Marion Lévy. In 2012 creëert ze het duet Riptide, samen met Aloun Marshal en muziek van Sara Claes, een performance in een fontein gecreëerd voor Nuit Blanche Brussel en Stockholm Fringe. In 2013 start ze samen met Johanne Saunier het dans- en muziekproject Ballets Confidentiels, waar ze werkzaam was als choreografe,danseres en vocalist. Ballets Confidentiels werkt samen met George Aperghis, Joâo Lobo,B.C. Manjunath, Quatuor Tana, Pak Yan Lau, Martin Crimp en vele anderen en speelde onder andere in Bozar, Festival van Vlaanderen, Handelsbeurs, Paris Quartier d’été, Maison de la Danse Lyon en vele andere plaatsen. In 2018 zette ze de samenwerking stop om haar eigen praktijk meer ruimte te geven. In 2017 creëerde ze de solo stem/beweging I choke, You choke, let’s All choke together. Dit werk legde de fundering voor haar huidige onderzoek met residenties in C-Takt, Kunstencentrum Vooruit en CC De Ploter. Ze creëerde het vocaal solo werk On the Other side (’18). In 2019 creëert ze de geluidsinstallatie Dive met muzikanten Mathieu Calleja en Juan Parra Cancino, in première op M-idzomer Festival,Museum M. In 2020 zal ze voor haar nieuwe creatie As far as we can tell in residentie zijn in C-Takt, De Bijloke en Workspacebrussels.

Meer info

Ine Claes

Foto: Sara Claes

In residentie Asfaraswecantell

Asfaraswecantell is een transdisciplinaire voorstelling waarbij stem en beweging verweven worden. Het is een performance voor 2 zangers en 2 dansers die elk hun eigen discipline zullen overstijgen. Ine vertrekt in haar werk altijd van het geluid, voor dit werk schreef zij een stemcompositie van 50min die de fundering vormt voor alle andere elementen als beweging, scenografie/ruimte en licht. Het werk is een portret van onze “24-on-going” maatschappij, waarbij de invloeden van multitasking en het non-stop bezig zijn op de performer, onderzocht worden. Ine werkt met het combineren van verschillende lagen, als stem, beweging en ruimte, en experimenteert met hoe deze lagen zich tot elkaar verhouden en hoe zij onafhankelijk (of niet) van elkaar functioneren. Door middel van verschillende technieken gaat zij op zoek naar het desoriënteren van performer en publiek, en schept op een absurde en virtuoze manier een eigenaardige wereld van geluid, beweging en ruimte. Zij is niet alleen op zoek naar het portretteren van ons drukke bestaan, maar wil tevens inzoomen op de poëzie van de simpele handeling.

details project