C-TAKT#3 – Dag 2 – Karel Tuytschaever – Nada Gambier – Post uit Hessdalen – Richard Wiesner – Lieke Benders

C-TAKT#3 – Dag 2: programma – 14 september

Karel Tuytschaever – STRANGER

14 september 2019
20u15 C-mine

Vanuit één mannelijk lichaam verkent Karel Tuytschaever in STRANGER verschillende denkbeelden over de man.

Concept + regie, Karel Tuytschaever
Co-creatie en belichaamd door Laurent Delom de Mézerac
Scenografie + lichtontwerp door Lies Van Loock
Sound design, Frederik Van de Moortel
Originele muziekfragmenten van Paul Kalkbrenner, Malcolm Stewart + Alessandro Scarlatti
Artistieke samenwerking voor kostuum, Chris Snik
Artistieke samenwerking voor de film, Joery Erna
Artistieke samenwerking voor de film + visual effects, Arno Ringoet
Foley artist voor de film, Elias Vervecken
FX makeup artiest voor de film, Labhise Allara Mandango Ciratu
Keramiek voor de film, Kachiri Faes
Grafisch ontwerp voor keramiek, Jeroen Los
Posterbeeld Joery Erna
Dramaturgisch advies door Jesse Vanhoeck
Artistiek advies, Nienke Reehorst
Productie BARRY
Co-producent C-TAKT + DansBrabant
New Adventures Resident bij en met de steun van Dansmakers Amsterdam en ICK Amsterdam
Werd mogelijk gemaakt door Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerkingsverbanden tussen partijen in Vlaanderen, de provincie Noord-Brabant, de Provincie Limburg en de Provincie Zeeland
Met de steun van Zuidpool
Dank aan Schippers&VanGucht, Nicolas Baeyens / Koninklijke Academie voor Schone kunsten Antwerpen, Piet Van Dycke, Bram De Groote, Nicola Brajato, Jaan Jochems, Pascal Gielen en Peter De Graef

Nada Gambier – Voice of a City

14 september 2019
21u30 C-mine

The Voice of a City is een multidisciplinair project dat op een fantasierijke en reflectieve manier reist tussen werelden en tijden, gebaseerd op stadsverhalen in Europa en subjectieve percepties op het dagelijks leven. Het werk combineert fictie en feit, geheugen en interpretatie, en brengt persoonlijke, sociale en publieke stemmen bij elkaar. Tussen april 2017 en maart 2018 reizen Nada Gambier, Mark Etchells en Thomas Kasebacher door Europa, van zuid naar noord en van oost naar west, op zoek naar verhalen, getuigenissen en observaties van de huidige stand van zaken. Tijdens hun reizen houden ze zich bezig met open gesprekken met een breed scala aan lokale bewoners, samen reflecterend op begrippen als toebehoren, verandering en rijkdom. Bestaat er een verband tussen de wereld van een schoolleraar in Tbilisi, Georgië en een boer die op het platteland in België woont? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in perceptie van mensen van het heden? Hoe beïnvloedt een bepaalde geschiedenis (of het nu een persoonl

Deze verliest ontmoetingen en de onderdompeling in specifieke lokale contexten tot een maand per maand, zet hen aan om een creatief proces aan te gaan waarin teksten worden geschreven, beelden worden vastgelegd in de vorm van video, fotografie en tekenen en geluiden worden verzameld, klinkt dat op één of andere manier de aard van de bezochte plaatsen doorgeven en de mensen elkaar onderweg ontmoeten.

Post uit Hessdalen – 15 419ft

14 september
Op locatie (info volgt)

Met 15 419ft bouwt Post uit Hessdalen aan een muzikale installatie die vertrekt vanuit een fascinatie voor kijken in de verte.

Net als in Poolnacht vertrekt 15 419ft vanuit een denk- en waarnemingsoefening: hoe het fysieke aspect van ‘kijken’ een waarheid of werkelijkheid schept die anders kijken onderuit kan halen. Nadat de aanhoudende duisternis ons als evident en intuïtief beschouwde perceptievermogen aan het wankelen bracht, onderzoeken we in 15 419ft ons (on)vermogen om in de verte te kijken, een fysische sensatie die door toegenomen urbanisatie zwaar onder druk is komen te staan.

Onze ogen zijn in staat om onnoemelijk ver te zien: ze zouden op 15 km afstand de vlam van een kaars kunnen onderscheiden. Het vergezicht ontspant de ogen en zorgt voor een gevoel van rust. Sinds de industrialisering en informatisering is het vergezicht ons in grote mate ontnomen en zit onze blik steeds meer gevangen tussen beton en beeldschermen. Wat als er een samenhang bestaat tussen niet meer ver kunnen kijken naar de horizon en niet meer visionair kunnen denken? Zou het kunnen dat we zowel fysiek als geestelijk steeds minder in staat zijn om ‘ver’ te zien? Zoals filosoof Maurice Merleau-Ponty schreef: “onze ogen, meedenkers van de wereld”?

Met een ‘afstandscompositie’ brengen sopraan Els Mondelaers en tubaspeelster Berline Deman ode aan de sensatie van het verre zicht. Net als ons zicht is ook ons gehoor erg gevoelig: zonder maskering door andere geluiden zou een klank over een afstand van 564 kilometer hoorbaar kunnen zijn. Met een analoog en zelfgebouwd instrumentarium onderzoeken we hoe muziek de diepte van een landschap kan schetsen.

15419ft is een muzikale installatie, gerealiseerd samen met Bram Rombouts en het atelier van C-TAKT, die het publiek uitnodigt voor een bijzondere auditieve en visuele ervaring in openlucht. Komt iets dichterbij of gaat het verder weg? En moet je je ogen of oren geloven? Samen ontdekken we het vergezicht dat de locatie biedt en hoe het onze perceptie ontwricht, alsof het een eigen copernicaanse revolutie betreft.

Richard Wiesner – 28

14 september
Doorlopend op C-mine plein

Richard Wiesner, die we zouden kunnen omschrijven als een post-conceptuele beeldhouwer, is vooral geïnteresseerd in verbleekte en rottende objecten en symbolen die de werkelijke staat van ons heden tonen en bepalen.

Wiesner’s recente project, laconiek genaamd “28” volgens het aantal staten van de Europese Unie, bouwt voort op de essentie van veel van zijn eerdere werken: de lege hoogmoedigheid en absurditeit van de symbolen van ons gemeenschappelijk bestaan. Een eenvoudige installatie die met zijn geometrische raster lijkt op een moderne militaire begraafplaats, presenteert zonder enige bijschriften de tekst van alle 28 hymnes van EU-landen, allemaal vertaald in de taal van de huidige installatielocatie. De resulterende Babylonische spraakverwarring trekt ons ergens in de Middeleeuwen of de Romantiek: zonder zelfs maar te weten wiens volkslied het is, kunnen we ofwel vieringen van het mooiste land lezen of overdreven gebaren naar de omringende landen. Die 28 lofzangen herinneren ons er dus nog steeds aan dat onze individuele nationale geschiedenis veel ouder is en veel bloed, haat en grieven bevatten over de naties.

Wiesner transponeert daarom de huidige Europese situatie twee eeuwen achterlijk en laat de oorspronkelijke dromen, ambities en ambities van individuele Europese landen spreken over tijden, waarin de concepten land, taal en romantische schoonheid zich juist in dramatische omstandigheden hebben gevormd. Hoe kunnen we op zo’n basis een zinvolle multi-staat bouwen met een coherent programma en retoriek? Is de installatie van Wiesner een waarschuwing voor 19e-eeuwse geesten die nog steeds ons onvermijdelijk nationalistische onderbewustzijn beheersen? Of, integendeel, is het een minimalistisch kerkhof van de naties, die in de 21ste eeuw onvermijdelijk worden ondermijnd door de voortschrijdende globalisering en migratie? Wat betekenen al die oude woorden vandaag? Dat is wat iedereen zelf moet beantwoorden.

Lieke Benders – STIL.de mini-expo & STIL.Het Auditorium

14 september
Doorlopend te bezoeken tussen 19u30 & 21u30
C-mine Compressorenhal
19u30 STIL.Het Auditorium C-mine Foyer

Ontdek het STIL.project van Hoge Fronten/Lieke Benders. Vier jaar lang onderzoekt theatermaker Lieke Benders de stilte in al haar verschijningsvormen. Vanuit STIL.het lab in Klooster Wittem onderzoekt zij sinds 2017 samen met haar team het belang van stilte en stilstaan in een steeds roerigere maatschappij. Deze bevindingen ontwikkelen zich in performances en installaties die te zien zijn op diverse podia en festivals in Nederland en België. Het STIL.project groeit uit tot één groot finale museum in 2020.

STIL.de mini-expo biedt een overzicht van het STIL.project tot nu toe. Zo is er bijvoorbeeld een levensgrote stolp waarin je een wandeling maakt door de natuur, terwijl je zit, en kun je luisteren naar de bijzondere verzameling stiltes van de stiltecomponist.

STIL.de mini-expo bevat ook STIL.het auditorium. Dit is een pop-up podium waar verdiepende gesprekken met stiltekenners plaatsvinden. Gedurende een half uur, onder het genot van een kopje koffie, wordt er per gesprek een ander licht op stilte geworpen. Wetenschappers, maar ook filosofen, architecten en muzikanten doen hun verhaal.

LET OP! De STIL.het auditorium gesprekken vinden alleen plaats op zaterdag 14 september om 19.30 uur en zondag 15 september om 15.00 uur. Duur 30 minuten.