Enkidu Khaled

Biografie

Enkidu Khaled is theatermaker en performer. Hij studeerde theater aan het Institute of Fine Arts in Bagdad en werkte ook aan verschillende stukken in Bagdad. Hij is recentelijk afgestudeerd aan de opleiding DasARts in Amsterdam. Sinds 2008 leeft en werkt hij in België als theatermaker en performer. Hier regisseerde hij ‘Gecrashed’ (2009-2010), ‘Kidnap’ (2011-2012) en ‘dreams of environment’ (2012-2013). Hij was er altijd in geïnteresseerd hoe een menselijk wezen door zijn context wordt gevormd, en hoe het zich tot zijn verleden, heden en mogelijke toekomsten verhoudt. In elk van zijn werken wil hij onderzoeken hoe elementen als maatschappij, opvoeding, godsdienst, politiek, cultuur en transformatie de aard en het gedrag van dit menselijk wezen beïnvloeden. In zijn werk gomt hij de lijn tussen het gebied van het theater en dat van de performance weg om tot nieuwe definities te komen, die tussen deze twee heen en terug bewegen.

Meer info

De Brakke Grond – Enkidu Khaled

Foto: Bas De Brouwer

In residentie Working Method

Enkidu Khaled maakte met Working Method een voorstelling met een unieke kijk op de vormen die publieksinteractie kan aannemen. Hij laat de voorstelling nooit volledig uit handen, maar slaagt erin het publiek te betrekken in het aanleren van een dramaturgische truc die tot eigenzinnige performancekunst kan leiden. Uiteenlopend refererend naar eigen oorlogstrauma’s en het eigen verlangen om betekenisvol theater te construeren, maakt hij zijn publiek medeplichtig aan het mijmeren over het belang van kunstuitdrukkingen en reflectie.

Wanneer we echter op het punt staan volledig mee te zijn met de voorgestelde werkmethode, slaat Enkidu Khaled de grond onder onze voeten weg en voelen we pas de gelaagde thematiek die in deze kunstenaar schuilt. Geloven we echt dat kunst de wereld kan redden? Hoe ben je als kunstenaar in staat onzekerheid te omarmen in plaats van het je te laten verlammen? En zoals in deze performance zo treffend wordt gezegd … Waarom gaat het denken zo traag en geweld zo snel?

details project

In residentie Museum of Fear

“Het probleem van de mensheid kan alleen worden opgelost door voortdurende angst.”
Hassan Blasim, Lijkententoonstelling

Angst is de motor van onze dagelijkse routine en gedragingen. Het is alomtegenwoordig in de media, in gesprekken, in opinies, in beleid. Politici gebruiken het om bestaande wetten aan te passen en nieuwe gestemd te krijgen. De media voeden de bestaande schrik voor de ‘Ander’. De meedogenloze uitkomst van dit mechanisme dat de menselijke angsten voedt, wordt overal zichtbaarder. In hoeverre is angst een natuurlijk mechanisme van zelfbeschermingof bepaald door onze ervaringen? Waar en wanneer verandert dit in een allesvernietigend monster?

Een collectie kortverhalen en de persoonlijke biografie van de Iraaks-Finse kunstenaar Hassan Blasim vormen het startpunt van Museum of Fear waarin theatermaker Enkidu Khaled de huidige notie van angst onderzoekt. Blasim wordt beschouwd als één van de belangrijkste hedendaagse Arabische auteurs. Ondanks hun leeftijdsverschil van 15 jaar zijn zowel Enkidu als Hassan artistiek gevormd door hun ervaring in een door oorlog verscheurd Irak en een vreedzaam, maar meer en meer verward en angstig Europa.

Enkidu Khaled omringt zich door ‘diverse’ makers. Auteur, regisseur en performer Joachim Robbrecht zet zelf projecten op vanuit zijn Sichting Showmachine en zoekt in alles een poëtisch engagement naar de wereld. Beeldend kunstenaar Stan Wannet is ook ingenieur. Zijn kunstwerken zijn een sterk staaltje artificiële intelligentie. Theatermaker Nele Verreecken verbindt fictie met realiteit.

details project