C-TAKT#2 (dag 9): Dagmar Dachauer – Rita Hoofwijk – Joris Perdieus & Evelien Cammaert – playField. – Elisa Yvelin – Lucanida Ra

Zaterdag 22 september staan er een hoop diverse dingen op het programma. Competing for sunlight – the tree cycle, facing faces, grammatica en the conference of the lichens zijn doorheen de dag en vooravond reeds doorlopend te bezoeken. ’s Avonds kan je naar #2 BIAS of Grondwerk gaan kijken.

Dagmar Dachauer – Competing for sunlight

Competing for Sunlight – The Tree Cycle” is een artistiek, multidisciplinair dans- en filmproject van Dagmar Dachauer. Het onderzoekt de  intieme  verhouding tussen natuur en cultuur. Door middel van dans in het bos, rondom en met een boom, leggen de makers onze intieme relatie met natuur en natuurbeleving bloot. Ze bevragen fenomenen zoals onze vervreemding van de natuur en beantwoorden tegelijkertijd deze vragen door het bieden van een cultuur- en natuurbeleving. De bomen en het bos zijn “mede-performers” in het geheel. Het project resulteert in een serie danskortfilms, telkens rond één bepaalde boom(soort). Van deze serie worden hier Ash en Oak getoond.

Doorlopend vanaf 14u

Rita Hoofwijk – facing faces

facing faces is een installatie die mensen laat kijken naar mensen. Deze performatieve installatie is een voorstel tot nadenken over hoe we mekaar bekijken en aanschouwen. Rita Hoofwijk stelt met deze installatie de vraag wat er  gebeurt in onze gedachten wanneer we dagelijks de mensen om ons heen in de ogen kijken. Als een analoge film wordt een rol met portretten door Rita Hoofwijk voor hun ogen afgedraaid. Ieder gezicht draagt een titel die vertelt hoe deze persoon gezien is. Die beschrijving kleurt de blik, blijft onvolledig, biedt een kader aan de kijker en stelt de vraag: “Hoe zie je zelf?”. Het gaat er om dat we samen opnieuw langer en intensiever kijken.

Doorlopend vanaf 13u

Evelien Cammaert & Joris Perdieus – Grammatica

Performance-artieste Evelien Cammaert en beeldend kunstenaar Joris Perdieus maken samen een intrigerende en verstilde performance, die het publiek onderdeel maakt van de installatie.

In een intrigerende, verstilde installatie ontleden ze het creatieproces van een kunstwerk. Op een leeg canvas draperen ze een compositie van verschillende gekleurde doeken. Door een liveprojectie ontstaat een compositie van licht, kleur, tijd en ruimte. Grammatica is een laboratorium voor de relatie tussen kunstwerk, kunstenaar en publiek.

De performance in de installatie vindt plaats om 14u30 – 17u30 – 19u30

playField. – #2 BIAS

BIAS is het tweede deel van de Big Data Trilogie, dit is een voorstellingenreeks over digitalisering van de samenleving. In #2 BIAS zakken de makers van playField een laag dieper in dit onderzoek naar digitalisering. Waar het in het eerste deel #1 HOLLOW draait om de vrijgegeven persoonlijke informatie van het publiek, draait het in #2 BIAS om de futiliteit van die persoonlijke informatie. playField gaat op zoek naar hoe ze de individuele keuze van hun toeschouwers kunnen reduceren naar datgene wat zij voor de computer zijn: een code die hun keuzes blootlegt en dus hun ‘identiteit’. Interactieve voorstelling waarbij u en uw data bepaalt wat het eindresultaat is.

playField is een jong collectief dat bestaat uit Tim De Paepe, Marthe Schneider en Lana Schneider. Hun werk onderzoekt vooral de grens tussen acteur en publiek. playField onderzoekt dit spanningsveld door de toeschouwer centraal te zetten in een vormgeving waarin scenografie en beeldende kunst worden gecombineerd.

Elisa Yvelin – The conference of the Lichens

In The Conference of the Lichens gaat Elisa Yvelin in dialog met lichens, korstmossigen. The conference of the lichens is een wetenschapsconferentie, een theeceremonie, een ritueel, een dans, een tenntoonstelling. Elisa Yvelin raakte gefascineerd door deze half steen en halve plantstructuur toen ze in het noorden van Noorwegen aan een locatie-specifieke voorstelling aan het werken was. In the conference of the lichens wil ze de ‘singuliere symbiose-structuren’ als een potentiële toekomstige samenhorigheidsmodel aanpakken. Ze wil manieren vinden om hun spectaculaire gevoel van duurzaamheid door CO-afhankelijkheid na te streven. Een ritueel om een gesprek te ontketenen tussen soorten en van mekaar te leren. Bij iedere performance worden lokale ‘lichens’ verzameld en geïntroduceerd in de conferentie. Om met hen een thee-ceremonie voor te bereiden.

Je kan deze ceremonie vervoegen tussen om 17u – 18u – 19u – 20u.

Lucinda Ra – Grondwerk

GRONDWERK is een 72 uur durend open atelier van het collectief Lucinda Ra. Ze proberen ze de wereld rondom te begrijpen en ontstaan muzikale en beeldende voorstellingen die zeer toegankelijk zijn. GRONDWERK is geen voorstelling maar een museum en een openbaar onderzoek rond de vraag wat een sociale stad zou kunnen zijn. In drie dagen gaat jong en oud over leven en dood van elke dag in de verzorgingsstaat. Een microsamenleving waar theater en werkelijkheid voortdurend door elkaar lopen. Waar kunstenaars, wetenschappers en toeschouwers verdiepen in hoe we met elkaar kunnen samen leven en werken. GRONDWERK vindt plaats rond een grote tafel. Het toegangsticket is 250 gram eten (geen vlees, vis of alcohol). Zo voorzien de toeschouwers de ingrediënten waarmee gekookt wordt. De keuken vormt het hart van het project en is doorlopend open. Als toeschouwer kan je binnen en buitenlopen, je kan je mengen in de gesprekken, of gewoon luisteren en kijken naar muziek, animatiefilms of korte voorstellingen. Zet je bij aan de tafel of kies zelf wanneer je langskomt, maar laat je verrassen in het moment.

Programma GRONDWERK op zaterdag – vanaf 19u:

–  The Ostend Street Orchestra rijdt door de Vennestraat en komt tegen 20 uur naar C-mine
– Jordy: theatervoorstelling over Jordy, de Gentse jongere die in 2017 als jonge dakloze stierf
– Akaaremoertoe Bahikoeroe (video verslag van een voorstelling)
– Concert Giovanni Barcella, Jeroen Van Herzeele, Paola Bartoletti en 4 lokale gastzangers