fABULEUS

Biografie

fABULEUS (Leuven) is een uniek productiehuis voor dans en theater. Centraal staat de artistieke samenwerking tussen jong talent en ervaren makers. Op het podium staan de ene keer jongeren, de andere keer jongprofessionelen. fABULEUS biedt hen de nodige omkadering om hun talent en artisticiteit als speler, danser of maker te ontwikkelen en heeft op dat vlak ook een internationale voorbeeldfunctie. fABULEUS bereikt met zijn producties een breed publiek van alle leeftijden, met speciale aandacht voor jongeren en kinderen. fABULEUS is één van de drie stadsgezelschappen van Leuven. In 2011 verhuisde fABULEUS samen met enkele andere Leuvense artistieke en kunsteducatieve organisaties naar het Openbaar Entrepot voor de Kunsten (OPEK). Daar zijn kantoren, repetitieruimtes en ook een grote theaterzaal waar fABULEUS zijn eigen werk presenteert. Vanaf de eerste jaren heeft fABULEUS naast theater consequent dans voor een jong publiek op de agenda gezet. Langzamerhand kreeg het huis op dat vlak een voortrekkersrol. In het seizoen 15-16 werd fABULEUS huisgezelschap voor de Werking Jong Publiek bij STUK en sindsdien presenteert het daar al zijn dansvoorstellingen.

Meer info

fABULEUS

In residentie SNAP XL

In SNAP XL brengt choreografe Talitha De Decker alles samen wat voor haar het toppunt is van dansplezier: virtuoze lijven, wiskundige structuren én de vette beats van ’90s-muziek. Samen met 14 dansers creëert ze een feest dat zowel uitnodigend is, als vervreemdend. Disco-bewegingen vloeien samen tot geometrische patronen. Golven van symmetrie trekken door de bewegende massa. Let the rhythm ride you, guide you, sneak inside you, set your mind to move.

De cultuurcentra van Genk, Hasselt, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Maasmechelen, Lommel en Tongeren sloegen de handen in elkaar om samen met fABULEUS een professioneel podiumproject uit te werken voor jongeren met artistieke ambities. Tijdens de creatie doorkruiste de ploeg van SNAP XL heel Limburg.

project details

In residentie Paradise Now

Wat blijft er over van de erfenis van mei ’68? Samen met 13 jongeren tussen 14 en 23 jaar onderzoekt choreograaf Michiel Vandevelde hoe de wereld geëvolueerd is in de 50 jaar tussen 1968 en nu. Wat is er gebeurd met de waarden en de idealen van de sixties? Hoe kijken jongeren naar de geschiedenis en hoe zien ze hun toekomst?

Uitgangspunt is de legendarische voorstelling Paradise Now (1968) van het New Yorkse theatergezelschap The Living Theatre. Geïnspireerd door spirituele teksten als I Ching (het boek van veranderingen) en de Kabbalah probeerde The Living Theatre het publiek tot actie te verleiden door het mee te voeren in een vier uur durende extatische trip.

In deze nieuwe creatie blikt Michiel Vandevelde terug om iets te zeggen over de toekomst. Kan je nog nadenken over de toekomst in een wereld die ernstig bedreigd wordt door klimaatverandering? Wat zijn de idealen nu we ideologie hebben afgezworen? Hoe moet je revolteren nu de digitale revolutie het publieke debat heeft overgenomen? En toch, wanneer 13 jongeren 50 jaar geschiedenis scannen, in een wilde choreografie van iconische beelden, openen er zich misschien nieuwe perspectieven.

project details

In residentie PASSING THE BECHDEL TEST

“There are some stories which need to be retold by each generation.” Virginia Woolf, 1927

In PASSING THE BECHDEL TEST maakt Jan Martens samen met dertien jongeren een stand van zaken op met betrekking tot genderdiversiteit en gendergelijkheid in de wereld vandaag. Dertien jongeren kruipen in elkaars huid en in die van vrouwelijke auteurs en persoonlijkheden van vroeger en nu, van Woolf over Winterson tot Sontag, Solnit en Solange. Tekstfragmenten uit brieven, dagboeken, lyrics, essays en TED-talks vormen het frame waaraan hun eigen biografie wordt toegevoegd. Voor de eerste keer trekt Jan Martens volop de kaart van tekst. Vanuit zijn choreografische blik ontwerpt hij samen met 13 jongeren v/x dit manifest voor de toekomst.

project details